تأثیر ساختار سیاسی بر فرهنگ سیاسی (دوره صفویه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1379 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ساختار سیاسی
،
صفویان
،
۹۰۷-۱۱۴۸ق.
،
تیموریان
،
۷۷۱-۹۱۱ق.
،
منصبهای مذهبی
،
دیوان سالار
،
فرهنگ سیاسی
چکیده:
در این تحقیق بر آن بودیم تا تأثیرات ساختار سیاسی بر فرهنگ سیاسی را رد دوره صفویه مورد کنکاش قرار دهیم در این راستا از نگرش پاتریمونیالیستی ماکس وبر که نظر به دیوانسالاری سنتی دارد و همچنین تقسیم بندی گابریل آلموند را مبنا قرار دادهایم. زیرا ساختار سیاسی به دو قسمت عمده اهل قلم و اهل شمشیر و قرار گرفتن شاه در رأس ساختار سیاسی، شکل ویژه ای از اقتدار سیاسی را در ساختار سیاسی بوجود آورده است که دیوان سالاری ادامه وجودی شاه بوده و گویی روح او در زیر دستان حلول کرده است و حکومت چون قائم به شخص است از معیارهای شایسته سالاری دور مانده است، شاه قطب است و شرط تقرب به او وفاداری و اطاعت بی قید و شرط می باشد. این مسأله در سلسله مراتب طولی نیز وجود دارد که چنین ساختاری زمینه ساز نوعی فرهنگ سیاسی گشته که در آن رابطه میان دولت و جامعه رابطه ای اقتدارگرایانه و پیرو منشانه خواهد بود. زیرا که مردم اتباع حاکم تلقی گشته و حقی برای مشارکت و رقابت ندارند. این خود مانع رشد فرد به لحاظ فرهنگ سیاسی گردیده است. زیرا فرد میکوشد به نحوی از انحناء، رضایت حاکم را به دست آورد و به حریم او نزدیک شوند. از اینجاست که فضای فرصت طلبی و چاپلوسی گسترش مییابد. جهت روشن شدن این فرهنگ سیاسی از چگونگی بررسی فرهنگ سیاسی به وسیله آلموند کمک گرفتهایم. زیرا آلموند برای ترسیم فرهنگ سیاسی هر ملتی آن را در سه سطح از نظام سیاسی مورد بررسی قرار میدهد. سطح نظام، سطح فرایند و سطح سیاستگذاری و در پایان به نمادهای تأثیرگذار اشاره نمودیم. نتیجه اینکه ساختار سیاسی صفویه، فرهنگ سیاسی تبعی را به همراه داشته است. که به واسطه این فرهنگ، فرد منفعل گردیده است.
در این تحقیق بر آن بودیم تا تأثیرات ساختار سیاسی بر فرهنگ سیاسی را رد دوره صفویه مورد کنکاش قرار دهیم در این راستا از نگرش پاتریمونیالیستی ماکس وبر که نظر به دیوانسالاری سنتی دارد و همچنین تقسیم بندی گابریل آلموند را مبنا قرار دادهایم. زیرا ساختار سیاسی به دو قسمت عمده اهل قلم و اهل شمشیر و قرار گرفتن شاه در رأس ساختار سیاسی، شکل ویژه ای از اقتدار سیاسی را در ساختار سیاسی بوجود آورده است که دیوان سالاری ادامه وجودی شاه بوده و گویی روح او در زیر دستان حلول کرده است و حکومت چون قائم به شخص است از معیارهای شایسته سالاری دور مانده است، شاه قطب است و شرط تقرب به او وفاداری و اطاعت بی قید و شرط می باشد. این مسأله در سلسله مراتب طولی نیز وجود دارد که چنین ساختاری زمینه ساز نوعی فرهنگ سیاسی گشته که در آن رابطه میان دولت و جامعه رابطه ای اقتدارگرایانه و پیرو منشانه خواهد بود. زیرا که مردم اتباع حاکم تلقی گشته و حقی برای مشارکت و رقابت ندارند. این خود مانع رشد فرد به لحاظ فرهنگ سیاسی گردیده است. زیرا فرد میکوشد به نحوی از انحناء، رضایت حاکم را به دست آورد و به حریم او نزدیک شوند. از اینجاست که فضای فرصت طلبی و چاپلوسی گسترش مییابد. جهت روشن شدن این فرهنگ سیاسی از چگونگی بررسی فرهنگ سیاسی به وسیله آلموند کمک گرفتهایم. زیرا آلموند برای ترسیم فرهنگ سیاسی هر ملتی آن را در سه سطح از نظام سیاسی مورد بررسی قرار میدهد. سطح نظام، سطح فرایند و سطح سیاستگذاری و در پایان به نمادهای تأثیرگذار اشاره نمودیم. نتیجه اینکه ساختار سیاسی صفویه، فرهنگ سیاسی تبعی را به همراه داشته است. که به واسطه این فرهنگ، فرد منفعل گردیده است.
تأثیر ساختار سیاسی بر فرهنگ سیاسی (دوره صفویه)
3/20/2000 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تأثیر فرهنگ سیاسى ایرانیان بر سیاست خارجى
نویسنده:
علیرضا زهیری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال دوم - شماره هشتم - بهار 79
نقش فرهنگ در ساختار سیاسى ایران معاصر
نویسنده:
سیدمحمدتقی آل غفور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
تاثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجماع
نویسنده:
رضا عیسی نیا*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
ایدئولوژى و فرهنگ سیاسى گروههاى حاکم در دوره پهلوى
نویسنده:
حسین بشیریه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
تاثیر الهیات یهودی بر فلسفهی سیاسی اشتراوس
نویسنده:
مهدی فدایی مهربانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 98 - تابستان 1401
نقش تشیع در فرهنگ و تمدن افغانستان از صفویه تا دوره معاصر (تا خروج شوروی)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1386 - [کارشناسی ارشد]