جواز یا حرمت دستبوسی از منظر فقه مذاهب اسلامی
نویسندگان:
عبدالصمد علی آبادی
،
محمدحسین مختاری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 101
چکیده:
بوسیدن دست و حکم آن یکی از مسائلی است که همواره مورد بحث و مناقشه میان پیروان مذاهب بوده، بهویژه در عصر حاضر و با گسترش رسانهها ابعاد جدّیتری پیدا کرده است. از آنجا که تحقیق موسّع و یکپارچهای در این موضوع صورت نگرفته، پرسش از حکم دستبوسی مسئلهای است که نیازمندن کاویدن تا مرحلهٔ پاسخی درخور خواهد بود. از منظر امامیه، بوسیدن دست مکروه است مگر به جهت بزرگداشت مقام عالِم، استاد، پدر و… در میان اهل سنت نیز دو قول وجود دارد؛ بنابر قول اول، دستبوسی، مطلقاً مکروه است و این دیدگاه را مالک و بسیاری از پیروان او اختیار کردهاند. بنابر قول دوم، جمهور مذاهب اهل سنت (حنفی، شافعی، حنبلی و جمعی از مالکیه) قائل به تفصیل شدهاند و از نظر آنها بوسیدن دست به جهت امور دینی (مثل علم، زهد، عدالت، شرافت، شایستگی، کِبر سن) جایز یا مستحب است و از همینرو، بوسیدن دست عالِم، مرد صالح، حاکم عادل و… را جایز میدانند. فقهای شافعی نیز تصریح میکنند که بوسیدن دستِ سادات از فرزندان حضرت فاطمه(علیهاالسلام) _ به دلیل شرافت نَسب _ مستحب است، اما بوسیدن دستْ به خاطر مسائل دنیوی (مثل ثروت و مقام و…) مکروه است. همواره عمده دلیل قائلین به جواز یا عدم جواز دستبوسی، روایات بوده است که البته، بر اساس جمع بین ادلّه، روایاتی که بر جواز دستبوسی دلالت دارند _ از حیث کمیت، کیفیت و دلالت _ بر روایاتی که دلالت بر حرمت دستبوسی دارند، ترجیح دارند. افزون بر دستبوسی، بوسیدن گونه، پیشانی، میان دیدگان، چشم، صورت، سر و… نیز جایز است. این تحقیق با هدف شناخت ادلّه و تبیین حکم دستبوسی انجام گرفته که به اتفاق فقهای امامیه، حنفیه، شافعیه، حنبلیه و جمعی از مالکیه، به جهت امور دینی، جایز است.
بوسیدن دست و حکم آن یکی از مسائلی است که همواره مورد بحث و مناقشه میان پیروان مذاهب بوده، بهویژه در عصر حاضر و با گسترش رسانهها ابعاد جدّیتری پیدا کرده است. از آنجا که تحقیق موسّع و یکپارچهای در این موضوع صورت نگرفته، پرسش از حکم دستبوسی مسئلهای است که نیازمندن کاویدن تا مرحلهٔ پاسخی درخور خواهد بود. از منظر امامیه، بوسیدن دست مکروه است مگر به جهت بزرگداشت مقام عالِم، استاد، پدر و… در میان اهل سنت نیز دو قول وجود دارد؛ بنابر قول اول، دستبوسی، مطلقاً مکروه است و این دیدگاه را مالک و بسیاری از پیروان او اختیار کردهاند. بنابر قول دوم، جمهور مذاهب اهل سنت (حنفی، شافعی، حنبلی و جمعی از مالکیه) قائل به تفصیل شدهاند و از نظر آنها بوسیدن دست به جهت امور دینی (مثل علم، زهد، عدالت، شرافت، شایستگی، کِبر سن) جایز یا مستحب است و از همینرو، بوسیدن دست عالِم، مرد صالح، حاکم عادل و… را جایز میدانند. فقهای شافعی نیز تصریح میکنند که بوسیدن دستِ سادات از فرزندان حضرت فاطمه(علیهاالسلام) _ به دلیل شرافت نَسب _ مستحب است، اما بوسیدن دستْ به خاطر مسائل دنیوی (مثل ثروت و مقام و…) مکروه است. همواره عمده دلیل قائلین به جواز یا عدم جواز دستبوسی، روایات بوده است که البته، بر اساس جمع بین ادلّه، روایاتی که بر جواز دستبوسی دلالت دارند _ از حیث کمیت، کیفیت و دلالت _ بر روایاتی که دلالت بر حرمت دستبوسی دارند، ترجیح دارند. افزون بر دستبوسی، بوسیدن گونه، پیشانی، میان دیدگان، چشم، صورت، سر و… نیز جایز است. این تحقیق با هدف شناخت ادلّه و تبیین حکم دستبوسی انجام گرفته که به اتفاق فقهای امامیه، حنفیه، شافعیه، حنبلیه و جمعی از مالکیه، به جهت امور دینی، جایز است.
جواز یا حرمت دستبوسی از منظر فقه مذاهب اسلامی
3/20/2020 12:00:00 AM
بررسی جواز یا عدم جواز استفاده از تولیدات تراریخته از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
جابر رضائی جنید
،
بهنام قنبرپور
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 1
بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه
نویسندگان:
زهرا شاهیاری حیدرلو
،
اسماعیل چراغی کوتیانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 110
واکاوی فقهی نگهداری از انواع سگها از منظر مذاهب اسلامی
نویسندگان:
سعید سبوئی جهرمی
،
سید حسین نوری(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 1(پیاپی113)
قطعی الدلالۀ بودن عمومات قرآن از منظر مذاهب اسلامی
نویسندگان:
مهدی نریمانپور
،
سید محمدصادق موسوی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 4
پیامد سرقت توسط نابالغ از نگاه مذاهب فقه اسلامی
مقاله نشریه: مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 51
تخریب مساجد از منظر فقه اسلامی
مقاله نشریه: مذاهب اسلامی » سال 1401 دوره 9، شماره 17 (بهار و تابستان 1401)
بررسی جواز و عدم جواز لمس و دست دادن با زن مسلمان و غیرمسلمان از منظر فقه امامیه
نویسندگان:
محمد مشکی قندشتنی
،
بلال شاکری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 3