بررسی انتقادی آراء ابن رشد و ابن سینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92
چکیده:
چکیده: سخنان ابنسینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت دو قسمت دارد. اول اثبات اینکهوجود غیر از ماهیت است و دوم اینکه نحوه ارتباط وجود و ماهیت در عالم خارج را تبیین کند. ابنسینا درباره نکته اول معتقد است که ما به ماهیت خیلی از چیزها، علم داریم اما در وجود آنها شک داریم، همانطور که نسبت به موجود بودن بسیاری از چیزها یقین داریم. اما در حقیقت و چیستی آنها شک داریم و همین مسأله بیانگر این است که وجود غیر از ماهیت شیئ است. در مورد قسمت دوم نیز ابنسینا معتقد است در عالم خارج وجود و ماهیت به یک وجود موجودند و منظور از عروض وجود بر ماهیت عروض تحلیلی و در مرتبه عقل است. یعنی عقل این قدرت را دارد که وجود را از ماهیت جدا کرده و بر آن حمل کند. ابنرشد معتقد است اولا مسأله زیادت وجود بر ماهیت از جعلیات ابنسیناست و دوما انتقاداتی بر این نظریه مطرح است. انتقاد اول این است که وقتی میگویید وجود عارض بر ماهیت است اگر منظورتان از وجود یک معنای معقول ثانی منطقی باشد که تخصصا از بحث خارج است و مربوط به عالم ذهن است نه عالم خارج، اگر منظورتان از وجود یک معنای معقول اولی باشد که در این صورت نباید بر غیر از خودش حمل شود. پس نمیتواند بر ماهیت هم حمل شود. علاوه بر اینکه عروض وجود بر ماهیت موجب تسلسل است زیرا طبق ادعای شما هر چیز که در عالم خارج موجود شود باید وجود عارض آن شود، پس به وجود ماهیت هم باید وجودی عارض شود و همینطور به وجودِ وجود ماهیت هم وجودی عارض شود و این امر تا بی نهایت ادامه یابد. دراشکال اول ظاهرا ابنرشد معقولات را منحصر در معقولات اولی و معقولات ثانیه منطقی کرده است و از معقول ثانی فلسفی که عروض آن در ذهن و اتصافش در خارج است غفلت کرده و اگر وجود را معقول ثانی فلسفی دانستیم اشکال رفع خواهد شد. در مورد اشکال دوم هم ابنسینا معتقد به عروض انضمامی خارجی نیست تا تسلسل را در پی داشته باشد بلکه ادعای او عروض در عقل یا عروض تحلیلی است و در عروض تحلیلی تسلسلِ مستحیل معنا ندارد.
چکیده: سخنان ابنسینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت دو قسمت دارد. اول اثبات اینکهوجود غیر از ماهیت است و دوم اینکه نحوه ارتباط وجود و ماهیت در عالم خارج را تبیین کند. ابنسینا درباره نکته اول معتقد است که ما به ماهیت خیلی از چیزها، علم داریم اما در وجود آنها شک داریم، همانطور که نسبت به موجود بودن بسیاری از چیزها یقین داریم. اما در حقیقت و چیستی آنها شک داریم و همین مسأله بیانگر این است که وجود غیر از ماهیت شیئ است. در مورد قسمت دوم نیز ابنسینا معتقد است در عالم خارج وجود و ماهیت به یک وجود موجودند و منظور از عروض وجود بر ماهیت عروض تحلیلی و در مرتبه عقل است. یعنی عقل این قدرت را دارد که وجود را از ماهیت جدا کرده و بر آن حمل کند. ابنرشد معتقد است اولا مسأله زیادت وجود بر ماهیت از جعلیات ابنسیناست و دوما انتقاداتی بر این نظریه مطرح است. انتقاد اول این است که وقتی میگویید وجود عارض بر ماهیت است اگر منظورتان از وجود یک معنای معقول ثانی منطقی باشد که تخصصا از بحث خارج است و مربوط به عالم ذهن است نه عالم خارج، اگر منظورتان از وجود یک معنای معقول اولی باشد که در این صورت نباید بر غیر از خودش حمل شود. پس نمیتواند بر ماهیت هم حمل شود. علاوه بر اینکه عروض وجود بر ماهیت موجب تسلسل است زیرا طبق ادعای شما هر چیز که در عالم خارج موجود شود باید وجود عارض آن شود، پس به وجود ماهیت هم باید وجودی عارض شود و همینطور به وجودِ وجود ماهیت هم وجودی عارض شود و این امر تا بی نهایت ادامه یابد. دراشکال اول ظاهرا ابنرشد معقولات را منحصر در معقولات اولی و معقولات ثانیه منطقی کرده است و از معقول ثانی فلسفی که عروض آن در ذهن و اتصافش در خارج است غفلت کرده و اگر وجود را معقول ثانی فلسفی دانستیم اشکال رفع خواهد شد. در مورد اشکال دوم هم ابنسینا معتقد به عروض انضمامی خارجی نیست تا تسلسل را در پی داشته باشد بلکه ادعای او عروض در عقل یا عروض تحلیلی است و در عروض تحلیلی تسلسلِ مستحیل معنا ندارد.
بررسی انتقادی آراء ابن رشد و ابن سینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی اختلافات ابن رشد و ابن سینا در حوزه فلسفه اولی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد قاعده الواحد با تکیه بر آراء ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا آزادگان
،
مهدی عظیمی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
ارزیابی انتقادی حکمت عملی ابن رشد
نویسنده:
سیدمحمدحسین موسوی پور
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
محسن قمی
، استاد مشاور 2:
نادر شکراللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [دکتری]
تحلیل ماهیت عدالت در عرصه خالق با تاکید بر آرای ابن سینا
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره57
بررسی معاد مقبول ابن سینا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
فاطمه کبری طالبی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه کلام » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره2
معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابن سینا
نویسندگان:
محمدهانی جعفریان
،
میرسعید موسوی کریمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 81
تاثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
تأثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
وجود و ماهیت در فلسفه اشراق
نویسنده:
حسن معلمی *
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه در ابن سینا و سوآرز
نویسندگان:
اصغر فتحی عمادابادی
،
علی کرباسی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8