بررسی انتقادی ظرفیت‌های رویکرد تهذیبی در اسلامی‌سازی علوم انسانی، با تأکید بر جامعه‌شناسی

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
چکیده:
رویکرد تهذیبی با به رسمیت شناختن علم غربی، به دنبال رفع کاستی‌های آن از طریق تلفیق اندیشه غربی و اندیشه اسلامی است. حمایت از این رویکرد، پذیرش آن به عنوان مقدمه اسلامی‌سازی حقیقی، و نقد آن، سه گونه مواجهه اندیشمندان معاصر با رویکرد تهذیبی است. اما توجه به عناصر و ابعاد علم، مثل موضوع، مفاهیم، غایت، مسائل، فرضیه‌ها، نظریه‌ها و روش از یک سو، و معیارهای مختلف دینی، فرهنگی، تجربی و منطقی برای تهذیب علم مدرن از سوی دیگر، بررسی عمیق‌تری را موجب می‌شود که در این پژوهش به انجام رسیده است. امکان‌پذیر نبودن تهذیب، التقاط، سطحی‌نگری، توجیه دینی علم، اتخاذ رویکرد سلبی، تکثر نظریه‌ها و رد شدن تهذیب در جامعه علمی، از نقدهای مهم  بر رویکرد تهذیبی است؛ اما اگر تنها راه اسلامی‌سازی را تهذیب، و تنها معیار تهذیب را متون دینی ندانیم و از سوی دیگر خواهان تهذیب علوم و نظریه‌های همسو با اندیشه دینی و نه همه علوم و نظریه‌های مدرن باشیم، هیچ‌یک از نقدهای مذکور وارد نخواهد بود. و رویکرد تهذیبی در کنار سایر رویکردهای اسلامی‌سازی علوم اجتماعی، قابل استفاده خواهد بود.

بررسی انتقادی رویکرد حسن حنفی در علوم اسلامی و انسانی

مقاله نشریه: ذهن » سال 1391   (پياپي 50)، تابستان 1391  شماره2

شیوه مطلوب در نظریه‌پردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85

هندسه علوم از نگاه علم شناسی«با تاکید بر علوم انسانی اسلامی»

مقاله نشریه: نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی » سال 1394 دوره 1، شماره 1 (زمستان 1394)

بررسی انتقادی رویکرد متن ستیز با تاکید بر مسائل زنان و قاعده اشتراک

نویسنده: مهدی شجریان* ،
مقاله نشریه: پژوهش های اصولی » سال 1402 دوره 10، شماره 34 (بهار 1402)

تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)

نویسنده: سیدحسین شهرستانی ، استاد راهنما: حسین کچوئیان ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

احتمالی بر علوم انسانی اسلامی

نویسنده: علی خراسانی ،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1388 تير 1388  شماره257

بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: قاسم جعفرزاده ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: عماد افروغ ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397