تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
کلیدواژه:
محکم
،
متشابه
،
رؤیا
،
بطن
،
ظهر
،
علامه طباطبایى
،
ابن تیمیه
،
المیزان
،
معنى شناسى
،
حقیقت قرآن
،
لوح محفوظ
،
مدلول تأویل
چکیده:
این متن در پی بررسى و نقد دیدگاه علامه طباطبایى درباره "تأویل" است. نویسنده پس از توضیح معنى لغوى تأویل، موارد استعمال چهارگانه آن را در قرآن و کلام سلف برمىشمارد که عبارتند از: توجیه متشابه، تعبیر رؤیا، عاقبت امر و سرانجام کار و برداشت همهجانبه از آیه و بر این باور است که تمام آیات داراى تأویل به معنى اخیر است که از آن تعبیر به "بطن" نیز شده است سپس به صورت عملى تأویل چند آیه را مطرح مىکند و آن گاه به نقل و نقد دیدگاه ابنتیمیه مىپردازد که تأویل را به معنى تفسیر کلام، حقیقت مراد و مصداق خارجى معنى مىداند. سپس نقد علامه را در این رابطه و توضیح نظریه خود ایشان را در باب تأویل به شرح مىنشیند که تأویل را به معنى واقعیت و حقیقتِ معانى قرآن و آیات آن در لوح محفوظ مىداند. نویسنده مقاله که بر مدلول و مفهوم بودنِ تأویل، براى لفظ اصرار دارد؛ دیدگاه علامه را نپذیرفته و با استناد به اظهارات مفسّران درباره واژه تأویل در قرآن و نیز ارائه تفسیرى غیر از آنچه علامه در مورد آیات تأویل ارائه داده است، نظر علامه را به تیغ نقد رانده و دیدگاه خود را به اثبات رسانده است.
این متن در پی بررسى و نقد دیدگاه علامه طباطبایى درباره "تأویل" است. نویسنده پس از توضیح معنى لغوى تأویل، موارد استعمال چهارگانه آن را در قرآن و کلام سلف برمىشمارد که عبارتند از: توجیه متشابه، تعبیر رؤیا، عاقبت امر و سرانجام کار و برداشت همهجانبه از آیه و بر این باور است که تمام آیات داراى تأویل به معنى اخیر است که از آن تعبیر به "بطن" نیز شده است سپس به صورت عملى تأویل چند آیه را مطرح مىکند و آن گاه به نقل و نقد دیدگاه ابنتیمیه مىپردازد که تأویل را به معنى تفسیر کلام، حقیقت مراد و مصداق خارجى معنى مىداند. سپس نقد علامه را در این رابطه و توضیح نظریه خود ایشان را در باب تأویل به شرح مىنشیند که تأویل را به معنى واقعیت و حقیقتِ معانى قرآن و آیات آن در لوح محفوظ مىداند. نویسنده مقاله که بر مدلول و مفهوم بودنِ تأویل، براى لفظ اصرار دارد؛ دیدگاه علامه را نپذیرفته و با استناد به اظهارات مفسّران درباره واژه تأویل در قرآن و نیز ارائه تفسیرى غیر از آنچه علامه در مورد آیات تأویل ارائه داده است، نظر علامه را به تیغ نقد رانده و دیدگاه خود را به اثبات رسانده است.
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
3/21/1997 12:00:00 AM
محرک تاریخ از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
یحیی عبداللهی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان » سال 1392 بهار و تابستان 1392 شماره1
نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59
ادله امکان معاد از دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1391 تابستان 1391 شماره9
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
کاشانى محمدجواد حیدرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 200