مدرسۀ کلامی کوفه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65
چکیده:
کوفه در تاریخ کلام امامیه، به راستی جایگاه ممتاز و اهمیت ویژه‌ای دارد. این برجستگی از آن روست که بازخوانیِ فکری و اندیشه‌ورزیِ این دوره از تاریخ امامیه، سهم عمده‌ای در به تصویر کشیدن اصالت و استقلال تفکر امامیان خواهد داشت. برخی تصویر‌گری‌های تاریخی از این دوران، نشان از تعبد محض و غیر عقلانی این گروه در اعتقاد ‌ورزی دارد. پاره‌ای از مطالعات، تلاش‌های عقلانی اصحاب امامیه در فهم معارف دینی را محدود به چند نفر و یا یک جریان محدود می‌داند، اما حقیقت آن است که امامیه در این دوره از تاریخ فکر خویش، مدرسه‌ای از اندیشمندان و عالمان دینی در تاریخ برای خویش ثبت نموده که با وجود جریان‌های مختلف فکری درون خود، میراث‌های گران روایی و کلامی تولید کرده و از این‌رو - در جهان اسلام - گوی سبقت را از دیگر جریان‌های فکری ربوده است. هواداران این جریان‌های فکری هر کدام با روش‌های خاص خویش، کوشیده‌اند تا فهمی عقلانی از معارف به دست دهند. این داستان پیش روی امام معصوم رخ داده و از سوی ایشان نیز هدایت می‌شده است. خورشید این مدرسه پیش از شکل‌گیری مدرسۀ کلامی بغداد رو به افول می‌گذارد و میراث جریان‌های فکری مختلف آن به قم و بغداد منتقل می‌شود.

مدرسه کلامی کوفه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391   (پياپي 65)، بهار 1391  شماره1

نظریه استطاعت در مدرسه کلامی کوفه

مقاله نشریه: نشریه کلام اهل بیت (ع) » سال 1394 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1394)

بررسی تطبیقی جبر و تفویض در مدرسه کلامی کوفه و بغداد

دانشجو: مجتبی احمدی ، استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1393 - [کارشناسی ارشد]

مدرسۀ کلامی قم

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65

مدرسه کلامی اصفهان

مقاله نشریه: تاریخ فلسفه » سال 1391   (پياپي 11)، زمستان 1391  شماره3

مدرسه کلامی ری

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 77

مدرسه کلامی اصفهان

مقاله کنفرانس: برگزیده نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان - 1391
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397