معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
چکیده:
این نوشتار نگاهى مقایسه اى به معناشناسى، «ایمان»، در نظرگاه فخررازى و علامه طباطبایى دارد. در نگاه فخررازى، «ایمان» تصدیق قلبى است و عمل و اقرار تمام یا جزء ایمان نیست، زیرا مراد از این «الکبیر» تعریف ایمان به معرفت شایسته نیست، زیرا مراد از این معرفت همان تصدیق منطقى است نه قلبى. در برابر فخر رازى، علامه «ایمان» را تصدیق مى شناسد و مراد ایشان از تصدیق همان اعتقاد و علم است که در اصطلاح تصدیق منطقى خوانده مى شود. افزون بر این، در نظر گاه علامه طباطبایى لحاظ قید «التزام عملى» در تعریف «ایمان» ضرورى است و آیاتى از قرآن نیز حکایت از این ضرورت دارد. اما عمل، خود ایمان یا حقیقت آنها نیست، بلکه اثر ایمان شناخته مى شود.

بررسی و تحلیل جامعیت قرآن در تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4

معناشناسی ایمان در نظرگاه شهید ثانی

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 58

تفسیر علمی در «المیزان»

نویسنده: علی هدایت زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26

جایگاه عقل در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390   (پياپي 62)، تابستان 1390  شماره2

جایگاه عقل در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62

تفسیر المیزان و اسباب نزول

نویسنده: علی فصیحی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2

روش ‏شناسی تفسیر المیزان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

ابعاد اجتماعی سیاسی امنیت در تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم

استاد راهنما: غلامرضا بهروزی لک ، استاد مشاور: علی نصیری ، دانشجو: محسن شکراللهی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

بررسی تحریف قرآن در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400

بررسی آیات مهدویت در تفسیر المیزان

پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - دانشکده علوم حدیث قم - 1394 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397