ذاتی و عرضی دین از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
بحث ذاتی و عرضی دین، یکی از مباحث اصلی و مهم فلسفه دین و کلام جدید می باشد، این بحث بصورت منطقی پس از بیان ضرورت دین و اثبات آن مطرح می گردد. در این بحث وجود دین مفروض(اعم از اثبات یا فرض اثبات) گرفته شده آنگاه سوالاتی در آن خصوص مطرح گردیده است برخی ا ز آن پرسش ها عبارتند از: آیا دین اجزاؤ یا جزؤ ذاتی دارد؟ اگر پاسخ مثبت است اجزاء عرضی چطور؟ پاسخ به این پرسش ها امیت فراوانی دارد و عدم تمیز مقوله های ذاتی و عرضی دینداری حقیقی را به معرض نابودی می افکند. یم متاله و دیندار باید به اهمیت عناصر دینی پی برده و عناصر اصلی را از عناصر فرعی بازشناسد. و اگر در هستی شناسی خود، دین را به بخش های ذاتی و عرضی تقسیم می نماید عناصر ذاتی را باهتمام به عناصر عرضی مهمل نگذارد چرا که در این حالت او به ذات و گوهر دین که هدف از ارسال دین و هدیت آن به بشریت رسیدن به آن گوهر می باشد دست نیافته است. کسی که به گوهر دین دست نیابد حقیقتا دیندار نخواهد بود در این رساله مساله را از دیدگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار می دهیم.

رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 203

کارکردهای اجتماعی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دورکیم

نویسنده: فاطمه فریدونی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رابطه دین و اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی و غزالی

نویسنده: مریم کامجو ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: سید رضا میری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: افراسیاب عباسی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

علم و دین از منظر علامه طباطبایی

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: منصور نصیری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397