روش تفسیری عرفانی عارف محقق صدرالدین قونوی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
تاویل
،
تفسیر باطنی
،
تفسیر عرفانی
،
روش جری
،
روش طولی
،
روش عرضی
،
صدرالدین قونوی
،
قونوی
چکیده:
عارف سترگ جناب صدرالدين قونوي از برجستهترين افراد مؤثر در مباحث عرفان نظري و مهمترين شارح مباني شيخ اکبر است. وي با قلم تواناي خود علاوه بر مباحث عرفان نظري، نگاهي نيز به تطبيق اين مباني در شرح احاديث و آيات شريفه قرآن به خصوص سوره حمد داشته که از آن به عنوان تفسير باطني يا تاويل نام ميبريم. تفسير باطني يا تاويل در واقع حاصل تلاشي است که عارفان به موازات شناخت چينش نظام هستي (کتاب تکوين)، در فهم بطون هفتگانه متون ديني به خصوص قرآن مجيد (کتاب تشريع) انجام دادهاند. در اين مسير، جناب صدرالدين تلاش کردند، علاوه بر بهرهگيري از مباحث عرفان نظري و کشفيات خود، به برخي از روشها و مباني آنها اشاره کنند تا راه رسيدن به معارف و اصول دين از مسيري غير از کشف نيز هموار شود. از اين روشها تعبير به روشهاي فني ـ عمومي شد. اين روشها عبارتند از: روش طولي، روش عرضي و روش جري و تطبيق که در اين رساله به تعريف و مباني آن ها اشاره شده است. منظور از روش طولي زدودن و پيرايش زبان عرفي و رسيدن به روح معناست. در روش عرضي جميع معاني محتمل يک لفظ، پذيرفته ميشود. معناي موافق با سياق تفسير آيه و بقيه معاني نوعي تاويل به شمار ميروند که از آن به تاويل عرضي نام ميبريم. در جري و تطبيق نيز حکم از فردي بر فرد ديگر تطبيق داده ميشود. روشهاي فوق داراي مباني مشترکي ـ نظير امکان فهم معاني باطني قرآن و حديث، بطون داشتن کتاب تکوين، کتاب تشريع و حقيقت انساني ـ و مباني مختصي ـ نظير «وضع الفاظ براي روح معنا» در تاويل طولي و جري و تطبيقي و «استعمال لفظ در اکثر از معناي واحد» در تاويل عرضي ـ هستند. در پايان نيز به نقش کشف و شهود در فهم متون ديني و نقش آن در روش فني عمومي اشاره شده است.
عارف سترگ جناب صدرالدين قونوي از برجستهترين افراد مؤثر در مباحث عرفان نظري و مهمترين شارح مباني شيخ اکبر است. وي با قلم تواناي خود علاوه بر مباحث عرفان نظري، نگاهي نيز به تطبيق اين مباني در شرح احاديث و آيات شريفه قرآن به خصوص سوره حمد داشته که از آن به عنوان تفسير باطني يا تاويل نام ميبريم. تفسير باطني يا تاويل در واقع حاصل تلاشي است که عارفان به موازات شناخت چينش نظام هستي (کتاب تکوين)، در فهم بطون هفتگانه متون ديني به خصوص قرآن مجيد (کتاب تشريع) انجام دادهاند. در اين مسير، جناب صدرالدين تلاش کردند، علاوه بر بهرهگيري از مباحث عرفان نظري و کشفيات خود، به برخي از روشها و مباني آنها اشاره کنند تا راه رسيدن به معارف و اصول دين از مسيري غير از کشف نيز هموار شود. از اين روشها تعبير به روشهاي فني ـ عمومي شد. اين روشها عبارتند از: روش طولي، روش عرضي و روش جري و تطبيق که در اين رساله به تعريف و مباني آن ها اشاره شده است. منظور از روش طولي زدودن و پيرايش زبان عرفي و رسيدن به روح معناست. در روش عرضي جميع معاني محتمل يک لفظ، پذيرفته ميشود. معناي موافق با سياق تفسير آيه و بقيه معاني نوعي تاويل به شمار ميروند که از آن به تاويل عرضي نام ميبريم. در جري و تطبيق نيز حکم از فردي بر فرد ديگر تطبيق داده ميشود. روشهاي فوق داراي مباني مشترکي ـ نظير امکان فهم معاني باطني قرآن و حديث، بطون داشتن کتاب تکوين، کتاب تشريع و حقيقت انساني ـ و مباني مختصي ـ نظير «وضع الفاظ براي روح معنا» در تاويل طولي و جري و تطبيقي و «استعمال لفظ در اکثر از معناي واحد» در تاويل عرضي ـ هستند. در پايان نيز به نقش کشف و شهود در فهم متون ديني و نقش آن در روش فني عمومي اشاره شده است.
روش تفسیری عرفانی عارف محقق صدرالدین قونوی
3/21/2009 12:00:00 AM
تحلیل روش شناختی تفسیر عرفانی و مبانی آن از منظر صدرالدین قونوی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان*
،
جواد جعفریان
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره18
روش تفسیری امام خمینی
نویسندگان:
موسی حسینی
،
عبدالسلام زین العابدین
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
روش تفسیری الفرقان در اسباب نزول
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
نگاهی اجمالی به روش تفسیری شهید مطهری
نویسنده:
حمید فغفور مغربی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
واقعنگرى، نقطه عطفى در روش اجتهادى محقق بهبهانى
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1393 شماره 79