تبیین مفهومی نظریه عدالت اجتماعی در اندیشه شهید صدر
نویسندگان:
حسین سرآبادانی تفرشی
،
عادل پیغامی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
چکیده:
به باور شهید صدر عدالت اجتماعی ارزشی اصیل، مبنایی اساسی و رکنی بیبدیل در اسلام است. در این مقاله با بررسی کامل آثار وی با روش دلالتپژوهی، دلالتها و نکاتی از متن آثار ایشان استنباط گردیده و نوعی تفسیر متن به متن صورت پذیرفته است تا جوهره اندیشه شهید صدر درباره عدالت اجتماعی فهمیده شود. به باور صدر، عدالت بهعنوان ارزشی توحیدی در موضوعهای مختلف، معنای خود را مییابد. در ساحت فردی، عدالت به معنای رعایت حد اعتدال و استقامت در شریعت است و ساحت حیات جمعی در پیوند با استخلاف عامه انسان، عدالت اجتماعی متضمن دو رکن تعادل اجتماعی و تأمین اجتماعی است که رکن دوم بر دو طریق مردمی و دولتی صورت میپذیرد. بنابراین، عدالت اجتماعی متقارن با نوعی توازن اجتماعی است و کارکرد رکن تأمین اجتماعی برگشت جامعه به توازن مورد هدف. از اینرو، در کنار معیار کار، معیار نیاز نیز بهعنوان اصل حاکم بر حوزه تأمین اجتماعی در مکتب اجتماعی اسلام پذیرفته شده است. از دیگر سو، تفاوت سویه مردمی و دولتی در مسئله تأمین اجتماعی به باور شهید صدر در گستردگی این دوسویه است. در نگاه صدر، نظریه عدالت اسلامی، عنصر اصلی مکتب اجتماعی اسلام و دارای برنامه تفصیلی است که شریعت در اختیار ما قرار میدهد. اقامه عدالت اجتماعی نیازمند مداخله مستقیم و حداکثری دولت اسلامی خاصه در «منطقة الفراغ» است و بزرگترین مانع اقامه عدالت در دیدگاه او وابستگی به دنیاست.
به باور شهید صدر عدالت اجتماعی ارزشی اصیل، مبنایی اساسی و رکنی بیبدیل در اسلام است. در این مقاله با بررسی کامل آثار وی با روش دلالتپژوهی، دلالتها و نکاتی از متن آثار ایشان استنباط گردیده و نوعی تفسیر متن به متن صورت پذیرفته است تا جوهره اندیشه شهید صدر درباره عدالت اجتماعی فهمیده شود. به باور صدر، عدالت بهعنوان ارزشی توحیدی در موضوعهای مختلف، معنای خود را مییابد. در ساحت فردی، عدالت به معنای رعایت حد اعتدال و استقامت در شریعت است و ساحت حیات جمعی در پیوند با استخلاف عامه انسان، عدالت اجتماعی متضمن دو رکن تعادل اجتماعی و تأمین اجتماعی است که رکن دوم بر دو طریق مردمی و دولتی صورت میپذیرد. بنابراین، عدالت اجتماعی متقارن با نوعی توازن اجتماعی است و کارکرد رکن تأمین اجتماعی برگشت جامعه به توازن مورد هدف. از اینرو، در کنار معیار کار، معیار نیاز نیز بهعنوان اصل حاکم بر حوزه تأمین اجتماعی در مکتب اجتماعی اسلام پذیرفته شده است. از دیگر سو، تفاوت سویه مردمی و دولتی در مسئله تأمین اجتماعی به باور شهید صدر در گستردگی این دوسویه است. در نگاه صدر، نظریه عدالت اسلامی، عنصر اصلی مکتب اجتماعی اسلام و دارای برنامه تفصیلی است که شریعت در اختیار ما قرار میدهد. اقامه عدالت اجتماعی نیازمند مداخله مستقیم و حداکثری دولت اسلامی خاصه در «منطقة الفراغ» است و بزرگترین مانع اقامه عدالت در دیدگاه او وابستگی به دنیاست.
تبیین مفهومی نظریه عدالت اجتماعی در اندیشه شهید صدر
3/21/2017 12:00:00 AM
تبیین رابطه عدالت با سیاست در اندیشه علامه شهید سیدمحمدباقر صدر
نویسندگان:
یحیی عبداللهی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان » سال 1392 بهار و تابستان 1392 شماره1
واکاوی مؤلفههای مفهومی «استنطاق قرآن» در روش تفسیری شهید صدر
نویسنده:
امید قربانخانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102
نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: بازتاب اندیشه » سال 1385 مرداد 1385 شماره76
نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1384 (پياپي 24)، تابستان 1384 شماره4
روش شناسی اندیشه اجتماعی شهید محمدباقر صدر با تأکید بر تغییرات اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازخوانی اندیشه تمدن ساز شهید شهید سیدمحمدباقر صدر
نویسنده:
حسن خیری
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
شهید صدر و اصول موضوعة نظریة احتمالات
نویسنده:
محمود مروارید
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 55
تبیین چارچوب مفهومی نظریه فرهنگ از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
میثم صداقت زاده
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 2:
حسین سوزنچی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنتهای تاریخ در قرآن شهید صدر
نویسنده:
سعید بهمنی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95