روش تفسیری الفرقان در اسباب نزول
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
چکیده:
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »الفرقان فى تفسیر القرآن« اثر دکتر محمّد صادقى است تفسیر الفرقان در شمار تفسیرهاى معاصر قرار دارد و به شیوه تفسیر قرآن به قرآن نگارش یافته و روایات تفسیرى را به عنوان ابزارهاى فرعى تفسیر قرآن شناخته است. به همین دلیل روایات اسباب نزول در این تفسیر بر خلاف روش مرسوم مفسّران در پاورقى آمده است که نشانگر دید منفى و محتاطانه مفسّر است. وجود روایات اسرائیلى در میان روایات اسباب نزول، وجود روایات جعلى اسباب نزول منبعث از تعصبهاى مذهبى، و آمیختگى مصادیق با اسباب نزول آیات از جمله دلایل بى مهرى مفسّر نسبت به اسباب نزول است. از این رو، مؤلّف تفسیر الفرقان نسبت به سند روایات تفسیرى به ویژه روایات سبب نزول اهتمام خاصّى دارد و عموم نص را بر خصوص سبب مقدم مىشمارد و بر لزوم موافقت معناى روایات با مدلول آیات قرآن تأکید مىکند. با وجود اظهار نظرهاى منفى از سوى نویسنده الفرقان، وى در برخى موارد از جمله در تفسیر آیه، تأیید نظر تفسیرى، تثبیت باورهاى مذهبى و بیان ارتباط جملههاى آیه از اسباب نزول بهره برده است. ملاکهاى نقد اسباب نزول در الفرقان عبارتند از: منطوق قرآن، ضرورتهاى کلامى و حقایق تاریخى. در این تفسیر، سازگارى یک سبب نزول با مفهوم آیه، باعث برترى آن بر دیگر روایات شده است. نیز پرهیز مؤلّف از دخالت دادن تعصبهاى مذهبى در نگارش تفسیر و نقل اسباب نزول شایان توجه است. کیفیت نقل اسباب نزول از منظر اجمال و تفصیل و میزان توجه به سلسله افراد سند و منابع اسباب نزول از جمله موضوعاتى است که در این مقاله آمده است.
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »الفرقان فى تفسیر القرآن« اثر دکتر محمّد صادقى است تفسیر الفرقان در شمار تفسیرهاى معاصر قرار دارد و به شیوه تفسیر قرآن به قرآن نگارش یافته و روایات تفسیرى را به عنوان ابزارهاى فرعى تفسیر قرآن شناخته است. به همین دلیل روایات اسباب نزول در این تفسیر بر خلاف روش مرسوم مفسّران در پاورقى آمده است که نشانگر دید منفى و محتاطانه مفسّر است. وجود روایات اسرائیلى در میان روایات اسباب نزول، وجود روایات جعلى اسباب نزول منبعث از تعصبهاى مذهبى، و آمیختگى مصادیق با اسباب نزول آیات از جمله دلایل بى مهرى مفسّر نسبت به اسباب نزول است. از این رو، مؤلّف تفسیر الفرقان نسبت به سند روایات تفسیرى به ویژه روایات سبب نزول اهتمام خاصّى دارد و عموم نص را بر خصوص سبب مقدم مىشمارد و بر لزوم موافقت معناى روایات با مدلول آیات قرآن تأکید مىکند. با وجود اظهار نظرهاى منفى از سوى نویسنده الفرقان، وى در برخى موارد از جمله در تفسیر آیه، تأیید نظر تفسیرى، تثبیت باورهاى مذهبى و بیان ارتباط جملههاى آیه از اسباب نزول بهره برده است. ملاکهاى نقد اسباب نزول در الفرقان عبارتند از: منطوق قرآن، ضرورتهاى کلامى و حقایق تاریخى. در این تفسیر، سازگارى یک سبب نزول با مفهوم آیه، باعث برترى آن بر دیگر روایات شده است. نیز پرهیز مؤلّف از دخالت دادن تعصبهاى مذهبى در نگارش تفسیر و نقل اسباب نزول شایان توجه است. کیفیت نقل اسباب نزول از منظر اجمال و تفصیل و میزان توجه به سلسله افراد سند و منابع اسباب نزول از جمله موضوعاتى است که در این مقاله آمده است.
روش تفسیری الفرقان در اسباب نزول
3/21/1995 12:00:00 AM
تطابق تفسیرى اسباب نزول و آیه، روشى در جهت نقد اسباب نزول
نویسنده:
محمد مهدی مسعودی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
روش شناسی کشف و اعتبارسنجی اسباب نزول (الگوریتم دستیابی به اسباب نزول آیات)
نویسنده:
عبدالحمید واسطی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 82
اسباب نزول در تفسیر المنار
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
اسباب نزول در تفسیر طبری
نویسنده:
سید محمد حسین موسوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
اسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
نویسنده:
علی فصیحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
سبک شناسی مفسران در اسباب نزول
نویسنده:
گروه پژوهشهای قرآنی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
جایگاه اسباب نزول در مسالک الافهام
نویسنده:
الهه شاه پسند
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 58