بررسی تأثیر عملکرد مبلغان روحانی مدارس بر نحوه نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت (مورد مطالعه: استان چهارمحال بختیاری)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
دانش آموزان
،
روحانیت
چکیده:
تبلیغ دین در فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیعی برخوردار است و از وظایف پیامبران، اولیای الهی و علمای دین می باشد. تبلیغ دینی از منظر هدف، علاوه بر آگاهی بخشی به جنبة تربیتی توجه ویژه دارد و کمال تبلیغ در این است که در نگرش ها، گرایشات، عقاید و نهایتا رفتار مخاطبان تغییر جد ی ایجاد کند. روحانیت به عنوان فرستندگان اصلی پیام دینی در امر تبلیغ نقش بسیار اساسی دارند. توجه به ویژگی های مخاطب و تناسب پیام با شرایط فکری و سنی و اقتضائات روانی او، میزان اثربخشی تبلیغ را افزایش می دهد. با توجه به اهمیت مخاطبان نوجوان و نیازهای دینی دانش آموزان، برنامة اعزام مبلغان به مدارس از سوی متولیان تبلیغی، با همکاری آموزش و پرورش در دهة اخیر صورت گرفته است. در این پژوهش به منظور سنجش اثربخشی حضور مبلغان در مدارس بر نحوة نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت، پس از تعیین مهم ترین شاخص های مربوط به عملکرد مبلغان مدارس و ابعاد نگرش، مدلی برگرفته از نظریه اقناعی هاولند ترسیم گردید و با توجه به این مدل، عملکرد مبلغان مدارس مورد ارزیابی قرار گرفت و نحوة نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت و رابطه عملکرد مبلغان مدارس و نحوة نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت با روش پیمایش بررسی شد. جمعیت آماری این پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر استان چهارمحال و بختیاری هستند که مبلغان روحانی در مدارس آن ها حضور داشته اند. حجم نمونه آماری تحقیق حاضر بر اساس فرمول کوکران 352 نفر از دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی دبیرستان، در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی، در سه شهر شهرکرد، سامان و بروجن از شهرهای اصلی استان چهارمحال و بختیاری که مبلغان حضور بیشتری در مدارس آن ها داشته اند، در نظر گرفته شد. با اجرای پیمایش و تکمیل پرسش نامه محقق ساخته؛ داده ها استخراج و طبق بندی شد و پس از آن با کمک نرم افزار spss و آزمون های آمار توصیفی و استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق یافته های پژوهش، 5/73 درصد پاسخ گویان عملکرد مبلغان مدارس را مثبت، 5/2 درصد منفی و 24 درصد بینابین ارزیابی کرده اند. همچنین یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین ارزیابی دانش آموزان از عملکرد مبلغان بر حسب جنسیت، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل و دسترسی به اینترنت و ماهواره در منزل وجود دارد. هم چنین در مورد نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت یافته ها حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت بر حسب جنسیت، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل، عزت نفس، برونگرایی و دسترسی به اینترنت و ماهواره در منزل وجود دارد. میانگین نمره (از بیست) نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت قبل از حضور مبلغان 2/10 و بعد از حضور مبلغان 4/13 است، لذا حضور مبلغان توانسته است 2/3 نمره میانگین نگرش دانش آموزان را تغییر مثبت دهد و در مجموع تفاوت معناداری بین نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت، قبل و بعد از حضور مبلغان وجود دارد. ب عد احساسی نگرش دانش آموزان نسبت به دو ب عد شناختی و رفتاری تغییر مثبت تری داشته است. همچنین بین عملکرد مبلغان و نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت رابطه معنادار وجود دارد که از میان ابعاد عملکرد مبلغان مدارس، ویژگی های اخلاقی مبلغان بیشترین میزان تأثیر مثبت را بر نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت داشته است. کلمات کلیدی: مبل غان روحانی مدارس، نگرش، دانش آموزان، روحانیت
