جایگاه عقل در تفسیر المیزان
نویسنده:
سعید روستا آزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62
چکیده:
نیل به معارف قرآن کریم بهعنوان مجموعهای مرتبط و منسجم جز با تکیه بر تفسیر مستند به منابع روشن و متقن میسّر نیست. از جمله مفسرانی که با بهرهگیری از منابع اصیل، بهویژه حجت درونی عقل، به قله رفیع فهم معارف ناب قرآنی دست یافتهاند، علامه سید محمدحسین طباطبایی است. نوشتار حاضر پس از تبیین روش تفسیری علامه طباطبایی، لزوم بهرهگیری از عقل و منطق در تفسیر را بررسی کرده و سپس با تفکیک بین معانی عقل بهعنوان منبع فهم دین و عقل بهعنوان ابزار فهم قرآن بهکارکردهای هر کدام در تفسیر المیزان پرداخته است. ویژگی مهم المیزان در بهرهگیری از عقل، مراعات شاخصهایی چون تمییز بین تطبیق و تفسیر، پایبندی به تعبد و تفکیک بین مباحث تفسیری و فلسفی است.
نیل به معارف قرآن کریم بهعنوان مجموعهای مرتبط و منسجم جز با تکیه بر تفسیر مستند به منابع روشن و متقن میسّر نیست. از جمله مفسرانی که با بهرهگیری از منابع اصیل، بهویژه حجت درونی عقل، به قله رفیع فهم معارف ناب قرآنی دست یافتهاند، علامه سید محمدحسین طباطبایی است. نوشتار حاضر پس از تبیین روش تفسیری علامه طباطبایی، لزوم بهرهگیری از عقل و منطق در تفسیر را بررسی کرده و سپس با تفکیک بین معانی عقل بهعنوان منبع فهم دین و عقل بهعنوان ابزار فهم قرآن بهکارکردهای هر کدام در تفسیر المیزان پرداخته است. ویژگی مهم المیزان در بهرهگیری از عقل، مراعات شاخصهایی چون تمییز بین تطبیق و تفسیر، پایبندی به تعبد و تفکیک بین مباحث تفسیری و فلسفی است.
جایگاه عقل در تفسیر المیزان
3/21/2011 12:00:00 AM
جایگاه سیاق در المیزان
نویسنده:
محمد علی رضایی کرمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
جایگاه عقل در اجتهاد
نویسنده:
سعید ضیایی فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 (پياپي 32)، پاييز و زمستان 1382 شماره3-4
بررسی تحریف قرآن در تفسیر المیزان
نویسنده:
سید مظاهر حسینی اشلقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400
بررسی آیات مهدویت در تفسیر المیزان
دانشجو:
مریم اسلامی پور خطبه سرا
، استاد راهنما:
خدامراد سلیمیان
،
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - دانشکده علوم حدیث قم - 1394 - [کارشناسی ارشد]