واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
چکیده:
از آنجا که لازم است تربیت، فرآیندی جامع و کامل داشته باشد، باید به تمام زوایای وجود انسانی و همهٔ استعدادها و تواناییهای طبیعی و فطری او توجه و برای رشد، پرورش و هدایت آنها برنامهریزی شود. اندیشمندان و نظریهپردازان تعلیم و تربیت با نگاه همهجانبه به تربیت، آن را در ساحتهای متنوع و متعددی طبقهبندی کردهاند که یکی از جنبههای مهمّ آن تربیت اخلاقی است. از طرف دیگر، در نظرگرفتن دیدگاه اسلام در مبانی و مسائل علوم تربیتی، نیازی است که در این حوزه احساس میشود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری است که بر پایهٔ مکتب اهل بیت در حوزهٔ اخلاق و تربیت اخلاقی، نظریهپردازی کرده است. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی بهصورت کتابخانهای و رویکرد آن تحلیل محتوا و روش توصیفی_تحلیلی است. نتایج و دستاوردهای مهمّ این تحقیق عبارت است از: شناسایی اصول اخلاقی، شامل اصل حیات معقول، تعقل و اندیشهورزی، تقوا، وجدان، آزادی و همچنین شناسایی روشهای تربیت اخلاقی، مانند روش تربیت عقلانی، توجه به تفاوتهای فردی، عبرتآموزی از امور دنیوی، شکر و یادآوری نعمتها، گوش سپردن به ندای مرگ، توبه، محاسبهٔ نفس و سرمشقگیری.
از آنجا که لازم است تربیت، فرآیندی جامع و کامل داشته باشد، باید به تمام زوایای وجود انسانی و همهٔ استعدادها و تواناییهای طبیعی و فطری او توجه و برای رشد، پرورش و هدایت آنها برنامهریزی شود. اندیشمندان و نظریهپردازان تعلیم و تربیت با نگاه همهجانبه به تربیت، آن را در ساحتهای متنوع و متعددی طبقهبندی کردهاند که یکی از جنبههای مهمّ آن تربیت اخلاقی است. از طرف دیگر، در نظرگرفتن دیدگاه اسلام در مبانی و مسائل علوم تربیتی، نیازی است که در این حوزه احساس میشود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری است که بر پایهٔ مکتب اهل بیت در حوزهٔ اخلاق و تربیت اخلاقی، نظریهپردازی کرده است. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی بهصورت کتابخانهای و رویکرد آن تحلیل محتوا و روش توصیفی_تحلیلی است. نتایج و دستاوردهای مهمّ این تحقیق عبارت است از: شناسایی اصول اخلاقی، شامل اصل حیات معقول، تعقل و اندیشهورزی، تقوا، وجدان، آزادی و همچنین شناسایی روشهای تربیت اخلاقی، مانند روش تربیت عقلانی، توجه به تفاوتهای فردی، عبرتآموزی از امور دنیوی، شکر و یادآوری نعمتها، گوش سپردن به ندای مرگ، توبه، محاسبهٔ نفس و سرمشقگیری.
واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر امامحسین
نویسنده:
فاطمه سیفی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
نفس و ابعاد و مراتب آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری
نویسنده:
عبدالله نصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
معناداری زندگی از منظر علامه جعفری و علامه طباطبایی
نویسنده:
عباس ایرانمنش
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
درآمدی بر اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری با تأکید بر نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو
نویسندگان:
محمود امیدی
،
سیف اله فضل الهی قمشی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41