آراء خاص فلسفی صدرالمتألهین در بحث حرکت جوهری و نو آوری های مبتنی بر آن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یكی از پر جاذبه ترین تعالیم ملاصدرا، نظریه حركت جوهری است، كه مبنای تبیین بسیاری از دشوارترین مسائل در فلسفه كلاسیک و سنّتی از جانب او به شمار می آید و همچنین مبنای مسأله خلقت عالم و تمامی معنای شدن و حدوث در پرتو وجود ثابت و ازلی است. همان طور كه معروف است، متقدمّین فلسفه اسلامی، به ویژه ابن سینا، در این مسأله كه حركت تنها در مقولاتی خاص یعنی «كمیت،كیفّیت،وضع و أین» واقع می شود، تابع فلسفه طبیعی ارسطویی بودند. مقولات یاد شده جملگی از اعراض هستند و ابن سینا به وضوح امكان حركت در مقوله جوهر را منكر بود. استدلال عمده وی بر این مطلب چنین بود كه حركت نیاز به یك موضوع غیرمتحرك دارد و اگر این موضوع جوهری دریك شی خود از طریق حركت جوهری متحول شود، بنابراین دیگر موضوعی برای وقوع حركت در كار نخواهد بود. ملاصدرا درست درنقطه مقابل این نظریه گفته است كه هرتغییری در اعراض یك شیء درواقع نیاز به تغییر در جوهر آن دارد. زیرا اعراض دارای وجودی مستقل از جوهر نیستند. آموزه صدرایی بعنوان «لبس بعد اللّبس» یعنی (پوشیدن روی پوشیدن) خوانده می شود كه به موجب آن، صورت و مادّه هر موجودی، در مجموع، مادهّ برای صورت جدید می شوند، واین جریان همواره به همین منوال ادامه می یابد، مثل آنكه فردی لباسی را روی لباس دیگر بپوشد. همه موجودات این جهان در یك سیر صعودی و رو به بالای ناشی از حركت جوهری هستند، تا اینكه به نهایی ترین درجه كمال وجود مربوط به واقعیت مثالی و عین ثابت خود نایل شوند. نطفه آدمی به جنین تبدیل می شود، سپس رشد می كند تا مبّدل به كودكی شود كه سر انجام متولّد می شود و حركت روبه رشد خود را از صورتی به صورت دیگر ادامه می دهد تا آنكه به سرحّد پختگی و رشد جسمی خود می رسد، همان گونه كه روح وی پیوسته قوی تر می شود تا اینكه سرانجام مرگش فرا می رسد و به عالم برزخ و مثال وارد می شود و در نهایت در عرصه الهی حضور می یابد. هریك از مراحل این حركت متضّمن مراحل و صور پیشین وجودی این موجود است، در همان حال كه حركت جوهری بی وقفه و پیوسته تمامی این مراحل را در می نوردد. آموزه حركت جوهری، كلید گشایش و راه حلّ بسیاری از مشكلات در فلسفه صدرایی است. لذا در این پایان نامه به آموزه حركت جوهری ملاّصدرا و نوآوری های مبتنی بر آن اشاره می شود.
یكی از پر جاذبه ترین تعالیم ملاصدرا، نظریه حركت جوهری است، كه مبنای تبیین بسیاری از دشوارترین مسائل در فلسفه كلاسیک و سنّتی از جانب او به شمار می آید و همچنین مبنای مسأله خلقت عالم و تمامی معنای شدن و حدوث در پرتو وجود ثابت و ازلی است. همان طور كه معروف است، متقدمّین فلسفه اسلامی، به ویژه ابن سینا، در این مسأله كه حركت تنها در مقولاتی خاص یعنی «كمیت،كیفّیت،وضع و أین» واقع می شود، تابع فلسفه طبیعی ارسطویی بودند. مقولات یاد شده جملگی از اعراض هستند و ابن سینا به وضوح امكان حركت در مقوله جوهر را منكر بود. استدلال عمده وی بر این مطلب چنین بود كه حركت نیاز به یك موضوع غیرمتحرك دارد و اگر این موضوع جوهری دریك شی خود از طریق حركت جوهری متحول شود، بنابراین دیگر موضوعی برای وقوع حركت در كار نخواهد بود. ملاصدرا درست درنقطه مقابل این نظریه گفته است كه هرتغییری در اعراض یك شیء درواقع نیاز به تغییر در جوهر آن دارد. زیرا اعراض دارای وجودی مستقل از جوهر نیستند. آموزه صدرایی بعنوان «لبس بعد اللّبس» یعنی (پوشیدن روی پوشیدن) خوانده می شود كه به موجب آن، صورت و مادّه هر موجودی، در مجموع، مادهّ برای صورت جدید می شوند، واین جریان همواره به همین منوال ادامه می یابد، مثل آنكه فردی لباسی را روی لباس دیگر بپوشد. همه موجودات این جهان در یك سیر صعودی و رو به بالای ناشی از حركت جوهری هستند، تا اینكه به نهایی ترین درجه كمال وجود مربوط به واقعیت مثالی و عین ثابت خود نایل شوند. نطفه آدمی به جنین تبدیل می شود، سپس رشد می كند تا مبّدل به كودكی شود كه سر انجام متولّد می شود و حركت روبه رشد خود را از صورتی به صورت دیگر ادامه می دهد تا آنكه به سرحّد پختگی و رشد جسمی خود می رسد، همان گونه كه روح وی پیوسته قوی تر می شود تا اینكه سرانجام مرگش فرا می رسد و به عالم برزخ و مثال وارد می شود و در نهایت در عرصه الهی حضور می یابد. هریك از مراحل این حركت متضّمن مراحل و صور پیشین وجودی این موجود است، در همان حال كه حركت جوهری بی وقفه و پیوسته تمامی این مراحل را در می نوردد. آموزه حركت جوهری، كلید گشایش و راه حلّ بسیاری از مشكلات در فلسفه صدرایی است. لذا در این پایان نامه به آموزه حركت جوهری ملاّصدرا و نوآوری های مبتنی بر آن اشاره می شود.
آراء خاص فلسفی صدرالمتألهین در بحث حرکت جوهری و نو آوری های مبتنی بر آن
3/20/2008 12:00:00 AM
اندیشه ها و نو آوری های فلسفی و کلامی امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حرکت جوهری صدرایی و تاثیر آن بر دیدگاه دیدگاه های او در تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: انجمن معارف اسلامی » سال 1384 تابستان 1384 شماره3
تحلیل فلسفی توبه در پرتو حرکت جوهری از منظر انسانشناسی صدرایی
نویسندگان:
جواد نظری
،
هادی ملک زاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
نگرش های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین
دانشجو:
شریف لک زایی
، استاد مشاور:
مرتضی واعظ جوادی
،
داوود مهدوی زادگان
، استاد راهنما:
محمد علی فتح الهی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - دانشکده علوم سیاسی - 1391 - [دکترای تخصصی]
بررسی تطبیقی غایتمندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد
نویسندگان:
علی ناییجی
،
مهدی منفرد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
نقدی بر انگارۀ دلالت ادلۀ اثبات حرکت جوهری بر حرکت دائمی در تمام جواهر جسمانی
نویسنده:
سیدجابر موسوی راد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
حرکت جوهری و ادراکات اعتباری با نگاه به اندیشه فلسفی - سیاسی علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387 (پياپي 39)، پاييز 1387 شماره3
بررسی آراء قاضی سعید قمی در باب اسماء و صفات حق تعالی و مقایسه آن با آراء صدرالمتألهین
نویسنده:
علی غفارپور
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26
بررسی انتقادی آراء ابن رشد و ابن سینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92