کارآفرینی بینالمللی از منظر ارزشهای جوامع مسلمان؛ طرحی برای تبلیغ جهانی دین (در چهارچوب فلسفه و حکمت اسلامی)
نویسندگان:
محمدمهدی مظاهری
،
هاشم ابراهیمی ورکیانی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8
کلیدواژه:
تبلیغ جهانی دین
،
کارآفرینی بینالمللی
،
فلسفه و حکمت اسلامی
،
روش کیفی (موردمحور)
،
مطالعه تطبیقی
چکیده:
مقاله حاضر، بر فرضیه امکان تعامل بین کارآفرینی بینالمللی و ارزشهای جوامع مسلمان به عنوان فرصتهای کسبوکار و در نتیجه، تهیه ماده و موضوع برای تبلیغ دین در عرصه جهانی مبتنی است. بر اساس این فرضیه، کارآفرینی بر بستر ارزشهای جوامع مسلمان میتواند برای تبلیغ جهانی دینی، موضوعات جدیدی مهیا سازد و تبلیغ جهانی دین نیز میتواند مطالعات مربوط به کارآفرینی را تنوع و عمق بیشتری ببخشد. با توجه به اینکه تمام نظریههای علوم انسانی، بر مبانی (بنیادها و روشها) استوار میباشند، پنج شاخه اصلی فلسفه از قبیل: هستیشناسی، معرفتشناسی، اخلاق، زیباییشناسی و سیاست، در پژوهش حاضر در یک مطالعه تطبیقی کیفی موردمحور با استراتژی استقرایی در چهارچوب فلسفه و حکمت اسلامی به عنوان مبانی اصلی، تعریف شده است که این مبانی، به دیدگاه نظریهپرداز در باره: چیستی جهان، معرفت، انسان، جامعه، ارزشهای انسانی و نقش دین در حیات بشری جهت و معنا میدهد. بعد از شناسایی فرصتهای کسبوکار در قالب پنج شاخه اصلی فلسفه، در مرحله دوم، تطبیق این پنج شاخه به عنوان پنج متغیر مستقل تعیین شده و تأثیر آنها بر متغیر وابسته تبلیغ جهانی دین، مورد بررسی قرار گرفته است.
آنچه در این مقاله بیان خواهد شد، صرفاً از باب ذکرچند نمونه در قالب استقرای تمثیلی،برای دفاع از این فرضیه خواهد بود که تنوع فرهنگی، بهخصوص ارزشهای جوامع مسلمان، از قبیل: حلال و حرام، ربا، عفاف و حجاب، سبب پیدایش فرصتهای کسبوکار بینالمللی شده است. تبلور این فرصتها در قالب تولید محصول و ارائه خدمات در عرصه بینالمللی، ابزاری برای تبلیغ دین در عرصه جهانی میباشد
مقاله حاضر، بر فرضیه امکان تعامل بین کارآفرینی بینالمللی و ارزشهای جوامع مسلمان به عنوان فرصتهای کسبوکار و در نتیجه، تهیه ماده و موضوع برای تبلیغ دین در عرصه جهانی مبتنی است. بر اساس این فرضیه، کارآفرینی بر بستر ارزشهای جوامع مسلمان میتواند برای تبلیغ جهانی دینی، موضوعات جدیدی مهیا سازد و تبلیغ جهانی دین نیز میتواند مطالعات مربوط به کارآفرینی را تنوع و عمق بیشتری ببخشد. با توجه به اینکه تمام نظریههای علوم انسانی، بر مبانی (بنیادها و روشها) استوار میباشند، پنج شاخه اصلی فلسفه از قبیل: هستیشناسی، معرفتشناسی، اخلاق، زیباییشناسی و سیاست، در پژوهش حاضر در یک مطالعه تطبیقی کیفی موردمحور با استراتژی استقرایی در چهارچوب فلسفه و حکمت اسلامی به عنوان مبانی اصلی، تعریف شده است که این مبانی، به دیدگاه نظریهپرداز در باره: چیستی جهان، معرفت، انسان، جامعه، ارزشهای انسانی و نقش دین در حیات بشری جهت و معنا میدهد. بعد از شناسایی فرصتهای کسبوکار در قالب پنج شاخه اصلی فلسفه، در مرحله دوم، تطبیق این پنج شاخه به عنوان پنج متغیر مستقل تعیین شده و تأثیر آنها بر متغیر وابسته تبلیغ جهانی دین، مورد بررسی قرار گرفته است.
آنچه در این مقاله بیان خواهد شد، صرفاً از باب ذکرچند نمونه در قالب استقرای تمثیلی،برای دفاع از این فرضیه خواهد بود که تنوع فرهنگی، بهخصوص ارزشهای جوامع مسلمان، از قبیل: حلال و حرام، ربا، عفاف و حجاب، سبب پیدایش فرصتهای کسبوکار بینالمللی شده است. تبلور این فرصتها در قالب تولید محصول و ارائه خدمات در عرصه بینالمللی، ابزاری برای تبلیغ دین در عرصه جهانی میباشد
کارآفرینی بینالمللی از منظر ارزشهای جوامع مسلمان؛ طرحی برای تبلیغ جهانی دین (در چهارچوب فلسفه و حکمت اسلامی)
1/1/1402 12:00:00 AM
جنسیت و روح از منظر فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حکمت خداوند از منظر فیلسوفان و متکلمان مسلمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی ساختارگرایی و دلالت های آن در فلسفه دین از منظر فلسفه اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد و بررسی الحاد در فلسفه سارتر از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
رضا پوراسمعیل
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
نظریه وحدت در فلسفه دین از منظر علامه طباطبایی ( ره )
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 (پياپي 95)، آذر و دي 1384 شماره5
اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر؛ ارزش ها و معضل ها (بایسته های اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حسن بوسَلیکی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1391 (پياپي 13)، پاييز 1391 شماره1
بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 زمستان 1397 شماره3