نقدی بر انگارۀ دلالت ادلۀ اثبات حرکت جوهری بر حرکت دائمی در تمام جواهر جسمانی
نویسنده:
سیدجابر موسوی راد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
چکیده:
ملاصدرا با اثبات حرکت جوهری در صدد اثبات سیلان و حرکت در ذات و جوهر تمام جواهر جسمانی برآمده است. وی بسیاری از مطالب فلسفی خود را بر مبنای این حرکت دائمی و پیوسته در جواهر جهان بنا میکند. اما به نظر میرسد که ادلة حرکت جوهری بر دو قسماند: دستة اول ادلهای هستند که وجود حرکت در تمام جواهر جسمانی را اثبات میکنند. در این مقال، به این ادله اشاره میشود و این ادله مورد نقد قرار میگیرند. دستۀ دوم ادلهای هستند که تنها اثبات میکنند که جوهر اشیاء ضمن حرکات عرضی با تبدلات نوعی تغییر میکنند. در این مقاله، برخی از این ادله نقد شده و برخی دیگر پذیرفته شده است و نتیجهگیری شده که حرکت جوهری تنها زمانی رخ میدهد که به دلیل عاملی خارجی تبدلی در نوع اشیاء به وجود میآید. لذا حرکت جوهری در تمام جواهر جسمانی به صورت پیوسته و دائم وجود ندارد. و نیز ضمن مباحث این مقاله واضح شده است که این نوع تبدلات نوعی اثباتکنندۀ حرکت جدیدی به نام حرکت جوهری نیست، بلکه تنها اثباتکنندۀ تفسیری جدید از حرکات است. پس، مطابق حرکت جوهری، تبدلات نوعی که با کون و فساد توجیه میشد باید با حرکت جوهری توجیه گردد.
ملاصدرا با اثبات حرکت جوهری در صدد اثبات سیلان و حرکت در ذات و جوهر تمام جواهر جسمانی برآمده است. وی بسیاری از مطالب فلسفی خود را بر مبنای این حرکت دائمی و پیوسته در جواهر جهان بنا میکند. اما به نظر میرسد که ادلة حرکت جوهری بر دو قسماند: دستة اول ادلهای هستند که وجود حرکت در تمام جواهر جسمانی را اثبات میکنند. در این مقال، به این ادله اشاره میشود و این ادله مورد نقد قرار میگیرند. دستۀ دوم ادلهای هستند که تنها اثبات میکنند که جوهر اشیاء ضمن حرکات عرضی با تبدلات نوعی تغییر میکنند. در این مقاله، برخی از این ادله نقد شده و برخی دیگر پذیرفته شده است و نتیجهگیری شده که حرکت جوهری تنها زمانی رخ میدهد که به دلیل عاملی خارجی تبدلی در نوع اشیاء به وجود میآید. لذا حرکت جوهری در تمام جواهر جسمانی به صورت پیوسته و دائم وجود ندارد. و نیز ضمن مباحث این مقاله واضح شده است که این نوع تبدلات نوعی اثباتکنندۀ حرکت جدیدی به نام حرکت جوهری نیست، بلکه تنها اثباتکنندۀ تفسیری جدید از حرکات است. پس، مطابق حرکت جوهری، تبدلات نوعی که با کون و فساد توجیه میشد باید با حرکت جوهری توجیه گردد.
نقدی بر انگارۀ دلالت ادلۀ اثبات حرکت جوهری بر حرکت دائمی در تمام جواهر جسمانی
3/20/2016 12:00:00 AM
نظامنامهی تربیت انسان (بر مبنای حرکت جوهری)
نویسندگان:
محمد شریفانی
،
محسن قمی
،
کتاب: سماء قلم - 1395
نقش حرکت جوهری در تکامل انسان
نویسندگان:
ابراهیم علیپور
،
عسگر دیرباز
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79
نقش حرکت جوهری در تکامل انسان
نویسندگان:
ابراهیم علی پور*
،
عسگر دیرباز
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره3
نقدى بر انگاره برابرى زن و مرد در قصاص
نویسنده:
علی اکبر کلانتری ارسنجانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1379 شماره 26-25
ثمرات کلامی حرکت جوهری در مسئله معاد
نویسندگان:
سمیه باغبادی*
،
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1398 اسفند 1398 شماره 12
تببین پیامدهای کلامی معاد جسمانی و تجسم اعمال براساس تحلیل نظریۀ حرکت جوهری ملاصدرا
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
بررسی دلالت براهین اثبات وجود خدا بر اثبات صفات ذات خدا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی غایتمندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد
نویسندگان:
علی ناییجی
،
مهدی منفرد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
حقیقت سیال انسان در پرتو حرکت جوهری صدرایی
نویسنده:
فاطمه میرزاپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 35