نظریه اعتباریات به‌مثابه نظریه‌ای انسان‌شناختی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80
چکیده:
در این مقاله با هدف گشودن باب گفت‌وگو درباره علوم انسانی و اجتماعیِ بومی به مسئله تأثیر پیش‌فرض‌های انسان‌شناختی و روشناختی در نظریه پردازی‌های علوم انسانی می‌پردازیم. تأکید فیلسوفان مسلمان بر مسئله علم و ادراک کلیات در تعریف انسان با رویکرد قیاسی برای پی‌افکندن علوم انسانی بومی ناکافی دانسته شده است. نظریه اعتباریات علامه طباطبایی به‌عنوان رویکردی متفاوت که از سویی بر عنصر اراده، عمل و وجود غریزۀ استخدام در فهم انسان تأکید می‌کند و از سوی دیگر، برای اثبات آن به رویکردهای استقرایی و شهودی توسل می‌شود، چونان تجربه‌ای متفاوت در بنیان‌گذاریِ علوم انسانی بومی معرفی گردیده است. توانایی این نظریه در فهم و توجیه امر اجتماعی در مقایسه با رویکردهای پیشین فلسفی امتیاز ویژۀ این نظریه است. در مقابل دیدگاه مشهور فیلسوفان که مدنی‌بودن انسان را به اقتضای طبیعت انسان می‌دانند، بر اساس نظریه اعتباریات، مدنی‌بودن انسان از باب اضطرار است. همچنین براساس دیدگاه علامه طباطبایی، تفاوت‌های فرهنگی را می‌توان به تفاوت در ادراکات اعتباری که برآمده از اراده‌های انضمامی است مستند کرد.

بازنمايي نظريه اعتباريات علامه طباطبايي

ارائه دهنده: محسن جوادي ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1389

نظریۀ فطرت؛ به‏مثابه مبنای معرفت‌شناختی علوم انسانی

نویسنده: قاسم ترخان ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40

دلالت‌‌‌‌های نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 1 (پیاپی 5)

دیدگاه شهید مطهری درباره اخلاق مبتنی بر نظریه اعتباریات

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 35

نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا

نویسنده: زهرا باغبانان ، استاد راهنما: عسگری سلیمانی امیری ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فطرت به مثابه یک نظریه انسان‌شناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44

تمدن به‌مثابه سطح تحلیل

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80

مفهوم «جرم» در سیاست جنایی اسلام ذیل نظریه اعتباریات علامه طباطبایی

نویسنده: مصطفی نصیری ،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان

اعتباریات اجتماعی؛ تفسیری رئالیستی

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393   (پياپي 18)، بهار 1393  شماره2
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397