نظریۀ فطرت؛ به‏مثابه مبنای معرفت‌شناختی علوم انسانی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
چکیده:
بر اساس دیدگاه اندیشمندان اسلامی، انسان موجودی فطرتمند است؛ به این معنا که جنبة ثابتی دارد که دین الهی با آن هماهنگ بوده، بر اساس آن نازل شده است. ازاین‏رو، فطرت به آفرینش ویژة انسان اشاره دارد که در سه بعد شناختی، گرایشی و توانشی قابل دسته‌بندی است. پذیرش مسئله فطرت به عنوان یکی از مهم‏ترین پیش‌فرض‌های انسان‌شناختی در علوم انسانیِ اسلامی، آثار فراوانی از خود به جای می‌گذارد.  نوشتار حاضر تلاش کرده است برایند این مبنا را از حیث معرفت‌شناختی بررسی کند. اینکه فطرت می‌تواند چونان منبعی برای معرفت و معیاری برای توجیه و سنجش آن، و تنها راه حل چالش نسبیت در علوم توصیفی و هنجاری به شمار آید، از جمله دستاوردهای پژوهش حاضر تلقی می‌شود.

فطرت به مثابه یک نظریه انسان‌شناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44

فطرت به مثابه یک نظریه انسان شناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن

نویسنده: حسین سوزنچی * ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 دوره 12، شماره 44 (تابستان 1399)

نظریه اعتباریات به‌مثابه نظریه‌ای انسان‌شناختی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80

دلالت‌‌‌‌های نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 1 (پیاپی 5)

فلسفه و علوم انسانی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1396

مبناى عدالت در نظریه جان رالز

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

مبنای عدالت در نظریه جان رالز

نویسنده: حسین توسلی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376   (پياپي 11)، بهار و تابستان 1376  شماره2-3

تقدّم نقد روشمند بر تولید نظریۀ علمی در قلمرو علوم انسانی

نویسنده: سید حسین حسینی ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16

بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: قاسم جعفرزاده ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: عماد افروغ ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397