تاریخ فقه مذاهب اسلامی
نویسنده:
کاظم مدیر شانه چی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1399
چکیده:
منظور از «تاریخ فقه» بررسی اجمالی گذشته نظام تشریع و وضع قوانین و احکام عملی اسلام و اطلاع بر تحولاتی است که این نظام در ادوار و مراحل مختلف پیدا کرده و نیز منظور از آن، شناخت مکاتب فقهی و آثار اسلاف و مجتهدینی است که در هر دوره نقش مثبتی در بسط مسائل فقهی و تحکیم مبانی آن داشتهاند. از تاریخ فقه به «تاریخ التشریع» یا «ادوار فقه» نیز تعبیر شده است، ولی چنانکه خواهیم دید، تشریع احکام اسلام منحصر به زمان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میباشد و فقهای بعد از آن حضرت، فقط کاشف تشریع و مبیّن احکاماند. بنابراین نام «تاریخ فقه» برای هدفی که از طرح این بحث در نظر هست، مناسبتتر است. از طرفی نام «ادوار فقه» نیز بدون انضمام کلمه «تاریخ»، گویای مطلب نیست، زیرا این نام با نفس مسائل فقهیِ طرح شده در زمانهای گذشته بدون در نظر داشتن جنبه تاریخی آن نیز مناسب است. در صورتی که منظور ما از تاریخ فقه طرح مسائل فقهی نیست، بلکه اطلاع از تحولاتی است که در زمینه فقه در زمانهای گذشته صورت گرفته است. منظور از «فقه» مجموعه قوانین و مقررات شرعیه است که برای حفظ نظام دنیا و تأمین سعادت اخروی انسان وضع شده و در اصطلاح متداول، عبارت است از علم به احکام شرعی عملی، به استناد مدارک و منابع تفصیلیِ مورد قبول. توضیح اینکه هر قانونی مستند به دلیل یا ادلهای است که از مقبولیت و احترام لازم نزد اَتباعِ آن قانون برخوردار میباشد. قوانین و احکام اسلامی نیز مستند به منابعی است که برخی از منابع مزبور در زمان مؤسس دین؛ یعنی پیامبر اسلام مورد استناد بوده است و بعضی در ادوار بعد به عنوان منبع و مدارک حکم معرفی شده است. منابع اخیر نیز، بعضی از آن مورد قبول تمام مسلمین است و بعضی دیگر فقط نزد جملهای از مذاهب یا فرقه خاصی که پیروان آن مذهباند، مورد قبول و قابل استناد است.
منظور از «تاریخ فقه» بررسی اجمالی گذشته نظام تشریع و وضع قوانین و احکام عملی اسلام و اطلاع بر تحولاتی است که این نظام در ادوار و مراحل مختلف پیدا کرده و نیز منظور از آن، شناخت مکاتب فقهی و آثار اسلاف و مجتهدینی است که در هر دوره نقش مثبتی در بسط مسائل فقهی و تحکیم مبانی آن داشتهاند. از تاریخ فقه به «تاریخ التشریع» یا «ادوار فقه» نیز تعبیر شده است، ولی چنانکه خواهیم دید، تشریع احکام اسلام منحصر به زمان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میباشد و فقهای بعد از آن حضرت، فقط کاشف تشریع و مبیّن احکاماند. بنابراین نام «تاریخ فقه» برای هدفی که از طرح این بحث در نظر هست، مناسبتتر است. از طرفی نام «ادوار فقه» نیز بدون انضمام کلمه «تاریخ»، گویای مطلب نیست، زیرا این نام با نفس مسائل فقهیِ طرح شده در زمانهای گذشته بدون در نظر داشتن جنبه تاریخی آن نیز مناسب است. در صورتی که منظور ما از تاریخ فقه طرح مسائل فقهی نیست، بلکه اطلاع از تحولاتی است که در زمینه فقه در زمانهای گذشته صورت گرفته است. منظور از «فقه» مجموعه قوانین و مقررات شرعیه است که برای حفظ نظام دنیا و تأمین سعادت اخروی انسان وضع شده و در اصطلاح متداول، عبارت است از علم به احکام شرعی عملی، به استناد مدارک و منابع تفصیلیِ مورد قبول. توضیح اینکه هر قانونی مستند به دلیل یا ادلهای است که از مقبولیت و احترام لازم نزد اَتباعِ آن قانون برخوردار میباشد. قوانین و احکام اسلامی نیز مستند به منابعی است که برخی از منابع مزبور در زمان مؤسس دین؛ یعنی پیامبر اسلام مورد استناد بوده است و بعضی در ادوار بعد به عنوان منبع و مدارک حکم معرفی شده است. منابع اخیر نیز، بعضی از آن مورد قبول تمام مسلمین است و بعضی دیگر فقط نزد جملهای از مذاهب یا فرقه خاصی که پیروان آن مذهباند، مورد قبول و قابل استناد است.
تاریخ فقه مذاهب اسلامی
3/20/2020 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
جواز یا حرمت دستبوسی از منظر فقه مذاهب اسلامی
نویسندگان:
عبدالصمد علی آبادی
،
محمدحسین مختاری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 101
پیامد سرقت توسط نابالغ از نگاه مذاهب فقه اسلامی
مقاله نشریه: مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 51
مدخل علم فقه: ادوار، منابع، مفاهیم، کتابها و رجال فقه مذاهب اسلامی
نويسنده:
رضا اسلامی
،
کتاب: حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت - 1394
تاثیر اسلام آوردن زوجه بر رابطه زوجیت در فقه مذاهب اسلامی
پایاننامه: دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1395 - [کارشناسی ارشد]