پژوهشی در اصول و روش‌های تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
چکیده:
هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجسته‌ای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرموده‌اند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان می‌نماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیش‌برداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دست‌اوّل هر دو صاحب‌نظر (نهج‌البلاغه، امیل) و هم‌چنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو به‌ترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روش‌های تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روش‌های تربیت اخلاقی روسو هم می‌توان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.

بررسی اهداف، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر امام‌حسین

نویسنده: فاطمه سیفی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42

روش‌های امام حسین(ع) در تربیت اخلاقی پیروان

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم اصلی

تأملی دربارة جایگاه و مؤلفههای تربیت اخلاقی کودکان در خانواده (براساس دیدگاه امام علی (ع))

نویسنده: مریم اصفهانی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31

روش‏هاى تربیت در نهج‏البلاغه

نویسنده: سید جواد حسینی ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 284

روش‌های تعلیم و تربیت

نویسنده: زهرا دستان ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 234

بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی

مقاله نشریه: معرفت اخلاقی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره12

روش‌های تفسیری از دیدگاه ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1386 51-52
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397