ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
عقل
،
ادراک
،
ادراکات عقلی
،
ابن عربی
،
محمد بن علی
،
۵۶۰-۶۳۸ق.
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
ارزش معرفتی
چکیده:
ابن عربی بر نقش دوگانه عقل که دارای دو حکم متفاوت است تاکید می ورزد. او معتقد است عقل از جنبه "فعل" متناهی و از جنبه "قبول" نامتناهی است. ابن عربی، میان عقل به عنوان ابزار شناخت و عقل به عنوان منبع شناخت که وی آن را در معنای اخیر، "فکر" می نامد، تفاوت می نهد. به اعتقاد او، عقل در مقام فعل، از قلمرو و محدودیت برخوردار است که درک بیش از آن برایش مقدور نیست و خود عقل مفکر به این عجز، اقرار دارد. عقل با فکر، در این معنی در کنار حس و شهود و وحی یکی از منابع شناخت آدمی است اما عقل در مقام قبول، حد و مرزی ندار و می تواند در پرتو قلب و وحی، منور گردد و حقایق را دریافت نماید. عقل در این وجه مقلد و تابع وحی و قلب است. او محصول نظر فکری را "علم العقل" و محصول چشیدن و ذوق حقایق را "علم الحصول" می نامد و محصول دریافت موهبت های رحمانی از طریق روح القدس را که مختص نبی و ولی است "علم الاسرار". از دیدگاه علامه طباطبایی، عقل یکی از شریف ترین نیروهای انسان است که می تواند کلیات و حقایق را ادراک کند. اما ایشان عقل را به تنهایی قادر به تحصیل و درک همه حقایق نمیداند. بلکه عقل را به عنوان ابزار معرفتی انسان، دارای قلمرو مشخص می داندن. عقل انسان نیازمند وحی است تا به معارفی که خارج از دسترس اوست، راه یابد. عقل، نه آن مقدار ناتوان است که از فهم کتاب و سنت به نحو کلی عاجز باشد نه آن مقدار توانمند است که بدون هیچ گونه محدودیتی بتوانند به شناخت خداوند و حقایق، نائل گردند. از طرفی عقل داراری جایگاه والایی است. زیرا اعتبار و اصالت دین و معارف دینی برپایه عقل استوار است. از نظر علامه، بین معارف وحیانی و ادراکات عقلی هماهنگ است و هیچ یک با دیگری در تضاد و تخالف نیست. به همین دلیل دین، هرگز به بی اعتباری عقل و احکام قطعی آن حکم صادر نمی کند. عقل و ادراکات آن ارزشمند است بدین معنا که می توان برای شناخت گزارههای وحیانی از آن بهره جست.
ابن عربی بر نقش دوگانه عقل که دارای دو حکم متفاوت است تاکید می ورزد. او معتقد است عقل از جنبه "فعل" متناهی و از جنبه "قبول" نامتناهی است. ابن عربی، میان عقل به عنوان ابزار شناخت و عقل به عنوان منبع شناخت که وی آن را در معنای اخیر، "فکر" می نامد، تفاوت می نهد. به اعتقاد او، عقل در مقام فعل، از قلمرو و محدودیت برخوردار است که درک بیش از آن برایش مقدور نیست و خود عقل مفکر به این عجز، اقرار دارد. عقل با فکر، در این معنی در کنار حس و شهود و وحی یکی از منابع شناخت آدمی است اما عقل در مقام قبول، حد و مرزی ندار و می تواند در پرتو قلب و وحی، منور گردد و حقایق را دریافت نماید. عقل در این وجه مقلد و تابع وحی و قلب است. او محصول نظر فکری را "علم العقل" و محصول چشیدن و ذوق حقایق را "علم الحصول" می نامد و محصول دریافت موهبت های رحمانی از طریق روح القدس را که مختص نبی و ولی است "علم الاسرار". از دیدگاه علامه طباطبایی، عقل یکی از شریف ترین نیروهای انسان است که می تواند کلیات و حقایق را ادراک کند. اما ایشان عقل را به تنهایی قادر به تحصیل و درک همه حقایق نمیداند. بلکه عقل را به عنوان ابزار معرفتی انسان، دارای قلمرو مشخص می داندن. عقل انسان نیازمند وحی است تا به معارفی که خارج از دسترس اوست، راه یابد. عقل، نه آن مقدار ناتوان است که از فهم کتاب و سنت به نحو کلی عاجز باشد نه آن مقدار توانمند است که بدون هیچ گونه محدودیتی بتوانند به شناخت خداوند و حقایق، نائل گردند. از طرفی عقل داراری جایگاه والایی است. زیرا اعتبار و اصالت دین و معارف دینی برپایه عقل استوار است. از نظر علامه، بین معارف وحیانی و ادراکات عقلی هماهنگ است و هیچ یک با دیگری در تضاد و تخالف نیست. به همین دلیل دین، هرگز به بی اعتباری عقل و احکام قطعی آن حکم صادر نمی کند. عقل و ادراکات آن ارزشمند است بدین معنا که می توان برای شناخت گزارههای وحیانی از آن بهره جست.
ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی
3/21/2010 12:00:00 AM
ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
هاجر پران سعدی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره7
معرفت شناسی ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی و شهید مطهری
نویسنده:
زهرا حسینی مهرآبادی
، استاد راهنما:
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سعادت در عقل و نقل با نظر به آثار شیخ الرئیس ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ادراکات اعتباری و اندیشه اجتماعی سیاسی علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی
نویسنده:
حسن غروی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
حسن رمضانی
، استاد مشاور 2:
علی شیروانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابن عربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
مهدی بابایی المشیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 1397 شماره36
توحید افعالی و آموزه های مرتبط از نظر ابن عربی و ملاصدرا
نویسندگان:
احمدزکی افشاگر
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1389 پاييز 1389 شماره33
بررسی نقش حس و عقل در تصورات و تصدیقات از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52