نوآوری های علامه شهید صدر در علم اصول به مثابه نظریه استنباط

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
روش‌شناسی فقهی از قبیل مسائل مربوط به فلسفۀ فقه است. این عرصه، نحوۀ شکل‌گیری مسائل فقهی را هویدا می‌سازد. شهید صدر روش فقه را در دو مرحله «نظریه» و «تطبیق» سامان داده است. مراد از نظریه، تأثیر عناصر مشترک و از تطبیق تأثیر عناصر خاص بر عملیات استنباط است. خلاقیت و ابداعات وی در زمینه عناصر مشترک، افق‌های جدید و متفاوتی را در مقابل فقه‌پژوهان می‌گشاید. از این رو ارائه تحلیلی از روش فقهی شهید صدر در مرحله نظریه ضروری می‌نماید. هدف از نگارش این اثر بازکاوی زاویه‌ای از اندیشۀ شهید صدر است که در فهم ابعاد، اضلاع و آثار مدرسۀ فقهی وی تأثیر به سزایی دارد. ایشان جهت تعیین جایگاه عناصر مشترک در استنباط فقهی به ارائه ساختار متفاوت شکلی پرداخته و در همین راستا نظام محتوائی بدیعی را مطرح ساخته است. در بعد محتوائی به عناصری مانند: حقیقت و مراتب حکم، تزاحم حفظی، نسبت تحلیلی در معنای حرفی، مواقف عقلائی، حساب احتمالات، حق الطاعه، و غیره اشاره کرده است. این نوشتار در مرحلۀ پردازش از روش توصیفی و تحلیلی و در مرحلۀ گردآوری اطلاعات، از شیوۀ کتابخانه‌ای برخوردار است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

نوآوری های علامه شهید صدر در علم اصول به مثابه نظریه استنباط

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 دوره 9، شماره 1 (بهار 1402)

شهید صدر و اصول موضوعة نظریة احتمالات

نویسنده: محمود مروارید ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 55

خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنت های تاریخ در قرآن شهید صدر

نویسنده: سعید بهمنی* ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 دوره 25، شماره 2 (تابستان 1399)

اندیشه های اجتماعی شهید صدر

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 6 - بهار 1389

اقتصاد اسلامی به مثابه علم اجتماعی (*)

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17

نگاهى به تلاشهاى احیاگرانه شهید صدر

نویسنده: عباس مخلصی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1376 شماره 80-79

بررسی تعین معنا در علم اصول و هرمنوتیک با تأکید بر آرای شهید صدر و ریکور

نویسنده: سیدمرتضی خاتمی سبزواری ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: حمیدرضا حسنی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی نظریه های چیستی معنا در علم اصول و فلسفه تحلیلی

نویسنده: مهدی طیبی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397