جنسیت و روح از منظر فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پژوهش نتیجه بررسی های اولیه در زمینه جنسیت و روح از منظر حکمت متعالیه می باشد و مشتمل بر چهار فصل است. منظور از جنسیت در اینجا توانمندی ها و رفتارها، بینش ها و گرایش های متفاوت زنان و مردان است که تجربه و علم آنها را اثبات کرده است. و منظور از روح، همان نفس ناطقه انسانی است که انسان را از سایر حیوانات نتمایز می کند. در این پژوهش ارتباط دو مقوله جنسیت و روح مورد بررسی قرار می گیرد یعنی اینکه آیا زن و مرد علاوه بر جسم در روح نیز تفاوت دارند؟ برای پاسخ به این پرسش به صورت اثباتی دو راه حل وجود دارد. ۱- بر اساس مبانی حکمت متعالیه، نفس انسانی فاعل و علت همه افعال است و حتی افعال نباتی را هم نفس انسانی انجام می دهد. از سوی دگر، بنابر اصل سنخیت میان علت و معلول، از علت معین فقط معلول معین صادر می شود و علول معین فقط از علت معین صحت صدور دارد و اگر ما در رفتارها و گرایش ها و بینش های زنان و مردان تفاوت می بینیم، می توانیم منشاء این تفاوت ها را نفس آنها بدانیم، چرا که نفس انسانی فاعل همه این افعال است و نتیجه بگیریم که زن و مرد از جهت روح و نفس با یکدیگر متفاوتند. ۲- با توجه به مساله رابطه جوهر و عرض که رابطه عینیت خارجی است و اینکه اختلاف اعراض نشانه اختلاف جواهر است و با توجه به مساله حرکت جوهری و شمول آن نسبت به نفس انسان و اینکه انسان نفس واحد نیست بلکه جنسی است که تحت آن انواع قرار دارند، می توان گفت زن و مرد دو نوع از انسان هستند؛ یعنی انسان جنس است و مذکر و مونث، نه به معنای مادی و بدنی، بلکه به معنای همان خصوصیاتی که هر کدام دارند، دو نوع هستند و در نتیجه از جهت روح با یکدیگر متفاوتند.
این پژوهش نتیجه بررسی های اولیه در زمینه جنسیت و روح از منظر حکمت متعالیه می باشد و مشتمل بر چهار فصل است. منظور از جنسیت در اینجا توانمندی ها و رفتارها، بینش ها و گرایش های متفاوت زنان و مردان است که تجربه و علم آنها را اثبات کرده است. و منظور از روح، همان نفس ناطقه انسانی است که انسان را از سایر حیوانات نتمایز می کند. در این پژوهش ارتباط دو مقوله جنسیت و روح مورد بررسی قرار می گیرد یعنی اینکه آیا زن و مرد علاوه بر جسم در روح نیز تفاوت دارند؟ برای پاسخ به این پرسش به صورت اثباتی دو راه حل وجود دارد. ۱- بر اساس مبانی حکمت متعالیه، نفس انسانی فاعل و علت همه افعال است و حتی افعال نباتی را هم نفس انسانی انجام می دهد. از سوی دگر، بنابر اصل سنخیت میان علت و معلول، از علت معین فقط معلول معین صادر می شود و علول معین فقط از علت معین صحت صدور دارد و اگر ما در رفتارها و گرایش ها و بینش های زنان و مردان تفاوت می بینیم، می توانیم منشاء این تفاوت ها را نفس آنها بدانیم، چرا که نفس انسانی فاعل همه این افعال است و نتیجه بگیریم که زن و مرد از جهت روح و نفس با یکدیگر متفاوتند. ۲- با توجه به مساله رابطه جوهر و عرض که رابطه عینیت خارجی است و اینکه اختلاف اعراض نشانه اختلاف جواهر است و با توجه به مساله حرکت جوهری و شمول آن نسبت به نفس انسان و اینکه انسان نفس واحد نیست بلکه جنسی است که تحت آن انواع قرار دارند، می توان گفت زن و مرد دو نوع از انسان هستند؛ یعنی انسان جنس است و مذکر و مونث، نه به معنای مادی و بدنی، بلکه به معنای همان خصوصیاتی که هر کدام دارند، دو نوع هستند و در نتیجه از جهت روح با یکدیگر متفاوتند.
جنسیت و روح از منظر فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه)
3/21/2005 12:00:00 AM
حکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87
حکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 43)، پاييز 1387 شماره3
نقد و بررسی الحاد در فلسفه سارتر از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
رضا پوراسمعیل
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم
نویسنده:
منصور ميراحمدي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01
نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه
نويسنده:
محمد پزشگی
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398