مدرسۀ کلامی قم
نویسنده:
سیدحسن طالقانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65
چکیده:
با انتقال میراث حدیثی کوفه به قم در آغاز سدۀ سوم هجری مدرسهای با محوریّت شهر قم پدید آمد که اگرچه رویکردی حدیثی داشت و بزرگترین مرکز نشر حدیث بود، اما با دارا بودن ویژگیهای کلامی، در یک سلسله پیوسته از اندیشمندان و صاحبان آثار، نقش مؤثری در تاریخ کلام امامیه برجای گذاشت و مدرسهای کلامی پدید آورد. مدرسۀ قم، در شیوه و روش کارِ کلامی ادامه جریان محدثْ متکلمان کوفه بود که با التزام و تکیه بر نص به تبیین معارف رسیده از اهل بیت(ع) و به هنگام ضرورت، به دفاع از آن پرداخته و نظامی جامع از اندیشه امامیه ارائه نمود. این جریان البته اختلافاتی درون خود داشت که خطوط فکری مختلفی را در قم پدید آورد.
با انتقال میراث حدیثی کوفه به قم در آغاز سدۀ سوم هجری مدرسهای با محوریّت شهر قم پدید آمد که اگرچه رویکردی حدیثی داشت و بزرگترین مرکز نشر حدیث بود، اما با دارا بودن ویژگیهای کلامی، در یک سلسله پیوسته از اندیشمندان و صاحبان آثار، نقش مؤثری در تاریخ کلام امامیه برجای گذاشت و مدرسهای کلامی پدید آورد. مدرسۀ قم، در شیوه و روش کارِ کلامی ادامه جریان محدثْ متکلمان کوفه بود که با التزام و تکیه بر نص به تبیین معارف رسیده از اهل بیت(ع) و به هنگام ضرورت، به دفاع از آن پرداخته و نظامی جامع از اندیشه امامیه ارائه نمود. این جریان البته اختلافاتی درون خود داشت که خطوط فکری مختلفی را در قم پدید آورد.
مدرسۀ کلامی قم
3/20/2012 12:00:00 AM
مدرسه کلامی کوفه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 (پياپي 65)، بهار 1391 شماره1
مدرسه کلامی اصفهان
نویسندگان:
محمد تقی سبحانی
،
محمد جعفر رضایی
،
مقاله نشریه: تاریخ فلسفه » سال 1391 (پياپي 11)، زمستان 1391 شماره3
مدرسه کلامی اصفهان
نویسندگان:
محمد تقی سبحانی
،
محمد جعفر رضایی
،
مقاله کنفرانس: برگزیده نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان - 1391
نظریه استطاعت در مدرسه کلامی کوفه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: نشریه کلام اهل بیت (ع) » سال 1394 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1394)