جایگاه عقل در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62
چکیده:
نیل به معارف قرآن کریم به‌‌عنوان مجموعه‌‌ای مرتبط و منسجم جز با تکیه بر تفسیر  مستند به منابع روشن و متقن میسّر نیست. از جمله مفسرانی که با بهره‌‌گیری از منابع اصیل، به‌‌ویژه حجت درونی عقل، به قله رفیع فهم معارف ناب قرآنی دست یافته‌‌اند، علامه سید محمدحسین طباطبایی است. نوشتار حاضر پس از تبیین روش تفسیری علامه طباطبایی، لزوم بهره‌‌گیری از عقل و منطق در تفسیر را بررسی کرده و سپس با تفکیک بین معانی عقل به‌‌عنوان منبع فهم دین و عقل به‌‌عنوان ابزار فهم قرآن به‌کارکردهای هر کدام در تفسیر المیزان پرداخته است. ویژگی مهم المیزان در بهره‌‌گیری از عقل، مراعات شاخص‌‌هایی چون تمییز بین تطبیق و تفسیر، پای‌‌بندی به تعبد و تفکیک بین مباحث تفسیری و فلسفی است.

جایگاه عقل در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 62

جایگاه سیاق در المیزان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

تفسیر علمی در «المیزان»

نویسنده: علی هدایت زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26

جایگاه عقل در اجتهاد

نویسنده: سعید ضیایی فر ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382   (پياپي 32)، پاييز و زمستان 1382  شماره3-4

جایگاه عقل در اجتهاد

نویسنده: سعید ضیائی فر ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

جایگاه عقل در اندیشه مفید

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

جایگاه عقل در استنباط احکام

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1386

روش ‏شناسی تفسیر المیزان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

بررسی تحریف قرآن در تفسیر المیزان

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400

بررسی آیات مهدویت در تفسیر المیزان

پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - دانشکده علوم حدیث قم - 1394 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397