اخلاق کاربردی؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هوش معنوی و اخلاق حرفهای مدیران و کارکنان
نویسندگان:
سلیم کریمی تکلو
،
سمیه حاجی پور داوران
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
چکیده:
معنویت و اخلاق از جمله موضوعاتی که امروزه بهطور گسترده در سازمانها به آن توجه میشود. هوش معنوی، توانایی بهکارگیری و بروز منابع، ارزشها و کیفیتهای معنوی است؛ بهگونهای که بتواند کارکرد روزانه و آسایش (سلامت جسمی و روحی) را ارتقاء دهد که این موضوع برای کارکنان یک سازمان نیز صادق است. از سوی دیگر، اخلاق نیز از جمله مسایلی است که در سازمانها بسیار به آن توجه میشود؛ زیرا بر جو و فرهنگ سازمان تأثیر میگذارد و اساس مدیریت در دانش مدیریت، مبتنی بر توجه و عنایت به ارزشهای اخلاقی است که هم مدیران و هم کارکنان سازمانها در قبال رفتارهای اخلاقی خود مسؤلیّت اخلاقی دارند. ازاینرو، این پژوهش با هدف توصیفی-همبستگی، ابتدا مفهوم هوش معنوی و اخلاق حرفهای را تبیین و سپس با استفاده از روش تحلیل کانونی به تحلیل و بررسی ارتباط هوش معنوی و اخلاق حرفهای میپردازد. جامعهٔ آماری پژوهش، کارمندان دستگاههای اجرایی شهر بهرمان است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 85 نفر و حجم جامعه110 نفر برآورد شد. این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعیین نمونه پرداخته است. روش گردآوری دادهها، پرسشنامۀ حضوری بوده است. نتایج حاکی از یافتهها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بهمیزان 53% بین هوش معنوی و اخلاق حرفهای است.
معنویت و اخلاق از جمله موضوعاتی که امروزه بهطور گسترده در سازمانها به آن توجه میشود. هوش معنوی، توانایی بهکارگیری و بروز منابع، ارزشها و کیفیتهای معنوی است؛ بهگونهای که بتواند کارکرد روزانه و آسایش (سلامت جسمی و روحی) را ارتقاء دهد که این موضوع برای کارکنان یک سازمان نیز صادق است. از سوی دیگر، اخلاق نیز از جمله مسایلی است که در سازمانها بسیار به آن توجه میشود؛ زیرا بر جو و فرهنگ سازمان تأثیر میگذارد و اساس مدیریت در دانش مدیریت، مبتنی بر توجه و عنایت به ارزشهای اخلاقی است که هم مدیران و هم کارکنان سازمانها در قبال رفتارهای اخلاقی خود مسؤلیّت اخلاقی دارند. ازاینرو، این پژوهش با هدف توصیفی-همبستگی، ابتدا مفهوم هوش معنوی و اخلاق حرفهای را تبیین و سپس با استفاده از روش تحلیل کانونی به تحلیل و بررسی ارتباط هوش معنوی و اخلاق حرفهای میپردازد. جامعهٔ آماری پژوهش، کارمندان دستگاههای اجرایی شهر بهرمان است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 85 نفر و حجم جامعه110 نفر برآورد شد. این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعیین نمونه پرداخته است. روش گردآوری دادهها، پرسشنامۀ حضوری بوده است. نتایج حاکی از یافتهها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بهمیزان 53% بین هوش معنوی و اخلاق حرفهای است.
اخلاق کاربردی؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هوش معنوی و اخلاق حرفهای مدیران و کارکنان
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی تاثیر اخلاق حرفهای بر انگیزش کارکنان
نویسندگان:
حسین رجب دری
،
قدرت اله طالب نیا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
تحلیلی بر هوش معنوی کارکنان سازمان بهزیستی شهرستان یزد
نویسندگان:
مهدی میرجلیلی
،
میثم شفیعی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 27
پیشبینی اخلاق حرفهای بر اساس تحول اخلاقی در کارکنان ستادی قوه قضاییه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
تولید محتوای كتاب بازخوانی و نقد رویكرد اصلگرایی در اخلاق كاربردی – حرفهای با رهیافت اسلامی
طرح پژوهشی: »
اخلاق کاربردی متقاعدسازی دینی با تحلیل و تبیین قرآنی و روایی
نویسندگان:
عیسی مولوی وردنجانی
،
حسین حاجی پور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36
تجزیه و تحلیل عوامل سازمانی، جمعیتشناختی و محیطی مؤثر بر اخلاق در فناوری اطلاعات
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 36
تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی آن
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 42
رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت زمان توسط مدیران شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
مقاله نشریه: نشریه شاخص کارآفرینی » سال 1396 دوره 1396، شماره 6 (زمستان 1396)