قدرت خداوند از دیدگاه متکلمان و فیلسوفان و بررسی شبهات جدید
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یکی از مباحث مهم در علم کلام و فلسفه بحث از صفات الهی و چگونگی آنها، و از مباحث با اهمیت و دقیق صفات الهی بحث های معناشناسانه، هستی شناسانه و کلامی درباره صفت قدرت خداوند و دایره شمول و عمومیت آن است که در موارد زیادی مورد اختلاف فیلسوفان و متکلمان قرار گرفتهاست به دلیل وجود برخی پیچیدگی ها در این مساله که سبب بروز شبهاتی شده است در این رساله به این بحث پرداختیم. در طول تاریخ بین متکلمان و فیلسوفان در چگونگی تفسیر قدرت در خداوند تعالی اختلاف نظر وجود داشته است حتی در مورد ادله اثبات این صفت برای خداوند نیز دایره شمول و عمومیت آن به خاطر وجود مبانی متفاوت در مسائل مختلف بین آنها نزاع وجود اشته است. به طوری که حتی برخی متکلمان برآن شده اند که فلاسفه را منکر قادریت خداوند بدانند. اما به نظر می رسد که فلاسفه با مبانی مستحکم تر و دقیق تر توانسته اند هم در باب تعریف و تبیین چگونگی قدرت خداوند متعال و هم در باب اثبات آن برای خداوند و دایره شمول آن نسبت به متکلمین موفق تر عمل نمایند. آنچه وجه اشتراک هر دو گروه از متفکران می باشد، این است که هر دو گروه در پی اثبات کمالی از کمالات برای خداوند بوده اند و حتی برخی از متکلمان با وجود اینکه در نهایت دچار اشکالات اساسی شده اند به طور مثال در تعریف قدرت و دایره شمول آن، باز هم می توان درچار اشکالات اساسی شده اند به طور مثال در تعریف قدرت و دایره شمول آن باز هم می توان گفت که هدف آنها اثبات کمالی از کمالات برای خداوند و تنزه او از عجز و ناتوانی بوده است. در این بحث آنچه بیشتر مورد انکار و القای شبهه قرار گرفته است بحث از عمومیت و شمول قدرت خداوند است، به طوری که می توان گفت همه کسانی که اصل وجود خداوند را پذیرفته اند، اتصاف او به صفت قدرت را نیز پذیرفته اند، اما آنچه نزد بسیاری از خداباوران نیز مورد شبهه واقه شده پذیرش نامحدود بودن این صفات برای خداوند است، تا جایی که گروهی از متفکران اهل سنت نیز برای حفظ صفت عدل الهی عدم احاطه قدرت خداوند بر افعال اختیاری انسان را پذیرفته اند البته با وجود ادله محکم متکلمین و فلاسفه این شبهات قابل حل و نقد است. واژگان کلیدی: قدرت،عمومیت و اطلاق، محال، قبیح، امکان، وجوب، عینیت صفت، صفت ذات، صفت فعل، موجب، مختار،شرور.
یکی از مباحث مهم در علم کلام و فلسفه بحث از صفات الهی و چگونگی آنها، و از مباحث با اهمیت و دقیق صفات الهی بحث های معناشناسانه، هستی شناسانه و کلامی درباره صفت قدرت خداوند و دایره شمول و عمومیت آن است که در موارد زیادی مورد اختلاف فیلسوفان و متکلمان قرار گرفتهاست به دلیل وجود برخی پیچیدگی ها در این مساله که سبب بروز شبهاتی شده است در این رساله به این بحث پرداختیم. در طول تاریخ بین متکلمان و فیلسوفان در چگونگی تفسیر قدرت در خداوند تعالی اختلاف نظر وجود داشته است حتی در مورد ادله اثبات این صفت برای خداوند نیز دایره شمول و عمومیت آن به خاطر وجود مبانی متفاوت در مسائل مختلف بین آنها نزاع وجود اشته است. به طوری که حتی برخی متکلمان برآن شده اند که فلاسفه را منکر قادریت خداوند بدانند. اما به نظر می رسد که فلاسفه با مبانی مستحکم تر و دقیق تر توانسته اند هم در باب تعریف و تبیین چگونگی قدرت خداوند متعال و هم در باب اثبات آن برای خداوند و دایره شمول آن نسبت به متکلمین موفق تر عمل نمایند. آنچه وجه اشتراک هر دو گروه از متفکران می باشد، این است که هر دو گروه در پی اثبات کمالی از کمالات برای خداوند بوده اند و حتی برخی از متکلمان با وجود اینکه در نهایت دچار اشکالات اساسی شده اند به طور مثال در تعریف قدرت و دایره شمول آن، باز هم می توان درچار اشکالات اساسی شده اند به طور مثال در تعریف قدرت و دایره شمول آن باز هم می توان گفت که هدف آنها اثبات کمالی از کمالات برای خداوند و تنزه او از عجز و ناتوانی بوده است. در این بحث آنچه بیشتر مورد انکار و القای شبهه قرار گرفته است بحث از عمومیت و شمول قدرت خداوند است، به طوری که می توان گفت همه کسانی که اصل وجود خداوند را پذیرفته اند، اتصاف او به صفت قدرت را نیز پذیرفته اند، اما آنچه نزد بسیاری از خداباوران نیز مورد شبهه واقه شده پذیرش نامحدود بودن این صفات برای خداوند است، تا جایی که گروهی از متفکران اهل سنت نیز برای حفظ صفت عدل الهی عدم احاطه قدرت خداوند بر افعال اختیاری انسان را پذیرفته اند البته با وجود ادله محکم متکلمین و فلاسفه این شبهات قابل حل و نقد است. واژگان کلیدی: قدرت،عمومیت و اطلاق، محال، قبیح، امکان، وجوب، عینیت صفت، صفت ذات، صفت فعل، موجب، مختار،شرور.
قدرت خداوند از دیدگاه متکلمان و فیلسوفان و بررسی شبهات جدید
3/21/2010 12:00:00 AM
حکمت خداوند از منظر فیلسوفان و متکلمان مسلمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و نقد دیدگاه دیویدگریفین درباره قدرت خداوند
نویسنده:
یداله رستمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97
علیت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان تجربه گرا
نویسنده:
عین الله خاتمی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1388
بررسی شبهات جدید مبنا گرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی دیدگاه های برخی از متکلمان مسلمان درباره حقیقت ملائک
نویسندگان:
حسن عبدی
،
عطیه سادات مومنی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 1396 شماره31
دروغ و فريب از ديدگاه فيلسوفان اخلاق غرب
نویسنده:
سيدمحمد حسيني سوركي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/12/17 تا تاریخ: 1397/11/15
دروغ و فريب از ديدگاه فيلسوفان اخلاق غرب
نویسنده:
مهدي اخوان
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/12/19 تا تاریخ: 1397/11/15