حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری با تأکید بر نهج البلاغه

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
زندگی انسان و چگونگی و هست و بایدهای آن، همواره یکی از بزرگترین دغدغدغه‌های انسان شناسان، حکیمان و در رأس همه آنان پیامبران الهی و اوصیای آنان بوده و اصولا هدف از فرستادن پیامبران و انزال کتب، راهنمایی و ایصال انسان به زندگی و الا و هدفی اعلا بوده است. ضرورت تفسیر و توجیه صحیح حیات انسانی و هماهنگ ساختم دو قلمرو زندگی انسان آنچنان که هست و آنچنانکه باید باشد - در تمامی شئون و ابعاد آن، همسان ضرورت وجود خود انسان است. لزوم عبور انسان از مرحله حیات طبیعی حیوانی به حیات اعلای انسانی و حرکت به سوی هدف والای زندگی - که همانا رسیدن به جاذبه ربوبی و لقاء الله است - مقصود اصلی آفرینش انسان تلقی می گردد. در قرآن و سخنان معصومین(ع) - خصوصا نهج البلاغه - تفسیر و توجیه زندگی انسانی و ارائه راه کارهای منطقی در جهت تحول و حرکت تکاملی انسان و ورود وی به حیات طیبه، به طور کاملا بنیادین و اصیل، توضیح داده شده و مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر، علما جعفری(ره) دارای دیدگاههای جامع، ارزشمند و نوین در موضوعات مختلف دینی، فلسفی، کلامی، فقهی و انسان شناسی است که موضوع حیات معقول از جمله ابتکارات ایشان در جهت تفسیر صحیح حیات انسانی میباشد. حیات معقول، نگرشی عقلانی و فلسفی به حیات طیبه است که مبتنی بر شناخت معقول از انسان و ابعاد وجودی و استعدادهای بالقوه و بالفعل وی میباشد. حیات معقول در مسیر تکامل انسان تمامی شئون زندگی انسان اعم از فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را جهت میبخشد؛ بنابراین در پژوهش حاضر با تکیه بر دیدگاههای علامه جعفری در آثار متنوع ایشان - خصوصا مجموعه ارزشمند ترجمه و تفسیر نهج البلاغه - نخست حیات انسانی و ارزش والای آن و حیات معقول و حیات طبیعی و رابطه این دو با هم مورد بحث قرار گرفته است و بعد از بررسی حیات طیبه در آینه آیات و روایات، به ارتباط آن با حیات معقول پرداخته شده و این نکته مورد توجه قرار گرفته است که در حیات معقول، عقل، وحی و عرفان با هماهنگی هم، حیات طیبه را به صورت معقول، مشروع و کاربردی در تمام شئون بشری به جریان میاندازد. سپس جایگاه انسان به عنوان رهرو طریق حیات معقول، توصیف و راههای تکامل انسان در حیات تکاملی و معقول تبیین شده است در ادامه، انسان کامل از منظر حیات معقول و عرفان مثبت اسلامی - که مبتنی بر قرآن و نهج البلاغه است - مورد توجه قرار گرفته است. آنگاه گستره حیات معقول شامل اخلاق، تعلیم و تربیت، حکومت و سیاست، حقوق، اقتصاد، روابط اجتماعی، هنر، فرهنگ و تمدن به طور کلی تشریح شده است. سرانجام اهداف نسبی زندگی انسان، تبیین و هدف نهایی و اعلای حیات معقول از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه، بازگو شده است. در این پژوهش کلمات کلیدی چون، انسان، حیات، حیات طبیعی، حیات معقول و طیبه، هدف زندگی، محور مباحث را تشکیل میدهد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

اندیشه اجتماعی علامه جعفری با تأکید بر نظریات حیات معقول

نویسنده: سیدکاظم زعفرانچیلر ، استاد راهنما: حسن خیری ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

حیات معقول در فلسفه سیاسی علامه جعفری ره

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395

تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری

کتاب: بوستان کتاب قم - 1389

اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری

کتاب: موسسه ‌بوستان‌ کتاب ‌قم - 1385

اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری

کتاب: بوستان کتاب قم - 1386

نفس و ابعاد و مراتب آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری

نویسنده: عبدالله نصری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60

کنکاشی در فلسفه سیاسی علامه محمد تقی جعفری: فلسفه سیاسی حیات معقول

مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1386 شنبه نهم تير 1386  شماره210

نظام اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری

نویسنده: زینب قدوسی نیا ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آزادى و حیات معقول در اندیشه آیة‌الله محمد تقى جعفرى

نویسنده: شریف لک‌زایى ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و ششم - تابستان 83
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397