بررسی و تحلیل جامعیت قرآن در تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان
نویسندگان:
میلاد اسدی
،
جمال فرزندوحی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4
چکیده:
یکی از ویژگیهای قرآن کریم و باورهای بنیادی مسلمانان، جامعیت کلام الهی است که همانند جهانشمولی و جاودانگی قرآن مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان از گذشته تاکنون بوده است. فخر رازی (544-606ق) صاحب تفسیر مفاتیح الغیب و علامه طباطبایی (1281-1360ش) مؤلف تفسیر المیزان از جمله مفسرانی هستند که به موضوع جامعیت قرآن توجه کردهاند. این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به بیان این مطلب میپردازد که فخر رازی در تفسیر جامعیت قرآن رویکرد حداقلی دارد و قرآن را در حوزه اصول و فروع دین جامع میداند، با این دید که به نظر وی مسئله اشتمال قرآن با جامعیت تفاوت دارد. علامه طباطبایی در تفسیر جامعیت قرآن رویکرد اعتدالی دارد. ایشان جامعیت قرآن را به معنای کاملبودن آن میداند و آن را بر سه نوع تقسیمبندی مینماید: الف) جامعیت در بیان؛ ب) جامعیت در گستره موضوعات و مسائل؛ ج) جامعیت از هر دو جهت؛ هریک از موارد یادشده یا در مقایسه با کتابهای پیشین آسمانی لحاظ میشود یا فینفسه. جامعیت فینفسه قرآن در هریک از انواع نیز دو گونه است: در جمیع جهات؛ در محدودۀ خاص مانند نیازهای هدایتی که مجموعاً نُه قسم میشود. امروزه مطالعه و بازبینی اندیشههای متفکران مسلمان اعم از شیعه و سنی در حوزه پژوهشهای قرآنی مورد نیاز است و از رهگذر این مطالعات، منشأ اصلی یک اندیشه و همچنین تحول موضوعهای قرآنی آشکار میشود.
یکی از ویژگیهای قرآن کریم و باورهای بنیادی مسلمانان، جامعیت کلام الهی است که همانند جهانشمولی و جاودانگی قرآن مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان از گذشته تاکنون بوده است. فخر رازی (544-606ق) صاحب تفسیر مفاتیح الغیب و علامه طباطبایی (1281-1360ش) مؤلف تفسیر المیزان از جمله مفسرانی هستند که به موضوع جامعیت قرآن توجه کردهاند. این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به بیان این مطلب میپردازد که فخر رازی در تفسیر جامعیت قرآن رویکرد حداقلی دارد و قرآن را در حوزه اصول و فروع دین جامع میداند، با این دید که به نظر وی مسئله اشتمال قرآن با جامعیت تفاوت دارد. علامه طباطبایی در تفسیر جامعیت قرآن رویکرد اعتدالی دارد. ایشان جامعیت قرآن را به معنای کاملبودن آن میداند و آن را بر سه نوع تقسیمبندی مینماید: الف) جامعیت در بیان؛ ب) جامعیت در گستره موضوعات و مسائل؛ ج) جامعیت از هر دو جهت؛ هریک از موارد یادشده یا در مقایسه با کتابهای پیشین آسمانی لحاظ میشود یا فینفسه. جامعیت فینفسه قرآن در هریک از انواع نیز دو گونه است: در جمیع جهات؛ در محدودۀ خاص مانند نیازهای هدایتی که مجموعاً نُه قسم میشود. امروزه مطالعه و بازبینی اندیشههای متفکران مسلمان اعم از شیعه و سنی در حوزه پژوهشهای قرآنی مورد نیاز است و از رهگذر این مطالعات، منشأ اصلی یک اندیشه و همچنین تحول موضوعهای قرآنی آشکار میشود.
بررسی و تحلیل جامعیت قرآن در تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان
3/20/2020 12:00:00 AM
بررسی تحریف قرآن در تفسیر المیزان
نویسنده:
سید مظاهر حسینی اشلقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400
معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
بررسی آیات مهدویت در تفسیر المیزان
دانشجو:
مریم اسلامی پور خطبه سرا
، استاد راهنما:
خدامراد سلیمیان
،
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - دانشکده علوم حدیث قم - 1394 - [کارشناسی ارشد]
ترجمه و تفسیر قرآن براساس المیزان
نویسنده:
سیدمحمدرضا صفوی
،
مقاله نشریه: رشد آموزش قرآن » سال 1387 زمستان 1387 شماره23
بررسی و تحلیل حذف مقابلهای (احتباک) از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21
حاکمیت در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی سنت اضلال الهی در قرآن کریم با تاکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]