مبناى عدالت در نظریه جان رالز
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10
چکیده:
همگان بر این نکته اتفاق نظر دارند که داد و ستدها و روابط آحاد یک جامعه و قوانین و سیاستهاى اجتماعى جارى در آن باید عادلانه باشد. الزامات اجتماعى هم، از هر نوع که باشد، تنها در صورت انطباق با اصل عدالت، مشروعیت دارد و باید براساس آن تدوین و اجرا گردد. گذشته از رفتار فردى در برخورد با دیگران، که در بحث عدالت موضوعیت دارد، نهادها و ترتیبات اجتماعى به خاطر نقش تعیینکنندهاى که در توزیع حقوق و فرصتها و بهرهمندیها دارند به مراتب همیتبیشترى پیدا مىکنند. جان رالز استاد فلسفه دانشگاه هاروارد، بخوبى این مطلب را مورد توجه قرار داده است و در ابتداى کتاب نظریه عدالت مىگوید: «از نظر ما موضوع اصلى عدالت، ساختار اساسى جامعه، یا بطور دقیقتر شیوهاى است که نهادهاى مهم اجتماعى، حقوق و وظایف اساسى را توزیع نموده و چگونگى تقسیم مزایاى حاصل از همکارى اجتماعى را تعیین مىکنند». (1)
همان گونه که از عبارت فوق برمىآید، او بیشتر جنبه توزیعى عدالت را در نظر دارد، چنانکه مىگوید: «یک برداشت از عدالت اجتماعى در وهله اول به منزله ضابطهاى تدارک دیده مىشود که بناستبه موجب آن جنبههاى توزیعى ساختار اساسى جامعه، ارزیابى شود.» و در ادامه گوشزد مىکند که محور بودن نهادهاى اجتماعى در تعریف او از عدالت، منافاتى با معناى سنتى عدالت که در آن رفتار شخصى و استحقاقهاى فردى محور قرار مىگیرد، ندارد. زیرا این استحقاقها معمولا از نهادهاى اجتماعى و انتظارهاى مشروعى که از آن برمىخیزد، نشات مىگیرد. (2)
همگان بر این نکته اتفاق نظر دارند که داد و ستدها و روابط آحاد یک جامعه و قوانین و سیاستهاى اجتماعى جارى در آن باید عادلانه باشد. الزامات اجتماعى هم، از هر نوع که باشد، تنها در صورت انطباق با اصل عدالت، مشروعیت دارد و باید براساس آن تدوین و اجرا گردد. گذشته از رفتار فردى در برخورد با دیگران، که در بحث عدالت موضوعیت دارد، نهادها و ترتیبات اجتماعى به خاطر نقش تعیینکنندهاى که در توزیع حقوق و فرصتها و بهرهمندیها دارند به مراتب همیتبیشترى پیدا مىکنند. جان رالز استاد فلسفه دانشگاه هاروارد، بخوبى این مطلب را مورد توجه قرار داده است و در ابتداى کتاب نظریه عدالت مىگوید: «از نظر ما موضوع اصلى عدالت، ساختار اساسى جامعه، یا بطور دقیقتر شیوهاى است که نهادهاى مهم اجتماعى، حقوق و وظایف اساسى را توزیع نموده و چگونگى تقسیم مزایاى حاصل از همکارى اجتماعى را تعیین مىکنند». (1)
همان گونه که از عبارت فوق برمىآید، او بیشتر جنبه توزیعى عدالت را در نظر دارد، چنانکه مىگوید: «یک برداشت از عدالت اجتماعى در وهله اول به منزله ضابطهاى تدارک دیده مىشود که بناستبه موجب آن جنبههاى توزیعى ساختار اساسى جامعه، ارزیابى شود.» و در ادامه گوشزد مىکند که محور بودن نهادهاى اجتماعى در تعریف او از عدالت، منافاتى با معناى سنتى عدالت که در آن رفتار شخصى و استحقاقهاى فردى محور قرار مىگیرد، ندارد. زیرا این استحقاقها معمولا از نهادهاى اجتماعى و انتظارهاى مشروعى که از آن برمىخیزد، نشات مىگیرد. (2)
مبناى عدالت در نظریه جان رالز
3/21/1997 12:00:00 AM
مبنای عدالت در نظریه جان رالز
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 (پياپي 11)، بهار و تابستان 1376 شماره2-3
چالش اخلاقی نظریه عدالت جان رالز
نویسندگان:
احمد واعظی
،
هژیر مهری
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1389 زمستان 1389 شماره2
تحلیل و نقد نظریه عدالت جان رالز در فلسفه اخلاق
استاد راهنما:
احمد واعظی
، دانشجو:
هژیر مهری علی ابادی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
دفاع از الزامآوربودن توافق فرضی در نظریۀ عدالت رالز
نویسنده:
امید کریم زاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 88
خاستگاه و براهین عدالت در دیدگاه رالز و علامه طباطبائی
مقاله نشریه: معرفت سیاسی » سال 1400 دوره 13، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
نظریه عدالت کانت
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 (پياپي 23)، پاييز 1382 شماره3
نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: بازتاب اندیشه » سال 1385 مرداد 1385 شماره76
نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1384 (پياپي 24)، تابستان 1384 شماره4
هماهنگى طبیعت و شریعت مبناى حق و عدالت
نویسنده:
سید امرالله حسینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1388 شماره 62