روش تفسیری امام خمینی
نویسندگان:
موسی حسینی
،
عبدالسلام زین العابدین
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
کلیدواژه:
تدبّر عقلى
،
شهود عرفانى
،
حقیقت قرآن
،
کمال قرآن
،
جامعیت قرآن
،
فهم بطون
،
هدف قرآن
،
ارتباط عرفان و برهان و قرآن
،
روایات تفسیرى
،
اصول تفسیرى امام خمینى
،
ظاهر و باطن
،
تفسیر به رأى
چکیده:
نویسنده روش تفسیرى امام خمینى را داراى سه عنصر تدبّر عقلى، شهود عرفانى و نقلى - روایى مىداند. در بخش تدبّر عقلى حدیث "من فسّر القرآن برأیه" از دیدگاه امام تحلیل مىشود و به مناسبت آن مسأله وضع الفاظ براى معانى مورد بحث قرار مىگیرد. در بخش شهود عرفانى به شرح سه دلیل حجیت و اعتبار روش عرفانى در تفسیر مىپردازد و از امور زیر نام مىبرد: 1. قرآن، از لحاظ اصل و حقیقت، تجلیگاه بودن براى خداوند - که پیامدهاى متعددى مانند: کامل بودن قرآن و شریعت، جامعیت قرآن، دارا بودن ظهور و بطون، اختصاصى بودن فهم بطون به اوصیاء و توحید، هدف بنیادین قرآن را در پى دارد - ، و از لحاظ آیات رؤیت و شهود و از لحاظ آیات معارف الهى، 2. روایات و 3. رابطه تکاملى بین عرفان و برهان، که متضمن نقش برهان در جهت دادن به عرفان و ارزیابى عرفان و شکلبخشى به آن و نیز نقش عرفان در وضوح بخشى برهان و گسترش دادن افقهاى آن، است. در پایان، در بخش عنصر نقلى - روایى از روایات احکام و روایات معارف الهى و عقاید بحث مىکند و دیدگاه امام راجع به اخباریان را توضیح مىدهد، و به این نتیجه مىرسد که روایات تفسیرى از دیدگاه امام، بیشتر، بیان مصداق است.
نویسنده روش تفسیرى امام خمینى را داراى سه عنصر تدبّر عقلى، شهود عرفانى و نقلى - روایى مىداند. در بخش تدبّر عقلى حدیث "من فسّر القرآن برأیه" از دیدگاه امام تحلیل مىشود و به مناسبت آن مسأله وضع الفاظ براى معانى مورد بحث قرار مىگیرد. در بخش شهود عرفانى به شرح سه دلیل حجیت و اعتبار روش عرفانى در تفسیر مىپردازد و از امور زیر نام مىبرد: 1. قرآن، از لحاظ اصل و حقیقت، تجلیگاه بودن براى خداوند - که پیامدهاى متعددى مانند: کامل بودن قرآن و شریعت، جامعیت قرآن، دارا بودن ظهور و بطون، اختصاصى بودن فهم بطون به اوصیاء و توحید، هدف بنیادین قرآن را در پى دارد - ، و از لحاظ آیات رؤیت و شهود و از لحاظ آیات معارف الهى، 2. روایات و 3. رابطه تکاملى بین عرفان و برهان، که متضمن نقش برهان در جهت دادن به عرفان و ارزیابى عرفان و شکلبخشى به آن و نیز نقش عرفان در وضوح بخشى برهان و گسترش دادن افقهاى آن، است. در پایان، در بخش عنصر نقلى - روایى از روایات احکام و روایات معارف الهى و عقاید بحث مىکند و دیدگاه امام راجع به اخباریان را توضیح مىدهد، و به این نتیجه مىرسد که روایات تفسیرى از دیدگاه امام، بیشتر، بیان مصداق است.
روش تفسیری امام خمینی
3/21/1999 12:00:00 AM
روش شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1389 پاييز 1389 شماره23
نکاتى در روش تدریس امام خمینی(ره)
نویسنده:
عبدالرحیم موگهی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 231
روش تفسیری الفرقان در اسباب نزول
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
نگاهی اجمالی به روش تفسیری شهید مطهری
نویسنده:
حمید فغفور مغربی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
روش تفسیری عرفانی عارف محقق صدرالدین قونوی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کارآمدی روش اجتهادی امام خمینی(ره)؛ در تولید اندیشه فقهی؛سیاسی
نویسنده:
غلامحسین مقیمی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395