تببین پیامدهای کلامی معاد جسمانی و تجسم اعمال براساس تحلیل نظریۀ حرکت جوهری ملاصدرا
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
چکیده:
از مهمترین نوآوریهای ملاصدرا در حوزۀ هستیشناسی، نظریۀ حرکت جوهری است که نقشی مهم بر اندیشههای فلسفی و کلامی وی به جا گذاشته است. ملاصدرا با اثبات حرکت و بیقراری در نهاد عالم هستی و انسان، معتقد است نظام هستی و بنیان همۀ موجودات مادّی در حال دگرگونی دائمی است. نویسندگاه این پژوهش، با روش تحلیلی و اسنادی، خوانشی از حرکت جوهری ملاصدرا در تببین کلامی معاد جسمانی و تجسم اعمال ارائه نمودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد عالم مادی به نحو تدریجی و پیوسته از مادّی به سوی تجرّدی حرکت میکند که این حرکت، در کـل جهان هستی و حتی نفس انسان سریان دارد. نفس انسان، جسمانیتالحدوث و روحانیتالبقـاء اسـت؛ یعنی انسان در ابتدای خلقـت، موجـودی جـسمانی اسـت و جنبـۀ روحانی ندارد، اما در حیات مادّی، مراحـل تکامل را طی کرده و از مادیت به تجرد میرسد. از لوازم کلامی نظریۀ حرکت جوهری، اثبات و تبیین عقلانی معاد جسمانی است که نفس آدمی از طریق آن میتواند سیر کمالی خود را پیموده و به مقصد نهایی (معاد) برسد. در پرتو این نظریه میتوان تجسم اعمال را چنین تبیین کلامی نمود: صفات و حالات انسانی که بر اثر حرکت جوهری نفس در ذات انسان رسوخ یافته و پایدار شدهاند، در آخرت برای او تجسم یافته و موجب تجلی لذت یا اذیت در نفس وی میگردد.
از مهمترین نوآوریهای ملاصدرا در حوزۀ هستیشناسی، نظریۀ حرکت جوهری است که نقشی مهم بر اندیشههای فلسفی و کلامی وی به جا گذاشته است. ملاصدرا با اثبات حرکت و بیقراری در نهاد عالم هستی و انسان، معتقد است نظام هستی و بنیان همۀ موجودات مادّی در حال دگرگونی دائمی است. نویسندگاه این پژوهش، با روش تحلیلی و اسنادی، خوانشی از حرکت جوهری ملاصدرا در تببین کلامی معاد جسمانی و تجسم اعمال ارائه نمودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد عالم مادی به نحو تدریجی و پیوسته از مادّی به سوی تجرّدی حرکت میکند که این حرکت، در کـل جهان هستی و حتی نفس انسان سریان دارد. نفس انسان، جسمانیتالحدوث و روحانیتالبقـاء اسـت؛ یعنی انسان در ابتدای خلقـت، موجـودی جـسمانی اسـت و جنبـۀ روحانی ندارد، اما در حیات مادّی، مراحـل تکامل را طی کرده و از مادیت به تجرد میرسد. از لوازم کلامی نظریۀ حرکت جوهری، اثبات و تبیین عقلانی معاد جسمانی است که نفس آدمی از طریق آن میتواند سیر کمالی خود را پیموده و به مقصد نهایی (معاد) برسد. در پرتو این نظریه میتوان تجسم اعمال را چنین تبیین کلامی نمود: صفات و حالات انسانی که بر اثر حرکت جوهری نفس در ذات انسان رسوخ یافته و پایدار شدهاند، در آخرت برای او تجسم یافته و موجب تجلی لذت یا اذیت در نفس وی میگردد.
تببین پیامدهای کلامی معاد جسمانی و تجسم اعمال براساس تحلیل نظریۀ حرکت جوهری ملاصدرا
1/1/1402 12:00:00 AM
مهمترین پیامدهای حرکت جوهری از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
روح الله زینلی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)
ثمرات کلامی حرکت جوهری در مسئله معاد
نویسندگان:
سمیه باغبادی*
،
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1398 اسفند 1398 شماره 12
نظریه تجسم عمل و کاربردهای کلامیِ آن در حوزه معاد
نویسنده:
رحیم دهقان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 1394 شماره24
انسان شناسی ملاصدرا با توجه به حرکت جوهری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی غایتمندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد
نویسندگان:
علی ناییجی
،
مهدی منفرد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8