بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه
نویسندگان:
زهرا شاهیاری حیدرلو
،
اسماعیل چراغی کوتیانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 110
چکیده:
خواستگاری از رسوم و مقدمات دیرینه ی عقد نکاح است. در اسلام رسم خواستگاری پذیرفته شده و احکام فقهی متعددی برای آن وضع شده است. یکی از مواردی که فقها درباره جواز و عدم جواز خواستگاری در آن بحث کرده اند، خواستگاری از زنی است که قبلا مورد خواستگاری دیگری قرار گرفته است و خواستگار اول هنوز بر خواستگاری خود باقی است. در پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و تحلیل ادلۀ فقهی، حکم خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه تبیین شده است.
یافته های این تحقیق نشان میدهد علت اصلی ورود این مساله به مباحث فقهی و توجه فقها به آن، روایت نبوی نقل شده از طریق اهل سنت است که خواستگاری از مخطوبۀ برادر مومن را نهی کرده است. اگر چه این روایت خواستگاری از مخطوبه را به طور مطلق مورد نهی قرار داده اما همهی فقها خواستگاری از مخطوبه ای را که به خواستگار قبلی خود جواب نداده و رضایت خود را با کنایه هم ابراز نکرده، جایز می دانند. تنها در مورد خواستگاری از مخطوبه ای که به خواستگار قبلی خود جواب مثبت داده اختلاف نظر است و بر مبنای این روایت گروهی از فقها قائل به حرمت شده و علاوه بر این روایت به ادلۀ دیگری همچون قاعده حرمت ایذاءالمومن نیز تمسک کرده اند که قائلین به جواز با رد سند یا دلالت این روایت و نیز خدشه در گسترۀ حرمت در ایذاءالمومن و نیز تمسک به اصاله الحل خواستگاری از مخطوبه را بدون اشکال می دانند.
خواستگاری از رسوم و مقدمات دیرینه ی عقد نکاح است. در اسلام رسم خواستگاری پذیرفته شده و احکام فقهی متعددی برای آن وضع شده است. یکی از مواردی که فقها درباره جواز و عدم جواز خواستگاری در آن بحث کرده اند، خواستگاری از زنی است که قبلا مورد خواستگاری دیگری قرار گرفته است و خواستگار اول هنوز بر خواستگاری خود باقی است. در پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و تحلیل ادلۀ فقهی، حکم خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه تبیین شده است.
یافته های این تحقیق نشان میدهد علت اصلی ورود این مساله به مباحث فقهی و توجه فقها به آن، روایت نبوی نقل شده از طریق اهل سنت است که خواستگاری از مخطوبۀ برادر مومن را نهی کرده است. اگر چه این روایت خواستگاری از مخطوبه را به طور مطلق مورد نهی قرار داده اما همهی فقها خواستگاری از مخطوبه ای را که به خواستگار قبلی خود جواب نداده و رضایت خود را با کنایه هم ابراز نکرده، جایز می دانند. تنها در مورد خواستگاری از مخطوبه ای که به خواستگار قبلی خود جواب مثبت داده اختلاف نظر است و بر مبنای این روایت گروهی از فقها قائل به حرمت شده و علاوه بر این روایت به ادلۀ دیگری همچون قاعده حرمت ایذاءالمومن نیز تمسک کرده اند که قائلین به جواز با رد سند یا دلالت این روایت و نیز خدشه در گسترۀ حرمت در ایذاءالمومن و نیز تمسک به اصاله الحل خواستگاری از مخطوبه را بدون اشکال می دانند.
بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تملیکات کودک از منظر فقه امامیه و حقوق مدنی
نویسندگان:
فاطمه آرزومند
،
محمد صالحی مازندرانی
،
مقاله کنفرانس: هشتمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره - 1400
جواز یا حرمت دستبوسی از منظر فقه مذاهب اسلامی
نویسندگان:
عبدالصمد علی آبادی
،
محمدحسین مختاری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 101
افزایش مهریه پس از عقد از منظر فقه امامیه
نویسنده:
محمّد تاج الدّینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 2 (پیاپی 114)
اجرای حد توسط گناهکار از منظر روایات و فقه امامیه
نویسندگان:
محمدعلی محب الرحمان *
،
محمد مهدی محب الرحمان
،
مقاله نشریه: فقه و مبانی حقوق اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره1
بهره وری جنسی از زوجه نابالغ از منظر فقه امامیه
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 4
ماهیت بیماری مشرف به موت از منظر فقه امامیه
نویسنده:
علیرضا هوشیار
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
دلایل عقلی حق تعیین سرنوشت از منظر فقه امامیه
نویسنده:
عباس عمادی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2
حفظ حرمت و آبروی مسلمان از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
عیسی عیسی زاده
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 1
امکان سنجی حق ولایی مادر از منظر قانون مدنی و فقه امامیه
نویسندگان:
راضیه سادات صالحی
،
عبدالرسول احمدیان
،
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی - 1400
بررسی و نقد براهین وجودی از منظر گراهام اُپی
نویسندگان:
فریده محمد زمانی
،
فرح رامین
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97