بررسی نقش حس و عقل در تصورات و تصدیقات از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
چکیده:
مسئلۀ نقش حس و عقل در تصورات و تصدیقات از مؤثرترین مسائل در ارزشگذاری معرفتی گزارههای علمی است که مکاتب فلسفی متعدد، مطرح و ابنسینا و علامه طباطبایی نیز بدان توجه نمودهاند. سؤال اساسی این است که نقش حس و عقل در پیدایش تصورات و تصدیقات چیست؟ نوشتار حاضر به بررسی این مسئله در آرای دو فیلسوف مورد بحث با روش تحلیلی و عقلی میپردازد. ابنسینا و علامه طباطبایی معتقدند در تصورات، شروع ادراکات با حس است. آنها حس را مدرک جزئیات و عقل را مدرک کلیات و حس را اعم از حس ظاهر و حس باطن میدانند. البته علامه به علم حضوری تأکید بیشتری دارد. همچنین هر دو معتقدند عقل با استفاده از مفاهیم حاصل از حس، مفاهیم کلی را میسازد. سپس از آنها بدیهیات اولیه را ایجاد میکند که این بدیهیات اولیه مقدم بر تصدیقات دیگرند. پس در تصدیقات هر دو به وجود تصدیقاتی عقلی مقدم بر تصدیقات و گزارههای حسی که ملاک اعتبار محسوسات یا گزارههای حسی و گزارههای وابسته آنهاست، معتقدند. آنها حس را زمینهساز تصور موضوع و محمول این قضایا و عقل را سازندۀ حکم میدانند و با ارجاع علوم به بدیهیات اولیه، اعتبار آنها را توجیه و مبنای محکمی برای معارف بشر فراهم میکنند. بدین طریق است که اتکای انحصارگرایانۀ تمام علوم بشر به حس و تجربۀ حسی را باطل میکنند.
مسئلۀ نقش حس و عقل در تصورات و تصدیقات از مؤثرترین مسائل در ارزشگذاری معرفتی گزارههای علمی است که مکاتب فلسفی متعدد، مطرح و ابنسینا و علامه طباطبایی نیز بدان توجه نمودهاند. سؤال اساسی این است که نقش حس و عقل در پیدایش تصورات و تصدیقات چیست؟ نوشتار حاضر به بررسی این مسئله در آرای دو فیلسوف مورد بحث با روش تحلیلی و عقلی میپردازد. ابنسینا و علامه طباطبایی معتقدند در تصورات، شروع ادراکات با حس است. آنها حس را مدرک جزئیات و عقل را مدرک کلیات و حس را اعم از حس ظاهر و حس باطن میدانند. البته علامه به علم حضوری تأکید بیشتری دارد. همچنین هر دو معتقدند عقل با استفاده از مفاهیم حاصل از حس، مفاهیم کلی را میسازد. سپس از آنها بدیهیات اولیه را ایجاد میکند که این بدیهیات اولیه مقدم بر تصدیقات دیگرند. پس در تصدیقات هر دو به وجود تصدیقاتی عقلی مقدم بر تصدیقات و گزارههای حسی که ملاک اعتبار محسوسات یا گزارههای حسی و گزارههای وابسته آنهاست، معتقدند. آنها حس را زمینهساز تصور موضوع و محمول این قضایا و عقل را سازندۀ حکم میدانند و با ارجاع علوم به بدیهیات اولیه، اعتبار آنها را توجیه و مبنای محکمی برای معارف بشر فراهم میکنند. بدین طریق است که اتکای انحصارگرایانۀ تمام علوم بشر به حس و تجربۀ حسی را باطل میکنند.
بررسی نقش حس و عقل در تصورات و تصدیقات از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
1/1/1402 12:00:00 AM
ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
هاجر پران سعدی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره7
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عشق و عقل از دیدگاه ابن سینا و سهروردی
نویسنده:
سیده فاطمه جوادی زاویه
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
فریبا خلیلی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
بررسی مقایسه ای عقل گرایی از دیدگاه کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش عقل در تحصیل سعادت از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
فخرالسادات حسینی زاده
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
سعادت در عقل و نقل با نظر به آثار شیخ الرئیس ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش عقل در برانگیختن رفتارهای اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
بررسی تطبیقی رابطه عقل و وحی از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]