بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
فریبا خلیلی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
چکیده:
عقل در کنار وحی و سایر قوای بشری (حس و قلب) قوة مدرکهای است که ازدیدگاه معرفت شناسی اسلامی، یکی از مهمترین منابع معرفت بشری است که بخشی ازحقیقت انسان ر اتشکیل میدهد که انسان ازطریق آن به کسب معرفت میپردازد. معرفتشناسی نیز در بین مسائل عصر جدید جایگاه ویژهای دارد. مسائل معرفتشناسی در گذشته در ضمن مباحث فلسفی مطرح بوده ولی محور اصلی مباحث فلسفی نبوده است. در عصر معاصر، علامه طباطبایی از جمله فیلسوفانی بود که به این مطلب پرداخت. ایشان به دلیل توجه به شبهات مطرح شده در معرفتشناسی غرب، مطالبی را با عنوان رئالیسم و ایدئالیسم، علم و ادراک و امثال آن را ارائه کرد بحث رئالیسم و ایده آلیسم از آن جهت که در صدد اثبات امکان معرفت و شناخت ما به جهان خارج است متعلق به معرفت شناسی است. علامه طباطبایی ازآنجا که قائل به امکان شناخت مطابق با خارج است فیلسوفی رئالیست محسوب میشود که با تقسیم علم به حصولی و حضوری وبازگشت علم حصولی به حضوری مشکل مطابقت با خارج را حل کرد. و با تقسیم علم حصولی به تصور وتصدیق جایگاه عقل را در معرفت شناسی تبیین کرد که با بررسی آن مباحث میتوان نظر علامه را در باب نقش عقل در معرفتشناسی به دست آورد.
عقل در کنار وحی و سایر قوای بشری (حس و قلب) قوة مدرکهای است که ازدیدگاه معرفت شناسی اسلامی، یکی از مهمترین منابع معرفت بشری است که بخشی ازحقیقت انسان ر اتشکیل میدهد که انسان ازطریق آن به کسب معرفت میپردازد. معرفتشناسی نیز در بین مسائل عصر جدید جایگاه ویژهای دارد. مسائل معرفتشناسی در گذشته در ضمن مباحث فلسفی مطرح بوده ولی محور اصلی مباحث فلسفی نبوده است. در عصر معاصر، علامه طباطبایی از جمله فیلسوفانی بود که به این مطلب پرداخت. ایشان به دلیل توجه به شبهات مطرح شده در معرفتشناسی غرب، مطالبی را با عنوان رئالیسم و ایدئالیسم، علم و ادراک و امثال آن را ارائه کرد بحث رئالیسم و ایده آلیسم از آن جهت که در صدد اثبات امکان معرفت و شناخت ما به جهان خارج است متعلق به معرفت شناسی است. علامه طباطبایی ازآنجا که قائل به امکان شناخت مطابق با خارج است فیلسوفی رئالیست محسوب میشود که با تقسیم علم به حصولی و حضوری وبازگشت علم حصولی به حضوری مشکل مطابقت با خارج را حل کرد. و با تقسیم علم حصولی به تصور وتصدیق جایگاه عقل را در معرفت شناسی تبیین کرد که با بررسی آن مباحث میتوان نظر علامه را در باب نقش عقل در معرفتشناسی به دست آورد.
بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)
3/21/2019 12:00:00 AM
نقش عقل در تحصیل سعادت از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
فخرالسادات حسینی زاده
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
نقش عقل در برانگیختن رفتارهای اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
تغییرات فرهنگی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسندگان:
مرضیه فخری
،
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
بررسی اعتباری بودن علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
بررسی و نقد دنیوی شدن از منظر علامه طباطبایی(ره)
ناقد:
علیرضا شجاعی زند
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1391
تفکر اجتماعی در غربشناسی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسنده:
نصرا... آقاجانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
بررسی تطبیقی منزلت عقل در معرفت بشری از منظر دکارت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نظریه وحدت در فلسفه دین از منظر علامه طباطبایی ( ره )
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 (پياپي 95)، آذر و دي 1384 شماره5
تفکر اجتماعی در غرب شناسی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 2 (پاییز 1401)