حکمت خداوند از منظر فیلسوفان و متکلمان مسلمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
حکمت خدا
،
عنایت خدا
،
فیلسوفان مسلمان
،
متکلمان مسلمان
،
غایات
،
اسباب و مسببات
،
خیریت ذاتی وجود
،
خیر و شر
چکیده:
هنگامی که مباحث پردامنه در علم خداوند - علم به ذات و موجودات- نضج می گیرد و با عنایت و فاعلیت و قدرت پروردگار قرین می گردد؛ مفهوم بنیادین حکمت خداوند سربرآورده و مجال بحث و بازشناسی می یابد. شناخت سرشت حکمت پروردگار و تبیین آن از سوی فیلسوفان و متکلمان مسلمان در طول تاریخ همواره مورد اهتمام جدی بوده است. در قلمرو شناخت هویت حکمت باری، تقریبا تمامی فیلسوفان و متکلمان اسلامی، حکمت خدا را با تفاوتهایی ذیل علم کلی و احاطی پروردگار برشمرده و برای آن از گزاره های گوناگونی بهره برده اند. فیلسوفان اسلامی از عناصری همانند: خیریت ذاتی وجود، نظام اسباب و مسببات، اندام واری و غایت مندی هستی، نظام مندی وسایط نیل به غایت، علم ذاتی و فعلی پروردگار، فاعلیت بالاراده و بالعنایة و بالرضا و بالتجلی واجب الوجود، قاعده امکان اشرف و دیگر گزاره های پسینی و پیشینی تمسک جسته اند؛ و در مقابل متکلمین اسلامی بیشتر حول محور مصالح و مفاسد موجودات، اتقان و استحکام فعل پروردگار و وجود نظم و هماهنگی میان اجزای مختلف وجود عطف نظر داشته اند؛ که البته از نگاه فیلسوفان نیز نگریخته است. اما دشوارترین فراز تبیین حکمت پروردگار حل تناقض نمون (پارادوکس) وجود شر و نقص در پهنه هستی است. متکلمان و فیلسوفان مسلمان طبق مکتب فلسفی خویش به این مقوله مهم و اساسی که از مواضع مهم اصطکاک میان آن بخش از فلسفه الحادی غرب و حکمت اسلامی به شمار می رود پرداخته و این تهدید را مبدل به فرصت ساخته و پاسخ درخور و شایسته ای بدان داده اند. نوشتار حاضر می کوشد تبیین دقیق متکلمان و فیلسوفان اسلامی از حکمت خداوند را فرا خور بضاعت علمی و تحقیقی بدست دهد.
هنگامی که مباحث پردامنه در علم خداوند - علم به ذات و موجودات- نضج می گیرد و با عنایت و فاعلیت و قدرت پروردگار قرین می گردد؛ مفهوم بنیادین حکمت خداوند سربرآورده و مجال بحث و بازشناسی می یابد. شناخت سرشت حکمت پروردگار و تبیین آن از سوی فیلسوفان و متکلمان مسلمان در طول تاریخ همواره مورد اهتمام جدی بوده است. در قلمرو شناخت هویت حکمت باری، تقریبا تمامی فیلسوفان و متکلمان اسلامی، حکمت خدا را با تفاوتهایی ذیل علم کلی و احاطی پروردگار برشمرده و برای آن از گزاره های گوناگونی بهره برده اند. فیلسوفان اسلامی از عناصری همانند: خیریت ذاتی وجود، نظام اسباب و مسببات، اندام واری و غایت مندی هستی، نظام مندی وسایط نیل به غایت، علم ذاتی و فعلی پروردگار، فاعلیت بالاراده و بالعنایة و بالرضا و بالتجلی واجب الوجود، قاعده امکان اشرف و دیگر گزاره های پسینی و پیشینی تمسک جسته اند؛ و در مقابل متکلمین اسلامی بیشتر حول محور مصالح و مفاسد موجودات، اتقان و استحکام فعل پروردگار و وجود نظم و هماهنگی میان اجزای مختلف وجود عطف نظر داشته اند؛ که البته از نگاه فیلسوفان نیز نگریخته است. اما دشوارترین فراز تبیین حکمت پروردگار حل تناقض نمون (پارادوکس) وجود شر و نقص در پهنه هستی است. متکلمان و فیلسوفان مسلمان طبق مکتب فلسفی خویش به این مقوله مهم و اساسی که از مواضع مهم اصطکاک میان آن بخش از فلسفه الحادی غرب و حکمت اسلامی به شمار می رود پرداخته و این تهدید را مبدل به فرصت ساخته و پاسخ درخور و شایسته ای بدان داده اند. نوشتار حاضر می کوشد تبیین دقیق متکلمان و فیلسوفان اسلامی از حکمت خداوند را فرا خور بضاعت علمی و تحقیقی بدست دهد.
حکمت خداوند از منظر فیلسوفان و متکلمان مسلمان
3/21/2009 12:00:00 AM
توبه از منظر متکلمان مسلمان
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1390 تابستان 1390 شماره78
قدرت خداوند از دیدگاه متکلمان و فیلسوفان و بررسی شبهات جدید
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حدوث زمانی عالم از منظر متکلمان مسلمان
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101
رابطه هست و باید از منظر فیلسوفان مسلمان و غربی
ارائه دهنده:
حسن معلمی
،
محسن جوادی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1388
علیت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان تجربه گرا
نویسنده:
عین الله خاتمی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1388
بررسی شخصبودن خداوند و چالشهای آن از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمد باقر دهقان
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
بررسی نظریه ی «معرفت ناگرایی سیاسی» از منظر فیلسوفان غربی و متفکران مسلمان
نویسنده:
احمد واعظی*
،
مقاله نشریه: اندیشه دینی » سال 1392 زمستان 1392 شماره49