اخلاق کاربردی متقاعدسازی دینی با تحلیل و تبیین قرآنی و روایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36
چکیده:
تبلیغات گسترده و مکانیزم های متعدد متقاعدسازی امروزی و البته تأثیرات مطلوب و نامطلوب آن بر مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با رویکرد اخلاقی و البته با روش توصیفی-تحلیلی در آیات و روایات به تحلیل فرآیند متقاعدسازی دینی پرداخته، با لحاظ ارکان ارتباطی سه بایستگی اخلاقی را در عرصه تبلیغات و عملیات اقناعی پیشنهاد می دهد؛ هماهنگی فکری- اعتقادی، انگیزشی و رفتاری متقاعدساز با پیام متقاعدگرانه، اولین وظیفه اخلاقی متقاعدساز در حوزه معارف و مسائل دینی است که به رکن متقاعدساز ارتباط دارد. رعایت حق انتخاب و اختیار مخاطب بایسته اخلاقی دیگری است که باید در فرآیند اقناعی مورد ملاحظه قرار بگیرد و اگر پذیرش الزامی و اجباری مخاطب، مورد نظر متقاعدساز باشد، وی به بیراهه متقاعدسازی ضد اخلاقی قدم گذارده است. هم چنین بایستگی استخدام وسایل مشروع و وسایط مطلوب در محور بسته‌بندی پیام، لزوم اخلاقی دیگری در متقاعدسازی دینی است. تبیین سه بایسته مذکور، تفاوت مبنایی متقاعدسازی مورد تأیید آیات و روایات را با غالب روش های اقناعی موجود متمایز می سازد.

اخلاق کاربردی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40

تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهج‌البلاغه

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39

نقد و تحلیل مبانی اخلاق اشعری با رویکرد قرآنی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20

اخلاق اجتماعی کاربردی

کتاب: بوستان کتاب - 1394

تبیین و تحلیل مفهوم وظیفه در اخلاق کانت

نویسنده: حسین اترک ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56

تحلیل قرآنی و روایی علّت تشریع سهم «تألیف قلوب» در اسلام

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397