اخلاق سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر رقابت های انتخاباتی
نویسنده:
محمدحسن روزبه
، استاد راهنما:
عماد افروغ
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 2:
علیرضا صدرا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
چکیده:
اخلاق و سیاست تعریف واحد و نهایی ندارند. اخلاق از منظر وجود شناسی حکمت متعالیه، مقام فعلیت و شدن مراتب آدمی است، انسان متناظر با هستی، سه مرتبه وجودی و تکاملی دارد. بالاترین حد تکامل هر مرتبه، ادب آن مرتبه می باشد. قدرت و منفعت، عدالت، کرامت و احسان به ترتیب، ادب مرتبه متدانیه، متعادله و متعالیه انسان هستند. ادب هر مرتبه، دارای زیر شاخه هایی است که راه های وصول به آن می باشند. ادب هر مرتبه در قالب آدابی تجسم می یابد و آنها نیز رفتارها را تنظیم می کنند. بر اساس نظریه انسان شناسی ملاصدرا انسان غیر مکتفی بتفرده است و در جمع و جامعه وجود یافته و تکامل پیدا می کند و لذا انسان مدنی بالطبع است. هر فرد با ملکاتش وارد اجتماع مدنی شده و آن را شکل می دهد، بنابراین جامعه مدنی موجودی اخلاقی است و رقیقه ملکات افراد آن می باشد. اجتماع مدنی اخلاقی، نیازمند تدبیر است و مدبر آن سیاست است که شامل سیاستمدارن، آداب و قالب ها و روابط قدرت می باشد. بنابراین اجتماع مدنی، اجتماعی اخلاقی سیاسی است و مبتنی بر سه مرتبه وجودی انسان، سه مدینه دنیه و متعادله و متعالیه قابل شناسایی است. جمهوری اسلامی بر اساس شعارهای مردم که در مقدمه قانون اساسی و بیان و آثار رهبر انقلاب، به ویژه کتاب حکومت اسلامی تبلور یافته است، جامعه آرمانی بود که مدعی گذر از مرتبه دنیه و ساختن مدینه متعادله و حرکت به سوی مدینه متعالیه بود. بنابراین انتظار می رفت حاوی مراتب سه گانه اخلاق به نحو لبس بعد اللبس و عینیت بخش مراتب سه گانه انسان باشد. قانون اساسی محل ظهور ادب مراتب سه گانه، حاوی آدابی برای تنظیم رفتارها است. اکثر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی تجلی ادب مرتبه متدانیه انسانند و کمتر مرتبه متعادله و بندرت مرتبه متعالیه در آن تجسم یافته است. از حیث رفتاری نیز با بررسی رفتارها در بخش رفتارهای انتخاباتی در سه انتخابات ریاست جمهوری، به این نتیجه رسیدیم که بین مواضع اعلامی و رفتارها فاصله افتاده است، هر چه رقابت ها داغ تر می شد از مرتبه متعادله به سوی متدانیه تنزل می کرد و در مواردی رفتارها از ادب این مرتبه نیز نازل تر می شد.
اخلاق و سیاست تعریف واحد و نهایی ندارند. اخلاق از منظر وجود شناسی حکمت متعالیه، مقام فعلیت و شدن مراتب آدمی است، انسان متناظر با هستی، سه مرتبه وجودی و تکاملی دارد. بالاترین حد تکامل هر مرتبه، ادب آن مرتبه می باشد. قدرت و منفعت، عدالت، کرامت و احسان به ترتیب، ادب مرتبه متدانیه، متعادله و متعالیه انسان هستند. ادب هر مرتبه، دارای زیر شاخه هایی است که راه های وصول به آن می باشند. ادب هر مرتبه در قالب آدابی تجسم می یابد و آنها نیز رفتارها را تنظیم می کنند. بر اساس نظریه انسان شناسی ملاصدرا انسان غیر مکتفی بتفرده است و در جمع و جامعه وجود یافته و تکامل پیدا می کند و لذا انسان مدنی بالطبع است. هر فرد با ملکاتش وارد اجتماع مدنی شده و آن را شکل می دهد، بنابراین جامعه مدنی موجودی اخلاقی است و رقیقه ملکات افراد آن می باشد. اجتماع مدنی اخلاقی، نیازمند تدبیر است و مدبر آن سیاست است که شامل سیاستمدارن، آداب و قالب ها و روابط قدرت می باشد. بنابراین اجتماع مدنی، اجتماعی اخلاقی سیاسی است و مبتنی بر سه مرتبه وجودی انسان، سه مدینه دنیه و متعادله و متعالیه قابل شناسایی است. جمهوری اسلامی بر اساس شعارهای مردم که در مقدمه قانون اساسی و بیان و آثار رهبر انقلاب، به ویژه کتاب حکومت اسلامی تبلور یافته است، جامعه آرمانی بود که مدعی گذر از مرتبه دنیه و ساختن مدینه متعادله و حرکت به سوی مدینه متعالیه بود. بنابراین انتظار می رفت حاوی مراتب سه گانه اخلاق به نحو لبس بعد اللبس و عینیت بخش مراتب سه گانه انسان باشد. قانون اساسی محل ظهور ادب مراتب سه گانه، حاوی آدابی برای تنظیم رفتارها است. اکثر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی تجلی ادب مرتبه متدانیه انسانند و کمتر مرتبه متعادله و بندرت مرتبه متعالیه در آن تجسم یافته است. از حیث رفتاری نیز با بررسی رفتارها در بخش رفتارهای انتخاباتی در سه انتخابات ریاست جمهوری، به این نتیجه رسیدیم که بین مواضع اعلامی و رفتارها فاصله افتاده است، هر چه رقابت ها داغ تر می شد از مرتبه متعادله به سوی متدانیه تنزل می کرد و در مواردی رفتارها از ادب این مرتبه نیز نازل تر می شد.
اخلاق سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر رقابت های انتخاباتی
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تاملی در چگونگی تاثیر مناقشات کلام سیاسی بر رقابت های سیاسی (با تاکید بر دوره تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران؛ 60-57 )
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
علی آقاجانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 تابستان 1396 شماره2
ويرايش كتاب ( تاثير مناقشات كلام سياسي بر رقابت هاي سياسي جمهوري اسلامي)
نویسنده:
وحيد حامد
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/08/15 تا تاریخ: 1397/07/15
تأثیر مناقشات کلام سیاسی بر رقابت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران و ارایه راه کارهای مدیریت مناقشات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
آزادی در گفتمان های سیاسی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
سیدابوالفضل حسینی زاده
، استاد راهنما:
سیدمحمدعلی حسینی زاده
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش آموزه های اسلامی در تدوین استراتژی های نظامی و امنیتی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ظرفیت های دیپلماسی مردمی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر دیدگاه امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تقابل با ایران هراسی (با تاکید بر دیدگاه های مقام معظم رهبری)
نویسندگان:
مجید مبینی مقدس*
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1394 (پياپي 23)، تابستان 1394 شماره3
رابطه حکومت دینی و کثرت گرایی سیاسی (با تأکید بر نظام جمهوری اسلامی ایران)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش اخلاق سیاسی امام خمینی در کارآمدی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
رضا لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 94
ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395