تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پژوهش در پی واکاوی بنیانهای الاهیاتی و اخلاقی است که چهارچوب معنایی تجدد و علوم انسانی تجددی را قوام می بخشد. لذا اولا تجدد و علوم انسانی تجددی را منقطع از نظم معنایی و هنجاری دین نمی انگارد و ثانیا مشخصا در پی آن است تا نشان دهد اخلاق و الاهیات صیهودی چه سهمی در تکوین و توسع مدرنیته دارد. برای آزمودن این مفروض روش تفهم تفسیری و سنخ شناسی وبری را برگزیدیم و بر اساس آن ابتدا چرخش دنیاگرایان ارزشی و معرفتی سرآغاز تجدد را که بنیان تاریخ گرایی مدرن و شرط امکانی ظهور علوم انسانی تجدد نیز هست بررسی کردیم و تناظر آن را با آموزه های یهودی در باب هستی، انسان و تاریخ نشان دادیم. سپس در بخش اصلی، روح حاکم بر علوم انسانی مدرن و به طور کلی تجدد را که به تعبیری صعقلانیت ابزاری است، به مثاب نحوی از تحقق و تعین هستی انسانی و نسبت او با عالم تبیین نموده و کوشش کردیم نشان دهیم که این وضع وجودشناختی، چه تناسب و بلکه انطباق و تابعیتی با وضع انسان یهودی با لحاظ عقاید، شرایع و تاریخ و سرشت و سرنوشت قومی و مذهبی خاص آن دارد. به لحاظ عینی هم اخلاق یهودی و روح عقلانیت ابزاری مدرن هر دو در مصادیق واحدی منطبق اند که مهمترین آنها در این تحقیق صسرمایه-داری است. برای بررسی این مدعا، آراء صسومبارت و صوبر به عنوان مدعیان اصلی جدال بر سر ریشه های مذهبی سرمایه داری به نحو تطبیقی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه گیری ضمنی این تحقیق آن است که تکوین علوم مدرن با ظهور خدایی خاص و اخلاقیات دینی خاص در پیوند است. این پیوند تنها نسبتی معرفت شناسانه نیست؛ بلکه مهمتر از آن نحوی از تحقق انسان و تعین شرایط امکانی و جهات غایی آگاهی و اراد اوست. با این فرض پیداست اولا فهم ما در باب علم و عالم مدرن به مثاب اموری سکولار و بی نسبت با دین رنگ می بازد و ثانیا این مدعا که انقلاب در معانی دینی، بنیان جهان عینی و علمی ما را دگرگون می کند و مشخصا تعی ن مسلمان هستی انسان، مقتضی علم و عالم دیگری است، موجه به نظر خواهد آمد. بدین ترتیب این تحقیق می تواند در مسیر نقد علوم انسانی تجدد ناظر به ظهور جایگزین مسلمان آن به فضل الهی مفید باشد. کلمات کلیدی: تجدد، یهودی ت، علوم انسانی مدرن، تاریخ، عقلانیت ابزاری، شریعت، سرمایه داری
این پژوهش در پی واکاوی بنیانهای الاهیاتی و اخلاقی است که چهارچوب معنایی تجدد و علوم انسانی تجددی را قوام می بخشد. لذا اولا تجدد و علوم انسانی تجددی را منقطع از نظم معنایی و هنجاری دین نمی انگارد و ثانیا مشخصا در پی آن است تا نشان دهد اخلاق و الاهیات صیهودی چه سهمی در تکوین و توسع مدرنیته دارد. برای آزمودن این مفروض روش تفهم تفسیری و سنخ شناسی وبری را برگزیدیم و بر اساس آن ابتدا چرخش دنیاگرایان ارزشی و معرفتی سرآغاز تجدد را که بنیان تاریخ گرایی مدرن و شرط امکانی ظهور علوم انسانی تجدد نیز هست بررسی کردیم و تناظر آن را با آموزه های یهودی در باب هستی، انسان و تاریخ نشان دادیم. سپس در بخش اصلی، روح حاکم بر علوم انسانی مدرن و به طور کلی تجدد را که به تعبیری صعقلانیت ابزاری است، به مثاب نحوی از تحقق و تعین هستی انسانی و نسبت او با عالم تبیین نموده و کوشش کردیم نشان دهیم که این وضع وجودشناختی، چه تناسب و بلکه انطباق و تابعیتی با وضع انسان یهودی با لحاظ عقاید، شرایع و تاریخ و سرشت و سرنوشت قومی و مذهبی خاص آن دارد. به لحاظ عینی هم اخلاق یهودی و روح عقلانیت ابزاری مدرن هر دو در مصادیق واحدی منطبق اند که مهمترین آنها در این تحقیق صسرمایه-داری است. برای بررسی این مدعا، آراء صسومبارت و صوبر به عنوان مدعیان اصلی جدال بر سر ریشه های مذهبی سرمایه داری به نحو تطبیقی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه گیری ضمنی این تحقیق آن است که تکوین علوم مدرن با ظهور خدایی خاص و اخلاقیات دینی خاص در پیوند است. این پیوند تنها نسبتی معرفت شناسانه نیست؛ بلکه مهمتر از آن نحوی از تحقق انسان و تعین شرایط امکانی و جهات غایی آگاهی و اراد اوست. با این فرض پیداست اولا فهم ما در باب علم و عالم مدرن به مثاب اموری سکولار و بی نسبت با دین رنگ می بازد و ثانیا این مدعا که انقلاب در معانی دینی، بنیان جهان عینی و علمی ما را دگرگون می کند و مشخصا تعی ن مسلمان هستی انسان، مقتضی علم و عالم دیگری است، موجه به نظر خواهد آمد. بدین ترتیب این تحقیق می تواند در مسیر نقد علوم انسانی تجدد ناظر به ظهور جایگزین مسلمان آن به فضل الهی مفید باشد. کلمات کلیدی: تجدد، یهودی ت، علوم انسانی مدرن، تاریخ، عقلانیت ابزاری، شریعت، سرمایه داری
تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
هندسه علوم از نگاه علم شناسی«با تاکید بر علوم انسانی اسلامی»
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد*
،
مقاله نشریه: نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی » سال 1394 دوره 1، شماره 1 (زمستان 1394)
مبانی نظری مفهوم «بازنمایی»؛ با تاکید بر ابعاد معرفت شناختی
نویسندگان:
نعمت الله کرم اللهی
،
محمد حسنی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 32)، پاييز 1396 شماره4
تدوین نظام مسایل و موضوعات رشته های مهم (اولویت دار) علوم انسانی با تاكید بر علوم انسانی اسلامی
طرح پژوهشی: »
شیوه مطلوب در نظریهپردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی
نویسنده:
محمدحسین صاعد رازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
تحلیل مبانی هستی شناختی علوم انسانی از دیدگاه ملاصدرا و رویکرد پوزیتیویسم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
احتمالی بر علوم انسانی اسلامی
نویسنده:
علی خراسانی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1388 تير 1388 شماره257
بررسی انتقادی ظرفیتهای رویکرد تهذیبی در اسلامیسازی علوم انسانی، با تأکید بر جامعهشناسی
نویسنده:
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3