درآمدى بر فرهنگ سیاسى در ایران
نویسنده:
عباس کشاورز
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
چکیده:
واژه فرهنگ سیاسى، که در ابتدا هردر آن را ابداع کرد، (1) جنبههاى خاصى از فرهنگ عمومى جامعه را، که به زندگى سیاسى نظر دارد، بیان مىکند و به مسائلى مانند چگونه حکومت کردن معطوف است. (2) در تعریف بال «فرهنگ سیاسى، ترکیبى از امتیازها، اعتقادات، شور و احساس و ارزشهاى جامعه است که با نظام سیاسى و مسائل سیاسى ارتباط دارد.» (3) نزد پاى و وربا «فرهنگ سیاسى از نظام اعتقادى تجربى، نمادهاى معنادار و ارزشهایى که نمایانگر کیفیت انجام فعالیتهاى سیاسىاند، تشکیل مىیابد». (4) آلموند و وربا کارامدترین تعریف را از فرهنگ سیاسى در کتاب فرهنگ مدنى چنین ارائه کردهاند: «الگوهاى جهتگیرى، (Orientation) سبتبه موضوعات سیاسى، (Political Objects) ،نظیر احزاب، دادگاهها، قانون اساسى و تاریخ دولت. جهتگیرى به معنى داشتن استعداد و آمادگى، (Predisposition) براى اقدام سیاسى است که عواملى نظیر سنت، خاطرات تاریخى، انگیزهها، هنجارها، احساسات، عواطف و نمادها این اقدامات را تعیین مىکنند. جهتگیریها را مىتوان به انواع مختلفى تقسیم کرد: جهتگیریهاى شناختى، (Cognitive Orientations) که عبارت است از معرفت و آگاهى به موضوعات سیاسى، جهتگیریهاى عاطفى، ( Affective Orientations) ،یعنى عواطف و احساسات درباره موضوعات سیاسى، و جهتگیریهاى ارزشى، (Evaluative Orientations) به معنى قضاوت درباره موضوعات سیاسى.»
واژه فرهنگ سیاسى، که در ابتدا هردر آن را ابداع کرد، (1) جنبههاى خاصى از فرهنگ عمومى جامعه را، که به زندگى سیاسى نظر دارد، بیان مىکند و به مسائلى مانند چگونه حکومت کردن معطوف است. (2) در تعریف بال «فرهنگ سیاسى، ترکیبى از امتیازها، اعتقادات، شور و احساس و ارزشهاى جامعه است که با نظام سیاسى و مسائل سیاسى ارتباط دارد.» (3) نزد پاى و وربا «فرهنگ سیاسى از نظام اعتقادى تجربى، نمادهاى معنادار و ارزشهایى که نمایانگر کیفیت انجام فعالیتهاى سیاسىاند، تشکیل مىیابد». (4) آلموند و وربا کارامدترین تعریف را از فرهنگ سیاسى در کتاب فرهنگ مدنى چنین ارائه کردهاند: «الگوهاى جهتگیرى، (Orientation) سبتبه موضوعات سیاسى، (Political Objects) ،نظیر احزاب، دادگاهها، قانون اساسى و تاریخ دولت. جهتگیرى به معنى داشتن استعداد و آمادگى، (Predisposition) براى اقدام سیاسى است که عواملى نظیر سنت، خاطرات تاریخى، انگیزهها، هنجارها، احساسات، عواطف و نمادها این اقدامات را تعیین مىکنند. جهتگیریها را مىتوان به انواع مختلفى تقسیم کرد: جهتگیریهاى شناختى، (Cognitive Orientations) که عبارت است از معرفت و آگاهى به موضوعات سیاسى، جهتگیریهاى عاطفى، ( Affective Orientations) ،یعنى عواطف و احساسات درباره موضوعات سیاسى، و جهتگیریهاى ارزشى، (Evaluative Orientations) به معنى قضاوت درباره موضوعات سیاسى.»
درآمدى بر فرهنگ سیاسى در ایران
3/20/1996 12:00:00 AM
نقش فرهنگ در ساختار سیاسى ایران معاصر
نویسنده:
سیدمحمدتقی آل غفور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتألهین
نویسنده:
سید خلیل الرحمان طوسی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1393
درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
درآمدی بر مفهوم فلسفۀ «فرهنگ و ارتباطات»
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 4
درآمدی بر مفهوم فلسفه «فرهنگ و ارتباطات»
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 بهار 1393 شماره4
درآمدی انتقادی بر نظریه امتناع تفکر در فرهنگ دینی
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
عبدالرضا احمدی *
،
مقاله نشریه: جستار های سیاسی معاصر » سال 1396 (پياپي 25)، پاييز 1396 شماره3
درآمدی بر شناخت اندیشه سیاسی جدید
نویسنده:
سیدرضا شاکری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1386 شماره سی و هفت - بهار 86
درآمدی بر مسائل سیاسی دکترین مهدویت
نویسنده:
غلام رضا بهروزلک
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1385 بهار 1385 شماره16