روش تفسیری امام خمینی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
چکیده:
 نویسنده روش تفسیرى امام خمینى را داراى سه عنصر تدبّر عقلى، شهود عرفانى و نقلى - روایى مى‌داند. در بخش تدبّر عقلى حدیث "من فسّر القرآن برأیه" از دیدگاه امام تحلیل مى‌شود و به مناسبت آن مسأله وضع الفاظ براى معانى مورد بحث قرار مى‌گیرد. در بخش شهود عرفانى به شرح سه دلیل حجیت و اعتبار روش عرفانى در تفسیر مى‌پردازد و از امور زیر نام مى‌برد: 1. قرآن، از لحاظ اصل و حقیقت، تجلیگاه بودن براى خداوند - که پیامدهاى متعددى مانند: کامل بودن قرآن و شریعت، جامعیت قرآن، دارا بودن ظهور و بطون، اختصاصى بودن فهم بطون به اوصیاء و توحید، هدف بنیادین قرآن را در پى دارد - ، و از لحاظ آیات رؤیت و شهود و از لحاظ آیات معارف الهى، 2. روایات و 3. رابطه تکاملى بین عرفان و برهان، که متضمن نقش برهان در جهت دادن به عرفان و ارزیابى عرفان و شکل‌بخشى به آن و نیز نقش عرفان در وضوح بخشى برهان و گسترش دادن افقهاى آن، است. در پایان، در بخش عنصر نقلى - روایى از روایات احکام و روایات معارف الهى و عقاید بحث مى‌کند و دیدگاه امام راجع به اخباریان را توضیح مى‌دهد، و به این نتیجه مى‌رسد که روایات تفسیرى از دیدگاه امام، بیشتر، بیان مصداق است.

روش تفسیری مجمع البیان

نویسنده: سید حسین هاشمی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30

روش تفسیری قوانین کیفری

کتاب: بوستان کتاب - 1380

روش شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی

مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1389 پاييز 1389  شماره23

نکاتى در روش تدریس امام خمینی(ره)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 231

روش تفسیری الفرقان در اسباب نزول

نویسنده: سید حسین هاشمی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2

نگاهی اجمالی به روش تفسیری شهید مطهری

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18

روش تفسیری عرفانی عارف محقق صدرالدین قونوی

نویسنده: جواد جعفریان ، استاد راهنما: یدالله یزدان پناه ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

امام خمینی

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1387 شماره 11

سرمقاله: امام و سلوک تفسیری

نویسنده: سید عباس صالحی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397