تحلیل اسماى خاص از دیدگاه جان استوارت میل و میرزا مهدى اصفهانى
نویسنده:
مهدی علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 40-39
چکیده:
یکى از مباحث مهم که امروزه در فلسفه زبان مطرح است, مبحث ماهیت نام ها و اسامى است. براى فیلسوفان زبان این پرسش مهم است که اسماى خاص و نیز اسماى جنس چگونه دلالت خویش را به انجام مى رسانند؟ در پاسخ به این پرسش محققان چندین نظریه ارائه کرده اند.1
اما این بحث هم چنان زنده و جالب است و مى توان به طور جدّى آن را در آثار جدیدتر نیز پى گرفت. از آن جا که این بحث در آثار جان استوارت میل (J.تS.تMill) ریشه دارد و او نیز به دیدگاه خاصى, با عنوان نظریه مصداقیِ معنا در باب دلالت اسماى خاص باور دارد, محققان همواره در آغاز این بحث به نظریه میل اشاره کرده, آن را نقد مى کنند و سپس دیدگاه خود را مطرح مى سازند. اما از آن جا که طرح نظریه میل تنها جنبه تاریخى و حاشیه اى دارد, چندان به درستى و دقّت انجام نمى پذیرد. ازاین رو, به نظر مى آید بازخوانى, گزارش و تحلیل نظریه میل در این زمینه به دور از درستى و نادرستى آن مناسب باشد.
با توجه به این که نظریه میل در برخى از تنسیق هایش با دیدگاه یکى از محققان اسلامى, یعنى میرزا مهدى اصفهانى شباهت بسیار دارد, در این مقاله, ضمن گزارش و تحلیل نظریه میرزا مهدى اصفهانى, دیدگاه او را با نظریه جان استوارت میل مقایسه و تطبیق کرده ایم.
یکى از مباحث مهم که امروزه در فلسفه زبان مطرح است, مبحث ماهیت نام ها و اسامى است. براى فیلسوفان زبان این پرسش مهم است که اسماى خاص و نیز اسماى جنس چگونه دلالت خویش را به انجام مى رسانند؟ در پاسخ به این پرسش محققان چندین نظریه ارائه کرده اند.1
اما این بحث هم چنان زنده و جالب است و مى توان به طور جدّى آن را در آثار جدیدتر نیز پى گرفت. از آن جا که این بحث در آثار جان استوارت میل (J.تS.تMill) ریشه دارد و او نیز به دیدگاه خاصى, با عنوان نظریه مصداقیِ معنا در باب دلالت اسماى خاص باور دارد, محققان همواره در آغاز این بحث به نظریه میل اشاره کرده, آن را نقد مى کنند و سپس دیدگاه خود را مطرح مى سازند. اما از آن جا که طرح نظریه میل تنها جنبه تاریخى و حاشیه اى دارد, چندان به درستى و دقّت انجام نمى پذیرد. ازاین رو, به نظر مى آید بازخوانى, گزارش و تحلیل نظریه میل در این زمینه به دور از درستى و نادرستى آن مناسب باشد.
با توجه به این که نظریه میل در برخى از تنسیق هایش با دیدگاه یکى از محققان اسلامى, یعنى میرزا مهدى اصفهانى شباهت بسیار دارد, در این مقاله, ضمن گزارش و تحلیل نظریه میرزا مهدى اصفهانى, دیدگاه او را با نظریه جان استوارت میل مقایسه و تطبیق کرده ایم.
تحلیل اسماى خاص از دیدگاه جان استوارت میل و میرزا مهدى اصفهانى
3/21/2005 12:00:00 AM
نفس و روح از نظر میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
محمد بیابانی اسکویی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
معنای خارجیّت معنا و موضوعله از نظر میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
حسین مفید
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻓﻄﺮﻱ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﻣﻬﺪﻱ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﻲ
نویسندگان:
ﻣﻬﺪﻱ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺧﻄﻴﺒﻲ
،
ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﻲ ﺳﺒﺤﺎﻧﻲ*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 25
بررسی انتقادی رابطه ایمان و عقل از دیدگاه سورن کی یرکگور و میرزا مهدی اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل نظریه شهادت امام مهدی از دیدگاه روایات
نویسنده:
خدامراد سلیمیان
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1386 بهار 1386 شماره20
تحلیل نظریه شهادت امام مهدی (عج) از دیدگاه روایات
نویسنده:
خدامراد سلیمیان*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1392 زمستان 1392 شماره43
چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزامهدی اصفهانی
نویسنده:
محمد جعفری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
مهدی موعود از دیدگاه عقل
نویسنده:
مرتضی نگاری
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره هجدهم - تابستان 1400
اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبائی و جان سرل
مجری:
مجید الداغی
، دانشجو:
حسینعلی یوسف زاده
، استاد مشاور:
امیرعباس علیزمانی
، استاد راهنما:
محسن جوادی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1380 - [کارشناسی ارشد]
عوامل فهم متن از دیدگاه هرش و محقق اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]