مدرسه کلامی ری
نویسنده:
سیدجمال الدین موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 77
چکیده:
کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسههای مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه میتوان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصههای این مدرسه کلامی است.
کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسههای مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه میتوان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصههای این مدرسه کلامی است.
مدرسه کلامی ری
3/21/2015 12:00:00 AM
مدرسه کلامی کوفه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 (پياپي 65)، بهار 1391 شماره1
مدرسه کلامی اصفهان
نویسندگان:
محمد تقی سبحانی
،
محمد جعفر رضایی
،
مقاله نشریه: تاریخ فلسفه » سال 1391 (پياپي 11)، زمستان 1391 شماره3
مدرسه کلامی اصفهان
نویسندگان:
محمد تقی سبحانی
،
محمد جعفر رضایی
،
مقاله کنفرانس: برگزیده نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان - 1391