تبلیغ دین در فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیعی برخوردار است و از وظایف پیامبران، اولیای الهی و علمای دین می باشد. تبلیغ دینی از منظر هدف، علاوه بر آگاهی بخشی به جنبة تربیتی توجه ویژه دارد و کمال تبلیغ در این است که در نگرش ها، گرایشات، عقاید و نهایتا رفتار مخاطبان تغییر جد ی ایجاد کند. روحانیت به عنوان فرستندگان اصلی پیام دینی در امر تبلیغ نقش بسیار اساسی دارند. توجه به ویژگی های مخاطب و تناسب پیام با شرایط فکری و سنی و اقتضائات روانی او، میزان اثربخشی تبلیغ را افزایش می دهد. با توجه به اهمیت مخاطبان نوجوان و نیازهای دینی دانش آموزان، برنامة اعزام مبلغان به مدارس از سوی متولیان تبلیغی، با همکاری آموزش و پرورش در دهة اخیر صورت گرفته است. در این پژوهش به منظور سنجش اثربخشی حضور مبلغان در مدارس بر نحوة نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت، پس از تعیین مهم ترین شاخص های مربوط به عملکرد مبلغان مدارس و ابعاد نگرش، مدلی برگرفته از نظریه اقناعی هاولند ترسیم گردید و با توجه به این مدل، عملکرد مبلغان مدارس مورد ارزیابی قرار گرفت و نحوة نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت و رابطه عملکرد مبلغان مدارس و نحوة نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت با روش پیمایش بررسی شد. جمعیت آماری این پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر استان چهارمحال و بختیاری هستند که مبلغان روحانی در مدارس آن ها حضور داشته اند. حجم نمونه آماری تحقیق حاضر بر اساس فرمول کوکران 352 نفر از دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی دبیرستان، در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی، در سه شهر شهرکرد، سامان و بروجن از شهرهای اصلی استان چهارمحال و بختیاری که مبلغان حضور بیشتری در مدارس آن ها داشته اند، در نظر گرفته شد. با اجرای پیمایش و تکمیل پرسش نامه محقق ساخته؛ داده ها استخراج و طبق بندی شد و پس از آن با کمک نرم افزار spss و آزمون های آمار توصیفی و استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق یافته های پژوهش، 5/73 درصد پاسخ گویان عملکرد مبلغان مدارس را مثبت، 5/2 درصد منفی و 24 درصد بینابین ارزیابی کرده اند. همچنین یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین ارزیابی دانش آموزان از عملکرد مبلغان بر حسب جنسیت، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل و دسترسی به اینترنت و ماهواره در منزل وجود دارد. هم چنین در مورد نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت یافته ها حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت بر حسب جنسیت، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل، عزت نفس، برونگرایی و دسترسی به اینترنت و ماهواره در منزل وجود دارد. میانگین نمره (از بیست) نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت قبل از حضور مبلغان 2/10 و بعد از حضور مبلغان 4/13 است، لذا حضور مبلغان توانسته است 2/3 نمره میانگین نگرش دانش آموزان را تغییر مثبت دهد و در مجموع تفاوت معناداری بین نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت، قبل و بعد از حضور مبلغان وجود دارد. ب عد احساسی نگرش دانش آموزان نسبت به دو ب عد شناختی و رفتاری تغییر مثبت تری داشته است. همچنین بین عملکرد مبلغان و نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت رابطه معنادار وجود دارد که از میان ابعاد عملکرد مبلغان مدارس، ویژگی های اخلاقی مبلغان بیشترین میزان تأثیر مثبت را بر نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت داشته است. کلمات کلیدی: مبل غان روحانی مدارس، نگرش، دانش آموزان، روحانیت
بررسی تأثیر عملکرد مبلغان روحانی مدارس بر نحوه نگرش دانش آموزان نسبت به روحانیت (مورد مطالعه: استان چهارمحال بختیاری)
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی رابطه ارزیابی دانش آموزان از عملکرد مبلغان روحانی مدارس و نگرش آنان نسبت به روحانیت
نویسندگان:
حبیب الله اسداللهی
،
نعمت الله کرم الهی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
بررسی عوامل موثر بر نگرش همسران روحانی به لباس روحانیت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی جامعه شناختی نگرش دانش آموختگان حوزوی به لباس روحانیت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی جامعه شناختی نگرش دانش آموخته گان حوزوی به لباس روحانیت
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی عوامل جامعهشناختی بر نگرش نسبت به لباس روحانیت در تجربه زیسته همسران طلاب
نویسنده:
سمیه شهباز بروجنی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
بررسی تأثیر ارزشهای اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا (مورد مطالعه: کرمانشاه(
نویسندگان:
علی مرادی
،
نجات محمدی فر
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 3(پیاپی31)
بررسی تاثیر سواد اخلاقی بر رفتار اطلاع یابی و باز نشر اطلاعات در شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان)
مقاله نشریه: پژوهش های ارتباطی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 100