تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
چکیده:
چکیده علوم انسانی علومی هستند که در مرحلهی اول به شناخت و توصیف ابعاد مختلف انسان و نهاد اجتماعی او میپردازند و در مرحلهی بعد با تعیین وضعیت مطلوب در بعد مورد مطالعهی خود، برای وصول به آن وضعیت توصیههایی ارائه میدهند. به همین دلیل میتوان گفت که علوم انسانی در هدفدهی و هدایت فرد و جامعهی انسانی جایگاهی ویژه دارند. یکی از مسائل موثر در ساختار این علوم، مسائل انسانشناسی است که به عنوان مبانی انسانشناختی در تعیین اصول، اهداف، مسائل و پیکرهی آن نقش قابل توجهی را ایفا میکند. مباحثی چون ترکیب انسان از نفس و بدن، جاودانگی انسان، وحدت انسان، دو رویه بودن نفس انسانی، اصالت بعد ماورای طبیعی انسان، اختیار انسان و هدف نهایی حیات او محوریترین مباحث انسانشناسی اسلامی است که میتواند بر طراحی ساختار علوم انسانی موثر باشد. در این راستا ابتدا با توجه به مباحث انسانشناختی مطرح شده، ماهیت موضوع علوم انسانی تعیین گردیده است و سرانجام تاثیر آن به طور کلی بر علوم انسانی و به صورت جزیی بر هدف و روش علوم انسانی مشخص شده است.
چکیده علوم انسانی علومی هستند که در مرحلهی اول به شناخت و توصیف ابعاد مختلف انسان و نهاد اجتماعی او میپردازند و در مرحلهی بعد با تعیین وضعیت مطلوب در بعد مورد مطالعهی خود، برای وصول به آن وضعیت توصیههایی ارائه میدهند. به همین دلیل میتوان گفت که علوم انسانی در هدفدهی و هدایت فرد و جامعهی انسانی جایگاهی ویژه دارند. یکی از مسائل موثر در ساختار این علوم، مسائل انسانشناسی است که به عنوان مبانی انسانشناختی در تعیین اصول، اهداف، مسائل و پیکرهی آن نقش قابل توجهی را ایفا میکند. مباحثی چون ترکیب انسان از نفس و بدن، جاودانگی انسان، وحدت انسان، دو رویه بودن نفس انسانی، اصالت بعد ماورای طبیعی انسان، اختیار انسان و هدف نهایی حیات او محوریترین مباحث انسانشناسی اسلامی است که میتواند بر طراحی ساختار علوم انسانی موثر باشد. در این راستا ابتدا با توجه به مباحث انسانشناختی مطرح شده، ماهیت موضوع علوم انسانی تعیین گردیده است و سرانجام تاثیر آن به طور کلی بر علوم انسانی و به صورت جزیی بر هدف و روش علوم انسانی مشخص شده است.
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه امام خمینی و علامه جعفری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری با تأکید بر نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر مبانی انسانشناسی اسلامی علامه طباطبایی و علامه مصباح بر علوم انسانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی مولانا با تأکید بر مثنوی
نویسنده:
فاطمه احمدی
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
سیدعلی محمد سجادی
، استاد مشاور 2:
فاطمه طباطبایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مصباح
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی از منظر حکمت متعالیه و پوزیتیویسم با تأکید بر آرای ملاصدرا و آگوست کنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]