دلایل عقلی حق تعیین سرنوشت از منظر فقه امامیه
نویسنده:
عباس عمادی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
حق تعیین سرنوشت یکی از مهمترین حقوق سیاسی است که در اسناد حقوقی بینالمللی و قوانین اساسی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده و در دهههای اخیر در مباحث فقهی برخی از فقیهان شیعه نیز وارد شده است. در فقه امامیه برای اثبات این حق، افزون بر استناد به کتاب و سنّت، به برخی دلایل عقلی نیز تمسّک شده است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی - انتقادی و بر اساس قواعد و اصول استنباط فقهی، به ارزیابی دلایل عقلی حق تعیین سرنوشت پرداخته است. پرسش اصلی این است که عقل مستقل چگونه و با چه تقریبی بر این حق سیاسی دلالت دارد و استناد به ادلّه عقلی با چه کاستیها و اشکالاتی مواجه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دستکم چهار دلیل عقلی بر حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود اقامه شده است. اصل ولایت انسان بر خود، لزوم پایبندی به قراردادهای اجتماعی، دلیل حسبه و اصل مالکیت مشاع شهروندان از مهمترین این دلایل است. بررسیها نشان داد که این دلایل - بهجز اصل عقلی و بدیهی ولایت انسان بر خود - از دلالت بر مدعا قاصر است. اصل ولایت و سلطه انسان بر سرنوشت خود نیز منوط به فقدان نص معتبر بر خلاف آن است.
حق تعیین سرنوشت یکی از مهمترین حقوق سیاسی است که در اسناد حقوقی بینالمللی و قوانین اساسی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده و در دهههای اخیر در مباحث فقهی برخی از فقیهان شیعه نیز وارد شده است. در فقه امامیه برای اثبات این حق، افزون بر استناد به کتاب و سنّت، به برخی دلایل عقلی نیز تمسّک شده است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی - انتقادی و بر اساس قواعد و اصول استنباط فقهی، به ارزیابی دلایل عقلی حق تعیین سرنوشت پرداخته است. پرسش اصلی این است که عقل مستقل چگونه و با چه تقریبی بر این حق سیاسی دلالت دارد و استناد به ادلّه عقلی با چه کاستیها و اشکالاتی مواجه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دستکم چهار دلیل عقلی بر حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود اقامه شده است. اصل ولایت انسان بر خود، لزوم پایبندی به قراردادهای اجتماعی، دلیل حسبه و اصل مالکیت مشاع شهروندان از مهمترین این دلایل است. بررسیها نشان داد که این دلایل - بهجز اصل عقلی و بدیهی ولایت انسان بر خود - از دلالت بر مدعا قاصر است. اصل ولایت و سلطه انسان بر سرنوشت خود نیز منوط به فقدان نص معتبر بر خلاف آن است.
دلایل عقلی حق تعیین سرنوشت از منظر فقه امامیه
1/1/1402 12:00:00 AM
اعتبار عقلى رأى اکثریت بر مبناى حق تعیین سرنوشت
نویسنده:
مسعود امامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 72
امکان سنجی حق ولایی مادر از منظر قانون مدنی و فقه امامیه
نویسندگان:
راضیه سادات صالحی
،
عبدالرسول احمدیان
،
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی - 1400
دلایل عقلی و نقلی تجرد نفس از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
محسن اکبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
افزایش مهریه پس از عقد از منظر فقه امامیه
نویسنده:
محمّد تاج الدّینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 2 (پیاپی 114)
بهره وری جنسی از زوجه نابالغ از منظر فقه امامیه
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 4
ماهیت بیماری مشرف به موت از منظر فقه امامیه
نویسنده:
علیرضا هوشیار
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
اعتبارسنجی دلایل و معیارهای تعیین ترتیب نزول قرآن
نویسنده:
ایوب اکرمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 90
تعیین قاضی در فقه امامیه در مقایسه با نظام قضایی موجود
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 2
بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه
نویسندگان:
زهرا شاهیاری حیدرلو
،
اسماعیل چراغی کوتیانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 110
اجرای حد توسط گناهکار از منظر روایات و فقه امامیه
نویسندگان:
محمدعلی محب الرحمان *
،
محمد مهدی محب الرحمان
،
مقاله نشریه: فقه و مبانی حقوق اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره1