عوامل فهم متن از دیدگاه هرش و محقق اصفهانی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
انسان در مواجهه با هر متنی ابتدا سعی در فهم آن و سپس سعی در تفسیر آن کرده است. اهمیت تفسیر و فهم، سبب تدوین قواعدی برای فهم پیام متن یا همان مراد مولف شد. با شکل گیری هرمنوتیک فلسفی بحث دستیابی به مراد مولف کم رنگ شد و بحث بر سر این در گرفت که مفسر با مواجهه با متن به چه چیزی دست خواهد یافت. روشی که باعث شکاکیت در تفسیر و فهم متن گردید. در این میان شخصیتی چون اریک دونالد هرش با ابراز نظراتی که در بردارنده تفسیر معتبر از نامعتبر بود به مبارزه با هرمنوتیک فلسفی پرداخت؛ وی با قبول معنای ثابت و عینی برای متن، از طرفی و امکان دستیابی به مراد مولف از طرف دیگر، به ارائه راه‌کارهایی پرداخت تا بتواند تفسیر معتبر از نامعتبر را متمایز کند. هرش با پذیرش مبنای کارل پوپر دربارة قضایای علمی و اینکه سرشت قضایای علمی ابطال‌پذیر بودن آنهاست و نه اثبات‌پذیری، تاکید میکند که حقانیت و اعتبار یک فهم و تفسیر را نمیتوان اثبات کرد بلکه باید قضایای ابطال شده را از دایره تفسیر معتبر خارج کرد و با تمسک به شواهد به دنبال تفسیر محتمل‌تر گشت و به این ترتیب منطق اعتبار خود را در مورد تفسیر بنا مینهد. از طرف دیگر دانشمندان اصولی نیز برای اینکه فهمی درست و صحیح از منابع اسلامی به دست آورند به تدوین علم اصول همت گماردند؛ علمی که قواعد و مبانی استنباط احکام از متون اسلامی در آن مورد بررسی قرار میگیرد. در میان شخصیت‌های این علم محقق اصفهانی یکی از برجسته‌ترین افراد است. محقق اصفهانی نیز با قبول عینیت معنا برای متن و همچنین اهمیت جایگاه مولف سعی در کشف مراد مولف به وسیله قواعد عرفی عقلایی دارد. در این نوشتار با روشی توصیفی-تحیلی نظر این دو دانشمند در مورد عواملی که باعث میشود فهم متن صورت بگیرد، مورد بررسی قرار گرفته است. کلید واژگان: ، عوامل فهم متن، معنای لفظی، عینیت در معنا، مراد مولف، زمینه، هرش، محقق اصفهانی.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

عوامل فهم متن از دیدگاه پل ریکور و محقق اصفهانی

دانشجو: حمیدرضا حسنی ، استاد مشاور: احمد واعظی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی - 1386 - [پایان نامه دکترا]

بررسی تطبیقی فهم متن از دیدگاه شهید صدر و گادامر

نویسنده: امین جامعی نیا ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معنی‏ شناسی و فهم متن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28

معنای متن در قرآن پژوهی ابوزید و هرمنوتیک هرش

نویسنده: محمد بهرامی* ،
مقاله نشریه: کتاب قیم » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره18

نقد و بررسی دیدگاه محقق اصفهانی در باب قضایا و ارزش های اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1396 بهار 1396 شماره1

فنا از دیدگاه محقق اردبیلی

نویسنده: سید علی حسینی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1375 شماره 39

زبان و اعتباریات اجتماعی در اندیشه محقق اصفهانی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شماره 12 - پاییز 91

فهم متن در افق تاریخى آن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22

چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزامهدی اصفهانی

نویسنده: محمد جعفری ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397