اثربخشی آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان یزد انجام گرفته است.جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه دوم علوم انسانی مقطع متوسطه در نیم سال دوم سال تحصیلی 92-1391 بود. به منظور انجام این پژوهش 50 دانش آموز دختر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با طرح پژوهش شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (25دانش آموز در گروه آزمایشی و 25 دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آموزش معنویت درمانی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ گونه آموزشی ارائه نشد. هر دو گروه یک بار پیش از انجام آزمایش و یک بار بلافاصله پس از اتمام آزمایش مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف را تکمیل کردند. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند آموزش معنویت درمانی در افزایش بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش تأثیر معناداری داشت. در حقیقت از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که می توان از معنویت درمانی در ارتقاء بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهره برد.

تأثیر آموزش معنویت درمانی بر سازگاری اجتماعی در دانشجویان

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39

درنگى در چگونگى آموزش ارزش هاى اجتماعى و فرهنگى به دانش آموزان

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 6

معنویّت و هنر از دیدگاه سنّت‌گرایان

نویسنده: ولی الله عباسی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20

بررسی جامعه شناختی حجاب در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قم و مقایسه آن با الگوی مطلوب اسلامی

نویسنده: اکرم ذبیحی ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

برتری اسلام بر سایر ادیان از دیدگاه آیات و روایات

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 172 محرم ویژه‌نامه مناطق مشترک
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397