حدوث و بقاء نفس از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پژوهش نتیجه تلاش های مستمر در زمینه حدوث و بقاء نفس از منظر حکمت متعالیه می باشد؛ که آراء صدرالدین محمد شیرازی به عنوان بنیانگذار این مکتب مورد توجه قرار گرفته است و مشتمل بر چهار فصل است. منظور از نفس در اینجا جوهری است مجرد از ماده ذاتا و متعلقق به ماده فعلا، که همان نفس ناطقه انسانی است که انسان را از سایر حیوانات متمایز می کند. در این پژوهش حدوث نفس ناطقه یعنی همان چگونگی پیدایش نفس، یکی از دو محور مورد بحث می باشد. که در بان این مطلب دو احتمال وجود دارد: ۱- این که حدوث نفس روحانی باشد، یعنی نفس به عنوان موجود روحانی، پس از پیداسش جسم و بدن به بدن تعلق گیرد. ۲- با این که نفس جسمانیه الحدوث است، یعنی حادث به حدوث بدن می باشد که از ابتکارات و شاهکارهای فلسفه صدرالدین شیرازی می باشد. ملاصدرا با توجه به مبانی منحصر به فرد خود در پی اثبات حدوث جسمانی نفس می باشد. که آراء و نظریات او در این زمینه قابل توجه می باشد. محور دوم در این پژوهش، بقاء و جاودانگی نفس ناطقه است. آیا نفس موجودی باقی است یا اینکه حیات و بقای او در گرو حیات و بقاء بدن است؟ در بحث بقاء نفس و چگونگی حیات آن، از جمله مباحث مهمی که مطرح می شود، بحث تناسخ می باشد که در پایان پژوهش بصورت مختصر و گذرا به آن می پردازیم.
این پژوهش نتیجه تلاش های مستمر در زمینه حدوث و بقاء نفس از منظر حکمت متعالیه می باشد؛ که آراء صدرالدین محمد شیرازی به عنوان بنیانگذار این مکتب مورد توجه قرار گرفته است و مشتمل بر چهار فصل است. منظور از نفس در اینجا جوهری است مجرد از ماده ذاتا و متعلقق به ماده فعلا، که همان نفس ناطقه انسانی است که انسان را از سایر حیوانات متمایز می کند. در این پژوهش حدوث نفس ناطقه یعنی همان چگونگی پیدایش نفس، یکی از دو محور مورد بحث می باشد. که در بان این مطلب دو احتمال وجود دارد: ۱- این که حدوث نفس روحانی باشد، یعنی نفس به عنوان موجود روحانی، پس از پیداسش جسم و بدن به بدن تعلق گیرد. ۲- با این که نفس جسمانیه الحدوث است، یعنی حادث به حدوث بدن می باشد که از ابتکارات و شاهکارهای فلسفه صدرالدین شیرازی می باشد. ملاصدرا با توجه به مبانی منحصر به فرد خود در پی اثبات حدوث جسمانی نفس می باشد. که آراء و نظریات او در این زمینه قابل توجه می باشد. محور دوم در این پژوهش، بقاء و جاودانگی نفس ناطقه است. آیا نفس موجودی باقی است یا اینکه حیات و بقای او در گرو حیات و بقاء بدن است؟ در بحث بقاء نفس و چگونگی حیات آن، از جمله مباحث مهمی که مطرح می شود، بحث تناسخ می باشد که در پایان پژوهش بصورت مختصر و گذرا به آن می پردازیم.
حدوث و بقاء نفس از منظر حکمت متعالیه
3/21/2006 12:00:00 AM
سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم
نویسنده:
منصور ميراحمدي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01
مقایسه نفس از دیدگاه حکمت متعالیه و مکتب تفکیک
نویسنده:
فرزاد محبی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
احمد بهشتی
، استاد مشاور 2:
رضا رضا برنجکار
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه مجموعه مقالات جلد اول
نویسنده:
شریف لک زایی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388
تأليف مقدمه سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم
نویسنده:
شريف لك زايي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01
جنسیت و روح از منظر فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه: نشست ها و گفتوگوها دفتر دوم
نویسنده:
شریف لک زایی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه چکیده نشست ها و مقاله ها
نویسنده:
شریف لک زایی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387