تدوین بسته آموزشی معنویتمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی معنویتمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بهلحاظ روش از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش شامل جوانان در سال 1402 با دامنه سنی 40-25 سالگی در سطح شهر تهران بود. در «مرحله کیفی» تعداد 15 نفر از متخصصین و صاحبنظران در حوزه روانشناسی دین و معنویت بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته بهمنظور شناسایی مولفههای معنویت مورد بررسی قرار گرفتند. در «مرحله کمّی» نیز تعداد 30 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش جهت جمعآوری دادهها شامل مقیاس بهزیستی وجودی پالوتزین و الیسون (1982) و بهزیستی اجتماعی کییز (1998) بود. برای تجریه و تحلیل دادهها از روش نسبت روایی محتوایی لاوشه (CVR)، آمارههای میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد که معنویت درمانی شامل سه مؤلفه اساسی تحت عناوین توانمندسازی، تعالیجویی و پیوندگرایی است. همچنین، یافتههای کمّی بیانگر آن است که برنامه آموزشی معنویتمحور بهطور معناداری موجب افزایش بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان در گروه آزمایش نسبت به گروه مهار شده است.
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی معنویتمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بهلحاظ روش از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش شامل جوانان در سال 1402 با دامنه سنی 40-25 سالگی در سطح شهر تهران بود. در «مرحله کیفی» تعداد 15 نفر از متخصصین و صاحبنظران در حوزه روانشناسی دین و معنویت بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته بهمنظور شناسایی مولفههای معنویت مورد بررسی قرار گرفتند. در «مرحله کمّی» نیز تعداد 30 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش جهت جمعآوری دادهها شامل مقیاس بهزیستی وجودی پالوتزین و الیسون (1982) و بهزیستی اجتماعی کییز (1998) بود. برای تجریه و تحلیل دادهها از روش نسبت روایی محتوایی لاوشه (CVR)، آمارههای میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد که معنویت درمانی شامل سه مؤلفه اساسی تحت عناوین توانمندسازی، تعالیجویی و پیوندگرایی است. همچنین، یافتههای کمّی بیانگر آن است که برنامه آموزشی معنویتمحور بهطور معناداری موجب افزایش بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان در گروه آزمایش نسبت به گروه مهار شده است.
تدوین بسته آموزشی معنویتمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان
1/1/1402 12:00:00 AM
تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان سنجی آن در افزایش رضایت از زندگی
مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1399 دوره 14، شماره 27 (پاییز و زمستان 1399)
تدوین بسته آموزشی انصاف برای کاهش تعارضات زناشویی بر اساس منابع اسلامی
مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1399 دوره 6، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
اخلاق حرفه ای در اسلام و رابطه آن با اثربخشی مدیران آموزشی
نویسندگان:
سید طاهر سیدی نظرلو
،
سیده زکیه طبسی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
اثربخشی آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر
نویسنده:
کاظم برزگر بفرویی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
بررسی گروههای مرجع جوانان شهر قم و عوامل اجتماعی انتخاب آن (با تأکید بر روحانیّت)
نویسندگان:
سید ضیاء هاشمی
،
مهدی حسین زاده فِرِمی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 2 پیاپی (10)
تدوین شاخصهای طراحی صنعتی مطلوب بر اساس سبك زندگی اسلامی (محیطی، دكوراسیون، بسته بندی و...)
طرح پژوهشی: »
بررسی تأثیر دینداری بر احساس امنیت اجتماعی جوانان (قم)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اخلاق وجودی ملاصدرا و پارهای از لوازم آن
نویسندگان:
طوبی لعل صاحبی
،
جهانگیر مسعودی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
المراجعات - چگونگی تدوین و کتاب شناسی آن
نویسنده:
منصور ابراهیمی
،
مقاله نشریه: کتابهای اسلامی » سال 1383 تابستان 1383 شماره17
تدوين متن آموزشي مشتمل بر تقرير و تبيين نظريات فقها در باب ولايت فقيه
نویسنده:
سيد سجاد ايزدهي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1395/08/13 تا تاریخ: 1396/08/13