ادله انحصار عرضی ذاتی در محمول مساوی با موضوع از نظر علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد جلودار
،
امیرحسین ایمانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54
چکیده:
بررسی عرضی ذاتی (عرض ذاتی) در بحث موضوع علم و تمایز علوم و همچنین در صناعت برهان اهمیت اساسی دارد. از نظر علامه طباطبایی، عرضی ذاتی منحصر در محمولات مساوی با موضوع است. یعنی محمولات باواسطه و محمولات اعم و اخص از موضوع، عرضی ذاتی نیستند. برای اثبات نظر ایشان بیان شد که یقینی بودن قضیه مستلزم ذاتی بودن محمول آن است و ذاتی بودن محمول قضیه مستلزم یقینی بودن آن، و چون حمل محمولات باواسطه «یقینی» نیست، پس محمولِ باواسطه عرضی ذاتی نیست. همچنین اثبات شد که عرضی ذاتی با "وضع موضوع" وضع میشود و الا قضیه یقینی نیست و همچنین با "رفع موضوع" رفع میشود، و الا تناقض لازم میآید. در ادامه ثابت شد که لازمه این دو ویژگی، تساوی عرضی ذاتی با موضوع است. در نهایت به دو اشکال نقضی پاسخ داده شد. اشکال اول درباره محمولات باواسطه در ثبوت بود که با تفکیک بین حکم به اتحاد و اصل تحقق محمول اشکال دفع شد. در اشکال دوم بیان شد که اگر محمول اعم از موضوع باشد، قضیه میتواند یقینی باشد که در جواب بیان شد این فرض مستلزم لغویت قید مأخوذ در موضوع و تناقض است و یقینی انگاشتن این قضیه ناشی از نوعی مسامحه میباشد.
بررسی عرضی ذاتی (عرض ذاتی) در بحث موضوع علم و تمایز علوم و همچنین در صناعت برهان اهمیت اساسی دارد. از نظر علامه طباطبایی، عرضی ذاتی منحصر در محمولات مساوی با موضوع است. یعنی محمولات باواسطه و محمولات اعم و اخص از موضوع، عرضی ذاتی نیستند. برای اثبات نظر ایشان بیان شد که یقینی بودن قضیه مستلزم ذاتی بودن محمول آن است و ذاتی بودن محمول قضیه مستلزم یقینی بودن آن، و چون حمل محمولات باواسطه «یقینی» نیست، پس محمولِ باواسطه عرضی ذاتی نیست. همچنین اثبات شد که عرضی ذاتی با "وضع موضوع" وضع میشود و الا قضیه یقینی نیست و همچنین با "رفع موضوع" رفع میشود، و الا تناقض لازم میآید. در ادامه ثابت شد که لازمه این دو ویژگی، تساوی عرضی ذاتی با موضوع است. در نهایت به دو اشکال نقضی پاسخ داده شد. اشکال اول درباره محمولات باواسطه در ثبوت بود که با تفکیک بین حکم به اتحاد و اصل تحقق محمول اشکال دفع شد. در اشکال دوم بیان شد که اگر محمول اعم از موضوع باشد، قضیه میتواند یقینی باشد که در جواب بیان شد این فرض مستلزم لغویت قید مأخوذ در موضوع و تناقض است و یقینی انگاشتن این قضیه ناشی از نوعی مسامحه میباشد.
ادله انحصار عرضی ذاتی در محمول مساوی با موضوع از نظر علامه طباطبایی
1/1/1402 12:00:00 AM
ذاتی و عرضی دین از دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ادله امکان معاد از دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1391 تابستان 1391 شماره9
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معرفت شناسی ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی و شهید مطهری
نویسنده:
زهرا حسینی مهرآبادی
، استاد راهنما:
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مصباح یزدی دربارة عوارض ذاتی
نویسندگان:
اکبر اسدپور
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
ادلّة توحید ذاتی در فلسفة مشاء و حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی ابوطالب دخت شورکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10