بررسی انتقادی ظرفیتهای رویکرد تهذیبی در اسلامیسازی علوم انسانی، با تأکید بر جامعهشناسی
نویسنده:
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
چکیده:
رویکرد تهذیبی با به رسمیت شناختن علم غربی، به دنبال رفع کاستیهای آن از طریق تلفیق اندیشه غربی و اندیشه اسلامی است. حمایت از این رویکرد، پذیرش آن به عنوان مقدمه اسلامیسازی حقیقی، و نقد آن، سه گونه مواجهه اندیشمندان معاصر با رویکرد تهذیبی است. اما توجه به عناصر و ابعاد علم، مثل موضوع، مفاهیم، غایت، مسائل، فرضیهها، نظریهها و روش از یک سو، و معیارهای مختلف دینی، فرهنگی، تجربی و منطقی برای تهذیب علم مدرن از سوی دیگر، بررسی عمیقتری را موجب میشود که در این پژوهش به انجام رسیده است. امکانپذیر نبودن تهذیب، التقاط، سطحینگری، توجیه دینی علم، اتخاذ رویکرد سلبی، تکثر نظریهها و رد شدن تهذیب در جامعه علمی، از نقدهای مهم بر رویکرد تهذیبی است؛ اما اگر تنها راه اسلامیسازی را تهذیب، و تنها معیار تهذیب را متون دینی ندانیم و از سوی دیگر خواهان تهذیب علوم و نظریههای همسو با اندیشه دینی و نه همه علوم و نظریههای مدرن باشیم، هیچیک از نقدهای مذکور وارد نخواهد بود. و رویکرد تهذیبی در کنار سایر رویکردهای اسلامیسازی علوم اجتماعی، قابل استفاده خواهد بود.
رویکرد تهذیبی با به رسمیت شناختن علم غربی، به دنبال رفع کاستیهای آن از طریق تلفیق اندیشه غربی و اندیشه اسلامی است. حمایت از این رویکرد، پذیرش آن به عنوان مقدمه اسلامیسازی حقیقی، و نقد آن، سه گونه مواجهه اندیشمندان معاصر با رویکرد تهذیبی است. اما توجه به عناصر و ابعاد علم، مثل موضوع، مفاهیم، غایت، مسائل، فرضیهها، نظریهها و روش از یک سو، و معیارهای مختلف دینی، فرهنگی، تجربی و منطقی برای تهذیب علم مدرن از سوی دیگر، بررسی عمیقتری را موجب میشود که در این پژوهش به انجام رسیده است. امکانپذیر نبودن تهذیب، التقاط، سطحینگری، توجیه دینی علم، اتخاذ رویکرد سلبی، تکثر نظریهها و رد شدن تهذیب در جامعه علمی، از نقدهای مهم بر رویکرد تهذیبی است؛ اما اگر تنها راه اسلامیسازی را تهذیب، و تنها معیار تهذیب را متون دینی ندانیم و از سوی دیگر خواهان تهذیب علوم و نظریههای همسو با اندیشه دینی و نه همه علوم و نظریههای مدرن باشیم، هیچیک از نقدهای مذکور وارد نخواهد بود. و رویکرد تهذیبی در کنار سایر رویکردهای اسلامیسازی علوم اجتماعی، قابل استفاده خواهد بود.
بررسی انتقادی ظرفیتهای رویکرد تهذیبی در اسلامیسازی علوم انسانی، با تأکید بر جامعهشناسی
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی انتقادی رویکرد حسن حنفی در علوم اسلامی و انسانی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1391 (پياپي 50)، تابستان 1391 شماره2
بررسی انتقادی رویکرد پدیدارشناختی به مکانیک کوانتومی با تأکید بر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
شیوه مطلوب در نظریهپردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی
نویسنده:
محمدحسین صاعد رازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
هندسه علوم از نگاه علم شناسی«با تاکید بر علوم انسانی اسلامی»
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد*
،
مقاله نشریه: نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی » سال 1394 دوره 1، شماره 1 (زمستان 1394)
بررسی انتقادی رویکرد متن ستیز با تاکید بر مسائل زنان و قاعده اشتراک
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: پژوهش های اصولی » سال 1402 دوره 10، شماره 34 (بهار 1402)
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
تدوین نظام مسایل و موضوعات رشته های مهم (اولویت دار) علوم انسانی با تاكید بر علوم انسانی اسلامی
طرح پژوهشی: »
تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
احتمالی بر علوم انسانی اسلامی
نویسنده:
علی خراسانی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1388 تير 1388 شماره257
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]