روش تفسیری مجمع البیان
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
کلیدواژه:
روش تفسیرى مجمع البیان
،
مبانى تفسیرى طبرسى
،
آراى تفسیرى اصحاب
،
آراى تفسیرى تابعین
،
طبرسى
،
مجمع البیان
چکیده:
تفسیر مجمعالبیان که در دوره گذار از روش تفسیر نقلى به تحلیلى، سامان یافته، نقطه پیوند اسلوب قدیم و جدید و در شمار اندک تفسیرهایى است که داراى اسلوب، سیاق عالمانه و مکانت علمى همه زمانى مىباشد. پژوهنده، در آغاز، تفسیر نامبرده را بلند آوازهترین تفسیر از میان تفسیرهاى سهگانه شیخ طبرسى مىشمارد که اگر چه از تفسیرهاى معاصر و پیش از خود چون »الکشاف« و به ویژه »التبیان« شیخ طوسى الهام گرفته اما بر جملگى آنان تفوق و برترى یافته است. تفسیر مجمع البیان در زمره تفسیرهاى جامع جاى مىگیرد، چه مفسّر بردانشهاى گوناگون رایج در عصر و زمان خویش احاطه داشته و از ابزارهاى تفسیرى متعدد، سود جسته است، همچنین داراى نظم و ترتیب بایسته و در خور ارج مىباشد که از نوآورىهاى طبرسى است. فهمپذیرى قرآن، گستره معناى قرآن، بطون قرآن، تحریف ناپذیرى قرآن، فرا موردى بودن متن از مبانى و عقل و نقل از منابع این تفسیر است. در بخش نقل، از متون روایى شیعى و سنى هر دو غفلت نورزیده است، چنان که از ابزارهاى فهم زبان، همچون اعراب، نحو، لغت، بلاغت و بیان، قراءت، اسباب نزول، آراى اصحاب و تابعین، نه تنها فروگذار نکرده بلکه به دلیل تسلط علمى وى بر این دانشها تفسیر مجمع البیان را به مثابه مرجع و منبعى براى قرآنپژوهان در این قلمرو در آورده است. نگرش طبرسى به اسباب نزول، فقهالقرآن و اشاره گذرا به فرودهاى تفسیر مجمعالبیان، فرازهاى پایانى مقاله است.
تفسیر مجمعالبیان که در دوره گذار از روش تفسیر نقلى به تحلیلى، سامان یافته، نقطه پیوند اسلوب قدیم و جدید و در شمار اندک تفسیرهایى است که داراى اسلوب، سیاق عالمانه و مکانت علمى همه زمانى مىباشد. پژوهنده، در آغاز، تفسیر نامبرده را بلند آوازهترین تفسیر از میان تفسیرهاى سهگانه شیخ طبرسى مىشمارد که اگر چه از تفسیرهاى معاصر و پیش از خود چون »الکشاف« و به ویژه »التبیان« شیخ طوسى الهام گرفته اما بر جملگى آنان تفوق و برترى یافته است. تفسیر مجمع البیان در زمره تفسیرهاى جامع جاى مىگیرد، چه مفسّر بردانشهاى گوناگون رایج در عصر و زمان خویش احاطه داشته و از ابزارهاى تفسیرى متعدد، سود جسته است، همچنین داراى نظم و ترتیب بایسته و در خور ارج مىباشد که از نوآورىهاى طبرسى است. فهمپذیرى قرآن، گستره معناى قرآن، بطون قرآن، تحریف ناپذیرى قرآن، فرا موردى بودن متن از مبانى و عقل و نقل از منابع این تفسیر است. در بخش نقل، از متون روایى شیعى و سنى هر دو غفلت نورزیده است، چنان که از ابزارهاى فهم زبان، همچون اعراب، نحو، لغت، بلاغت و بیان، قراءت، اسباب نزول، آراى اصحاب و تابعین، نه تنها فروگذار نکرده بلکه به دلیل تسلط علمى وى بر این دانشها تفسیر مجمع البیان را به مثابه مرجع و منبعى براى قرآنپژوهان در این قلمرو در آورده است. نگرش طبرسى به اسباب نزول، فقهالقرآن و اشاره گذرا به فرودهاى تفسیر مجمعالبیان، فرازهاى پایانى مقاله است.
روش تفسیری مجمع البیان
3/21/2002 12:00:00 AM
رویکرد ادبى - تفسیرى مجمع البیان
نویسنده:
مرتضی ایروانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
مفتاح مجمع البیان
نویسندگان:
محمود لطیفی
،
مهدی مهریزی
،
حسین مغیثی
،
عباس کوثری
،
محسن سادات
،
عبدالرحیم حجتی
،
محمود مهدیپور
،
کتاب: پژوهشکده باقرالعلوم - 1394
اسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
نویسنده:
علی فصیحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
نقدى سندشناسانه بر احادیث مجمع البیان
نویسنده:
نعمت اللَّه صالحی نجف آبادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
کاوشى در مباحث کلامى مجمع البیان
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
تأملی در نقد «ذهبی» از مجمع البیان
نویسنده:
محمد حسن مددی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
نگاهی تطبیقی به «روض الجنان» و «مجمع البیان»
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41